Bannerová reklama patrí k najefektívnejším formám budovania povedomia značky. Predávate bio výrobky? Vytvorte si pekný banner a zacieľte ho na blogy o zdravom životnom štýle. Správne cielenie je síce dôležité, ale na celkovej úspešnosti sa podieľa aj grafika. A práve na to, ako vytvoriť graficky dokonalý banner, sa pozrieme v tomto článku.
1. Určite si konkrétny cieľ
Prvou vecou, ktorú je potrebné si uvedomiť ešte pred samotnou tvorbou bannerov, je to, čo ním vlastne chcete povedať a dosiahnuť. Chcete vytvoriť väčšie povedomie o značke, spropagovať nejakú akciu/zľavu, získať nových návštevníkov stránky alebo konverzie? Vopred určený cieľ sa odzrkadlí pri tvorbe banneru (grafika, copywriting, vhodné CTA) a tiež pri vyhodnocovaní výsledkov reklamnej kampane.
2. Štandardné a najefektívnejšie rozmery bannerov
Google ponúka umiestnenie bannerovej reklamy na rôznych stránkach a v rôznych rozmeroch. Rozdielne sú aj rozmery pre mobilné zariadenia a pre desktop. Preto sa štandardne vytvárajú viaceré rozmery pre ten istý vizuál. Pozrite si zoznam všetkých podporovaných rozmerov.
Podľa Google patria k najefektívnejším rozmerom:
- 300 x 250 medium rectangle
- 336 x 280 large rectangle
- 728 x 90 leaderboard
- 300 x 600 half page
- 320 x 100 large mobile banner
3. Správna voľba farieb, konzistencia s firemnou identitou
Farby majú obrovský význam pri tvorbe akejkoľvek grafiky. Každá farba v nás vyvoláva určitú emóciu. Modrá evokuje bezpečie, dôveru, pravdu, eleganciu, úprimnosť. Červená zas nebezpečenstvo, vášeň, hnev, lásku.
Dokonca je dôležité brať na vedomie kultúru, pre ktorú banner vytvárame, nakoľko niektoré farby môžu mať v rôznych kultúrach úplne iný význam. Napríklad pre nás je biela farbou čistoty, elegancie a mieru, no v Číne symbolizuje smrť, smútok a nešťastie. Je dobré naštudovať si, aké pocity vyvolávajú jednotlivé farby alebo mať po ruke nejaký ten ťahák.
Bannery patria k mnohým marketingovým nástrojom, ktoré by sa mali držať jednotného vizuálu. Ak váš potenciálny zákazník klikne na bannerovú reklamu s určitou grafikou a presunie sa tak na vašu stránku s úplne iným designom, môže byť zmätený. Pre zachovanie konzistencie sa využívajú rovnaké farby, druhy písma a obrázky.
4. Hierarchia
Každý banner sa skladá z 3 hlavných prvkov – logo, správa, call to action. Často sa však stáva, že kvôli malému priestoru sa umiestnenie týchto 3 prvkov stane ozajstnou výzvou. Čo by mal každý prvok obsahovať?
Logo
- vytvára povedomie o značke
- musí byť čitateľné, ale nie príliš veľké
- malo by byť menej dominantné ako správa a call to action
Správa
- stručná, ideálne 2 – 10 slov
- hovorí čo ponúkate a prečo by to ľudia mali kúpiť
- texty typu „50% Zľava“, „Novinka“, „Výpredaj“, „Limitovaná ponuka“, „Zadarmo“
- možnosť vytvorenia pocitu urgentného nákupu („Posledné kusy na sklade“, „Ponuka platí len dnes“,…)
- využívajte väčšie nadpisy a menší klasický text, nepoužívajte kurzíva, rôzne netradičné a ručne písané fonty, veľmi malý text – treba dosiahnuť čo najlepšiu čitateľnosť
Call to Action
- tlačidlo, ktoré hovorí, čo sa stane po kliknutí, privádza ľudí k akcii
- zvyšuje CTR (mieru prekliku)
- „Viac Info“, „Zobraziť ponuku“, „Získať zľavu“, „Zobraziť kupón“,…
5. Jednoduchosť
Ako som spomínala vyššie, pred samotnou tvorbou banneru je dôležité určiť si, čo chcete bannerom povedať. Nesnažte sa odkomunikovať viac správ v jednej reklame. Zahltíte ju tak obsahom a nebude jasné, čo vlastne ponúkate. Možnosťou je aj vytvorenie viacerých sád bannerov, kde každá sada komunikuje iný cieľ.
Ľudské oko je prirodzene priťahované objektami umiestnenými v rámčeku. Dajte si teda pozor, aby mal váš banner jasne definovaný rám. Ak je váš banner biely a na stránke by splýval, použite jemné čierne 1px orámovanie.
Pokiaľ využijete fotku, skontrolujte, či je relevantná k tomu, čo ponúkate. Nepoužívajte abstraktné obrázky, využite radšej fotky vašich produktov. Ak nemáte fotografie, nič sa nedeje, môžete si ich kúpiť v niektorej fotobanke.
6. Správne uloženie finálneho banneru
Bannery ukladajte v podporovaných formátoch PNG, JPG (statické bannery) a GIF, HTML5 (pohyblivé bannery). Pri pohyblivých banneroch sa snažte vyhnúť flashu, nakoľko v mnohých zariadeniach nie je podporovaný.
Veľkosť súboru nesmie presiahnuť 150kb. Ak sa vám stane, že je váš banner väčší, znížte jeho kvalitu alebo využite online nástroj Tinypng.
7. Testujte
Má viac kliknutí banner s červeným alebo zeleným buttonom? Ktorý vizuál je medzi ľuďmi populárnejší? To všetko zistíte jedine testovaním. Vypustite 2 sady bannerov a podľa výsledkov zistite, ktorý performoval lepšie. Testovaním sa dozviete, čo sa vašim potenciálnym zákazníkom páči a tieto poznatky môžete využiť pri tvorbe ďalších bannerov v budúcnosti.
Namieste je spomenúť A/B testovanie. Každý vizuál by ste mohli/mali podrobiť A/B testingu. Samozrejme, je to najlepšie riešenie, ale pokiaľ idete na nižší budget, výsledky A/B testu nemusia byť výpovedné, lebo ich rozdiel bude minimálny. Spustite bannery v jednej reklamnej skupine a nechajte automatiku systému vybrať vhodnejší. Po týždni zistíte, ktorý mal vyššiu CTR a porovnáte ju s počtom zobrazení. Častokrát samotný Adwords systém správne vyhodnotí lepšiu verziu a zobrazuje prioritne tú. A ak nie, vy už vidíte, čo skutočne performovalo.
Zdroje:
designshack.net, 99designs.com, hub.bannerflow.com, shutterstock.com