Najlepšia reklama najlepšieho produktu najlepšej spoločnosti
Reklama predáva. Chce predávať. Jej zámer je komerčný. Jednoznačne. Zľava toľko a toľko. Ale pozor. Máte na to už len dva dni! Akcia na toto, keď si kúpite toto. Ušetrite ešte dnes. Najlepšia, najvýhodnejšia, najlacnejšia, revolučná, bezkonkurenčná, unikátna. Reklama. K naplneniu svojho cieľa využíva všetky dostupné techniky. Na ich zákonnosť prísne dohliada RPR (Rada pre reklamu).
Najsuper reklama
Superlatívy až také super nie sú. Nad titulkami ako Najlepšia služba od najlepšej banky alebo Najlepšia spoločnosť s najlepším produktom už len prevrátime očami. V najlepšom prípade si takýto článok aj prečítame. Zo zvedavosti. Chceme vedieť, kto chce predať komu čo. Takto.
Ľudia sú podobných prívlastkov prežratí. Môžu byť všetci finanční poradcovia najlepší? V konečnom dôsledku ľudia neveria žiadnemu.
Ako sa na to pozerá Google reklama?
Dalo by sa povedať, že kriticky. Teda aspoň podľa oficiálnych pravidiel Google Adwords. V tých Google tvrdí, že v reklame nepovoľuje „Nepodložené superlatívy alebo konkurenčné tvrdenia“.
Príklady: reklamný text v znení „najlepšia upratovacia služba na svete“ bez uvedenia dôkazu na vstupnej stránke, ktorý by toto tvrdenie podporoval.
Podľa Google, „takéto tvrdenie by bolo prijateľné, ak by sa na vstupnej stránke nachádzal odkaz na odvetvovú analýzu tretej strany, ktorá by potvrdzovala, že inzerovaná spoločnosť je najobľúbenejšia, ponúka služby najvyššej kvality atď.“ Jednoznačne je overiteľnosť tejto skutočnosti nejakým robotom nemožná, preto sa toto pravidlo v praxi neuplatňuje. Minimálne, pokiaľ váš reklamný text Googlu niekto nenahlási. Potom by ho naozaj po ručnom preverení tejto skutočnosti mali zablokovať.
Našťastie, s nástupom profesionálnych Google partnerov sa kultúra reklamných textov prudko zvýšila. Ak ste v ’00 rokoch vyhľadali kľúčové slovo „parfémy“, vyskočilo na vás 11 reklám, ktoré mali „Najlacnejšie parfémy “ a navyše sa predbiehali vo výške zľavy od 60% až do 82%. S krokom 2%… Jednoducho, ak má konkurent 72% zľavu, tak ja mám 74%! A pritom všetci predávali za +/- rovnaké ceny. Dnes, v raketovom roku 2015, už túto rétoriku používa len zopár e-shopov.
Dôkazy, prosím
„V reklame je možné využiť superlatív v prípade, že zadávateľ jednoznačne a hodnoverne preukáže pravdivosť a oprávnenosť takéhoto tvrdenia, ktoré sa viaže na celý produkt.“
Rada pre reklamu nedovoľuje používanie superlatívov na pomenovanie supervlastností vašich superslužieb, aj v tom prípade, že si to myslia vaši zákazníci, že si to myslíte vy alebo že to tak naozaj je. Dôkazy, prosím.
Spoločnosť Tailor Made s.r.o. nemôže používať reklamu „Najlepšie obleky na mieru“ a môže mať v zuboch osobu, ktorá na ňu podala minulý mesiac sťažnosť na Arbitrážnu komisiu RPR. Spoločnosť Tailor Made s.r.o. má výpovede svojich spokojných zákazníkov, ktorí sa vyslovene vyjadrili, že nikdy lepší oblek nemali. A sťažovateľ pozná minimálne jednu spoločnosť na Slovensku (Marco Mirelli), ktorá má lepšie know how, používa kvalitnejšie látky a má lepšie garancie pre svojich zákazníkov.
Pretlak superlatívnych kľúčových slov sťažuje schopnosť vašej reklamy dostať sa vo vyhľadávaní hore. Naj, naj, naj znie naozaj najkrajšie. Ale dávno nie najdôveryhodnejšie a z hľadiska SEO najvýhodnejšie.
Zdroje: rpr.sk