-->

Copywriterské vývraty

Barbora Jurovcová 13.03.2016 5 minútové čítanie    Kategórie: Social Media
Copywriterské vývraty

Keď som sa zo zaujímavosti vrátila k svojim prvým článkom pre GoUP, uvedomila som si, že som časom nejako „sformárnela“. Ono ide o to, že keď človek píše o tom, ako ísť správne na správu Facebook stránok klienta, tak to píše aj pre toho klienta. Formálnejšie, trošku v kŕči, pozor na vtip. Ale. 

 

Keď stratíš „gule“, vieš, ako to je

Nech napíšeš akokoľvek múdry článok, ľudí to tak čítať nebaví. Toto mal byť druhý článok zo série Face 2 face, ktorú som si vymyslela, aby som vám písala o praktických veciach z pozadia spravovania Facebook stránok, lebo mi to dovolili, takže si za behu dovolím vymyslieť aj sériu copywritingovú, lebo dnes sa mi chce písať o písaní.

 

25 vlastností dobrého copywritera

A možno aj 40. Kadejaké články dnes nájdeš na „internetoch“. V nich XY charakterových čŕt, ktorými musíš disponovať, aby si sa mohol stať copywriterom. Tak napríklad, musíš byť najrýchlejší pisár najkvalitnejších článkov v jednom, čo výdych, to vypľutý nápad, a aby sme nezabudli, ak si sa s kreativitou nenarodil, tak dovi.

 

Chci byť copywriterom, iba ak si mal zo slovenčiny jednotku

Niekedy píšem ako hotentot. Opakujem rovnaké slovíčka v jednej vete, rozhádžem si slovosled a rozvíjam tie súvetia, a rozvíjam ich tak, že potom plačem nad čiarkami, nad ktorými potom plače aj moja kolegyňa, ktorá tie moje súvetia musí korigovať. Keď som sa kamarátke po pohovore v GoUP-e priznala, že som sa zas na pohovore priznala k tomu, že som dostávala zo slohov trojky, tak sa chytila za hlavu. Ale, keď ti dá 50-ročná pani učiteľka trojku zo slohu, neznamená to, že píšeš naozaj za tri. Možno ste sa s pani učiteľkou iba nikdy nemali radi, takže si ju nebral ako cieľovku, ktorej chceš ulahodiť. A možno, píšeš naozaj za tri.

Pokiaľ neovládaš gramatyku, hm, to bude skôr problém, lebo v čase, v ktorom by si sa mohol zdokonaľovať v štýle písania, ktorým sa budeš prihovárať tej a tej persóne, sa vrátiš späť do lavice na ZŠ, aby si sa naučil vybrané slová po „M“. Ale. Keď niečo chceš, nikdy nie je neskoro. Takže piluj!

Ono ide skôr o to, aby si ten jazyk vedel lámať tak, že sa pani Iveta preklikne do e-shopu s clip in vlasmi, aby si do košíka vložila príčesok. S ním sa bude cítiť oveľa sebavedomejšie. Rovnako Karol, ktorý chce stavať drevodom, pošle dopytový formulár „drevodomovej“ firme, ktorej si písal „drevodomové“ texty na web a vymyslel si pekný Click To Website príspevok na Facebooku.

 

S kreatívnym myslením sa buď narodíš, alebo nenarodíš

Hm. Neviem. Podľa mňa si skôr sám vyberieš, či budeš kreativitu rozvíjať, alebo ju potlačíš a nominuješ sa do role systematického človeka, ktorý rýchlejšie vynásobí matice, ako vymyslí striedavý rým.

Pokiaľ si vyštudovala aplikovanú matematiku, ale vždy si chcela viazať kytice, tak viaž kytice. Budeš šťastná. Pokiaľ si nevyštudoval FMK v Trnave, ani diplom zo slovenčiny nemáš, nepísal si pre školský časopis, robíš na daňovom, ale v „šuflíku“ (sem-tam použijem nespisovnú verziu slova, ktorá je ľuďom bližšia ako „zásuvka“) skrývaš texty a nápady, ktorým veríš a chcel by si robiť copywritera, tak rob niečo pre to, aby si ho robiť mohol. Budeš šťastný. Keď nie, aspoň si vyskúšal a vieš, že máš šťastie hľadať inde. Ale, pozor! Nie je copywriter ako copywriter. Ale o tom potom.

Nemám konkrétne cvičenia na to, ako rozvíjať kreatívne myslenie, a niekedy by som skôr druhýkrát absolvovala skúšku z kvantitatívnej geografie, než vytvorila 4 príspevky o keksoch. Ale cítim, že s každým novým Facebook postom pre klienta, článkom na vlastný alebo firemný blog, kresbou, alebo internou fotokolážou pre kolegov, tú kreativitu trénujem. Takže. Ak spracovávaš štatistiky na hydrologickom ústave, ale radšej by si písal obsahy na weby, tak trénuj. Vytvor niečo, čo budeš mať v rukáve, keď náhodou natrafíš na pracovnú pozíciu pre junior copywritera.

 

Musíš vedieť písať čo najlepšie články v čo najkratšom čase

Presne tak. Preto odkladám hodnosť copywriter, vypínam počítač a so sklonenou hlavou kráčam na Trnavské, kde si vezmem električku číslo 9. Idem domov. Doma si sadnem za počítač a začnem pľuť rýchle články, možno doslovné preklady zo zahraničných webov, na zaručene originálny slovenský web za 3 € za normostranu.

Veď, keď má byť niečo dobré, tak to nevypľujem za pol hodinu. Keď to vypľujem za pol hodinu, tak to dobré nebude. Ak to vieš ty urobiť rýchlo a dobre, tak gratulujem 🙂

 

Ideš písať článok? Vždy si urob štruktúru

Ale no. Na prednáškach o tom, ako písať dobre, ale napríklad aj v článkoch o tom, ako písať dobre, sa napríklad dozvieš, že je dobré urobiť si štruktúru/kostru článku. Akýsi koncept. Už som si asi 50-krát povedala, že pri tom ďalšom článku to už naozaj vyskúšam, ale začínam si myslieť, že nevyskúšam. Keď sa ti vždy písalo dobre bez kostry, s kostrou lepší copywriter nebudeš. Niekto sa potrebuje ohraničiť a vymýšľať si v bodoch, aby si „neuletel“ niekam inam, niekto vymyslí lepší článok, keď si niekam „uletí“.

 

Nie je kopík ako kopík

U nás, v GoUP-e, to je napríklad tak, že keď sa povie copywriter, tak sa pod tým rozumie človek, ktorý tvorí návrhy a stratégie Facebook komunikácie pre klientov, potom si tie obrázky do príspevkov vytvára, otextuje, PPC-čkárom dá nejaké tie tipy na ich cielenie, komunikuje s fanúšikmi (teda krížený social media manager), píše články na firemný blog a klientske blogy, edituje články po kolegoch, zamyslí sa nad predmetom newsletteru, návrhom na case study, sem-tam textom do banneru a píše obsahy na weby.

Takže. Porozmýšľaj, či si príspevkový, článkový, alebo aj aj. Či si skôr na tie weby, „soušl“, alebo offline a choď, skúšaj, stážuj, pohovoruj, neboj sa.

A ozaj, keď reaguješ na ponuku, že by si pre niekoho niečo rád robil, nepíš iba mail, že: „Dobrý deň, čítal som, že hľadáte copywritera a ja som vždy chcel písať.“

Vieš, koľkí chceli to isté? Hoď do prílohy to niečo, čo si vytvoril a najlepšie bude, keď to nebude klasické wordové CV-čko. Vieš, koľkí majú to isté? 😉


Stay connected
Reklama
Najlepšie články
Newsletter
som
Najnovšie články

Najnovšie online články o online svete

SEO pre estetickú kliniku: rast organickej návštevnosti +230% za 10 mesiacov


3 minútové čítanie

Mousse je klinika estetickej a laserovej medicíny. Pomerne mladá klinika sa rýchlo etablovala u svojich zákazníkov a potrebovala pomôcť so svojim online marketingom. V polovici roku 2023 nás oslovila o žiadosťou o zvýšenie organickej návštevnosti. Po úspešne rozbehnutej spolupráci v PPC bol aj štart SEO rýchly a bezproblémový. Zadanie Kategória estetických kliník je veľmi konkurenčná, […]

Ako môže performance marketing zvýšiť vaše miery konverzie?


5 minútové čítanie

Mnohé z marketingových kampaní zasahujú svoj cieľ v tzv. náročnej perspektíve realizovania konverzie. Pritom sa spaľujú peniaze, zdroje, úsilie a čas. Aby sme sa tomu vyhli a optimalizovali a maximalizovali mieru konverzie, k marketingovým stratégiám je potreba rôznych prístupov a jedným z takýchto prístupov je práve performance marketing. Nástup performance marketingu ako účinnej stratégie dokázal […]

Ako naplánovať rozpočet pre online marketing na celý rok?


7 minútové čítanie

Online marketing je hnacou silou úspechu mnohých podnikov. Premyslený rozpočet na online marketing je pri vstupe do roka 2024 dôležitejší, ako kedykoľvek predtým. Jedná sa o plán, ktorý vám zabezpečí, aby ste čo najlepšie využili služby digitálneho marketingu a zároveň dosiahli svoje marketingové ciele. V tomto článku vás prevedieme základnými krokmi pri plánovaní rozpočtu pre […]

Socializujme sa. Dajte nám Like a nič Vám neujde.

[if lte IE 9]>

Vyžiadajte si nezáväzný návrh

Presne viete, čo potrebujete? Pošlite nám vašu predstavu, pripravíme vám nezáväznú ponuku. Neviete či je pre vás najlepší Google, Facebook alebo Instagram? Alebo potrebujete zlepšiť web? Zašlite nám adresu Vašich web stránok, pripravíme vám nezáväzný návrh.