Dynamický remarketing
„Zobrazil sa mi banner s produktmi, ktoré som si pozeral na nete. Niekto ma prenasleduje!“ Áno, práve ste sa stali súčasťou dynamického remarketingu.
V predchádzajúcich dvoch článkoch ste mali možnosť zistiť, čo je to remarketing a ako správne nastaviť stratégiu remarketingovej kampane. V dnešnom článku vám predstavím nadradenú formu remarketingovej reklamy, dynamický remarketing.
Máte e-shop? Výborne!
Pozreli ste si produkty na webe, no nič ste si neobjednali. Ako je možné, že sa vám zobrazili presne tie isté produkty v Obsahovej sieti Google? Jednoduché. Stali ste sa súčasťou strategickej kampane v online marketingu. Na jednej strane, možno nemorálne zaobchádzanie, keďže je Google schopný zmapovať presný produkt, ktorý ste si pozerali. Na strane druhej – ideálna možnosť pre e-shopový web, ako vás, potenciálneho klienta, presvedčiť ku kúpe daného produktu. V tomto prípade nejde ani tak o novinku, s dynamickým remarketingom sa na slovenskom trhu môžete stretnúť už od začiatku roku 2015, kedy Google sprístupnil tento typ reklamy aj u nás.
Môže za to cookies
Dynamický remaketing je typ reklamy, ktorý vám zobrazí v Obsahovej sieti Google banner s produktmi/službami, ktoré vaša Cookie zaznamenala ako videné stránky. Ako je to možné? Vaša cookies sa dostala do remarketingového zoznamu (užívatelia, ktorí navštívili stránku určitého webu). Obrovskou výhodou dynamického remarketingu je, že reklama vám zobrazí aktuálnu cenu, výšku zľavy, popis produktu alebo zostávajúci počet kusov na sklade.
Ako to teda funguje?
Dynamický remarketing sa príliš nelíši od klasického remarketingu, len je o niečo efektívnejší. Veľký rozdiel je ten, že pri klasickom remarketingu si musíte sami definovať publikum, na ktoré budete cieliť vašu reklamu, na rozdiel od dynamického remarketingu, kde je publikum vytvorené automaticky užívateľmi, ktorí videli daný produkt, no nevykonali konverziu/objednávku alebo iný cieľ na stránke.
Poďme si to preniesť do praxe
Nemenovaná webová stránka ponúka široký sortiment kníh. Vy si prečítate bližšie informácie o konkrétnych štyroch knihách a tieto štyri knihy sa vám zobrazia v jednej reklame. V prípade, ak by neexistoval dynamický remarketing, tak dané kníhkupectvo by muselo vytvoriť reklamu s bannerom v obsahovej sieti so štyrmi rôznymi remarketingovými zoznamami a musela by na vás cieliť samostatne. Okrem toho by sa vám tieto knihy nezobrazili v jednej reklame. No nie je to, z pohľadu kníhkupectva ako podnikateľa, super? Nemusí vytvárať ďalšie bannery pre reklamu, zobrazia sa v nej totiž obrázky, ktoré má kníhkupectvo na svojom webe.
Čo potrebujem, ako podnikateľ, k spusteniu dynamického remarketingu?
1. Produktový feed
Áno, znie to dosť strašidelne a samotný názov v sebe skrýva štipku tajomnosti, no nie je to nič náročné. Ide v podstate o elektronický zoznam všetkých vašich produktov, ktoré ako podnikateľ poskytujete online. Avšak tento zoznam musí byť zostavený, teda napísaný, v programátorskom jazyku. Lepšie povedané v programátorskom prevedení.
Máte na výber dve možnosti zostavenia feedu:
CSV formát (alternatívnou formou môže byť tsv., xls. alebo xlsx. súbor), ktorý sa nahráva ručne do programu Google AdWords
XML feed formát (alternatívny tabuľkový zoznam), ktorý sa nahráva do služby Google Merchant Center
V čom vlastne môže byť tento produktový feed výhodný? Ak ste e-shop, ktorý pravidelne mení cenu alebo iné parametre výrobku, všetky vykonané zmeny sa vám automaticky premietnu do reklamy, nakoľko sa produktový feed nachádza na internete a jednotlivé zmeny sa menia online.
2. Výber konkrétneho remarketingového zoznamu
Veľmi dôležitou súčasťou, pri premýšľaní nad nastaveniami dynamického remarketingu, je zvolenie správnej oblasti remarketingového publika. Program Google AdWords ponúka niekoľko možností nastavenia si publika ako značky. Ide o:
Lety
Hotely a prenájom
Pracovné ponuky
Miestne ponuky
Nehnuteľnosti
Maloobchod
Cestovanie
Vlastné parametre
Podstatou tohto členenia Googlu je, že každá táto skupina má špecifické atribúty potrebné pre zostavenie produktového feedu. Pre nás je podstatné vedieť, že pre e-shopové webové stránky je určená odrážka Maloobchod.
3. Špecifické nastavenie značky sledovania publika
Pre spustenie dynamického remarketingu je podstatné umiestniť remarketingový kód na vašu stránku, ktorý obsahuje vlastné parametre značiek. Toto je však práca pre vášho programátora, ktorý musí nastaviť identifikovanie všetkých dynamických parametrov, ktoré vyžaduje reklama dynamického remarketingu (cena produktu, množstvo na sklade, zľava, popis …).
4. Vytvorenie a nastavenie kampane
Posledná časť procesu nastavenia dynamického remarketingu je vytvorenie a nastavenie kampane v službe Google AdWords. To už je práca pre nás, PPC-čkárov.
Zhrnutie
Spustenie dynamického remarketingu nie je jednodňová záležitosť. Je dôležité si uvedomiť, že pripraviť podklady pre dynamický remarketing si vyžaduje vyčleniť určité finančné prostriedky, avšak v konečnom dôsledku je to veľmi strategicky premyslený nástroj pre oslovenie zákazníkov na webe. Preto sa netreba báť vrhnúť do tohto typu reklamy.