Počúvajte, aby ste porozumeli. Nie, aby ste odpovedali
Včera som sa zúčastnil v poradí štvrtého tohtoročného workshopu v Google, tentoraz na tému „Coaching & Ako vytvoriť podmienky pre svoj tím aby dokázal realizovať svoj potenciál“. Neuveriteľne inšpiratívny event pod vedením kouča Didiera Shapiro.
Zopár postrehov, ktoré by si mal uvedomiť každý
Odznelo veľa zaujímavých vecí, ešte viac mi dali one-to-one cvičenia. Nebudem popisovať osem hodín nasávania informácii, ale vyberám vám základné body, ktoré sú pre mňa headlajnami dňa.
Väčšina ľudí vás nepočúva s úmyslom porozumieť, ale s úmyslom odpovedať
Toto je citát z obľúbenej knihy nášho PPC Wizarda Dalibora. Keď sa nad tým zamyslíte, určite zistíte, že vlastne presne toto isté robíte aj vy. A určite ste mali pocit, že to robia ľudia vo vašom okolí. Špeciálne mám tento pocit pri networkingu, kde sa občas stane, že vás niekto buď nepočúva alebo sa nevie dočkať svojej odpovede, prakticky bez ohľadu na to, čo hovoríte. Ale veľa sa dozviete.
Ľudí nemotivujte. Nedá sa to
Ľudia nemajú tlačidlo „Motivovať“. Na to aby sa sami motivovali, treba im vytvoriť motivujúce podnety – pracovné alebo osobné, podľa toho, čo chcete dosiahnuť.
Najťažšie 2 minúty počúvania
Aktívne počúvať je naozaj ťažké. Skúste si to. Spýtajte sa kolegu na jeho názor a skúste dve minúty počúvať. Potichu. Nereagujte, neprerušujte. Len ho počúvajte. A potom mu skúste zreprodukovať, čo ste z toho porozumeli. Počúvať niekoho tak, aby sme mu skutočne porozumeli vyžaduje plnú sústredenosť, pretože 90% prejavu je neverbálnych.
Ak sa chcete skutočne niečo dozvedieť, pýtajte sa otvorené otázky
Otvorená otázka je taká, na ktorú sa nedá odpovedať áno / nie. Takýto typ otázky dáva priestor na rozmýšlanie. Naopak uzavretou otázkou sa nepýtate na názor, pýtate si potvrdenie svojej domnienky.
Nepýtajte sa „prečo“. Pýtajte sa „ako“, „kto“, „kedy“
Prečo je útočná otázka. Ak nechcete manažovať, ale viesť, ak chcete prísť na koreň veci, pýtajte sa tak, aby na to kolega prišiel sám. Inak sa bude voči vašim otázkam brániť. Ak sa budete dookola pýtať „prečo“, nakoniec na to zrejme prídete, no nikoho nemotivujete.
Odložte ego. Ego riadi, vy chcete viesť
Naše ego bráni tomu aby sme robili všetky tieto super veci. Nechápte ma zle, riadiť niekedy skutočne musíte. Keď riadite, dospejete k výsledku svojim spôsobom. A váš spôsob je najlepší, takže o čo ide? O to, že váš spôsob je najlepší len pre vás. Keď vediete, možno zistíte, že sú aj iné spôsoby a efektívnejšie a možno dokonca aj lepšie. A možno ani nie, ale dostanete kolegu na svoju vlnu. Len musíte počúvať.
PS: Ospravedňujem sa za newspeak, ale čo by bol za motivačný článok bez newspeaku? Viete čo je to newspeak?
Obrázok: Designed by Freepik