5 trendov v social media, o ktorých je dobré vedieť
Keď nechytíte tú správnu vlnu, tak viete, ako to je. Možno chytíte ďalšiu, ale tí ostatní sú už dávno niekde inde. Platí to aj v social media sfére. Ak ste si vytvorili Facebook stránku neskôr, ako vaši konkurenti, neopúšťajte sa. Lebo ak sledujete najhorúcejšie trendy, ktoré zahorúca komponujete do social media stratégie, tým konkurentom možno začína tiecť do topánok. A ak im nasledujúcich 5 trendov nič nehovorí, tak dobre pre vás.
1. VIDEÁ, VIDEÁ, VIDEÁ
Nebudem vás zahlcovať číslami o tom, koľko času denne strávia ľudia pozeraním videí na sociálnych médiách, ale je to veľa. Radšej vytiahnem z rukáva výsledky propagácie nejakého videa, ktoré sme zdieľali na klientovom Facebooku.
Tak napr. pri sume 10 € vloženej do propagácie krátkeho videoreceptu od našej fanynky (časové náklady na produkciu žiadne) sme získali 3 884 pozretí videa pri dosahu 16 518 Facebook užívateľov.
Za videá teda hovorí ich nízka cena za prehratie. Pre lepšie pochopenie poviem, že pri propagácii klasického „obrázkového“ príspevku sa teším, keď mi Facebook z kreditu strháva 0,0X € za vykonanú akciu a pri videu sme doteraz nešli nad sumu 0,003 € za prehratie.
ČO JE NAŽIVO, TO SA POČÍTA
Poznám takého Facebook užívateľa, ktorý je top v skúšaní nových formátov, ktoré nám poskytuje Facebook na sebarealizáciu na osobnom profile (ale aj kvalitné odprezentovanie fan stránok). Ale pod jeho príspevkami vždy svietia 1 až 2 lajky a plus mínus žiadny komentár. Ale to je iba preto, že nerobí dobrý obsah.
Určite ste si všimli, že pod live videami vidíte, koľko ľudí si reálne video prehralo, takže som si všimla, že jedno z jeho live videí z nejakého výletu niekde videlo celkom pekné číslo Facebook užívateľov. Slovíčko „live“ má totiž silu v tom, že vás prenesie z virtuálneho sveta sociálnej platformy do live prenosu reality niekde inde a viete, ako to je. Ľudia sú zvedaví. Kliknú 🙂
S kusom kreativity a dobrým promom pred chystaným live vysielaním, by sa tento formát dal veľmi pekne využiť pri akejkoľvek kampani.
Tak napr. nie je to tak dávno, čo ma na Facebooku zachytilo live video 4 nanukov pichnutých vedľa seba na streche nejakého domu, pričom išlo o to, ktorý sa roztopí ako prvý, alebo ktorý sa roztopí ako posledný. Už neviem. Ale 4 milióny ľudí to pozerali. 4 milióny!
2. TRENDY JE SLEDOVAŤ FACEBOOK TRENDY
A) NIE JE CAROUSEL AKO CAROUSEL
Možnosť pridania 3 – 5 obrázkov do jednej reklamnej kampane máte vyskúšanú už dávno. Verím, že väčšina z vás, social media managerov, vie, že propagácia Carouselu žerie o niečo viac peňazí, ako propagácia klasického Click To Website príspevku, že ste doňho vyskúšali umiestniť klientove top najkrásnejšie produkty, či tie, ktoré mal aktuálne v akčnej ponuke. Alebo ste túto reklamu nastavili ako dynamický remarketing.
Ale ono sa s tým dá pracovať aj inak, poňať to kreatívnejšie a donútiť Facebookárov k skrolovaniu. Napríklad tak, ako to urobil McCANN v Carousele pre Beko. Aha:
My sme to vyskúšali takto:
A tu je celý Carousel:
B) 360-KA ALEBO Z MOBILU DO PRIESTORU
V poslednej dobe sa na Facebooku častejšie stretávame s fotkami, ktoré nás prevedú „dokolečka dokola“ nasnímanou panorámou. Veľmi pekné, keď sa to urobí pekne. A dokonca, ani zložité to nie je, urobiť a zavesiť tú 360 stupňovú fotku do Newsfeedu. Pozrite si krátky video-návod od Business Insider-u, ak sa toho bojíte.
No a keď tomu vnuknete nejaký ten kreatívny koncept, tak z tohto nového Facebook formátu dokážete určite vybúchať nejaké tie lajky pre stránku navyše 🙂
360 stupňovým fotografiám predchádzali 360 stupňové videá.
Pozrite si napr. 360-kovú YouTube kampaň pre BMW-čko s Gigi Hadid.
Alebo Facebook 360-ku od Zuckerberga.
C) CANVAS ALEBO LANDING PAGE NA FACEBOOKU
Už nie len obrázok, video, carousel a slideshow. Canvas ponúka možnosť pokrížiť to do formátu, ktorý v jedinom príspevku ukáže, čo to dá. Takže ho môžete nabiť obrázkami s preklikmi na konkrétne podstránky vášho webu, doplniť videami, ktoré predstavujú ľudí stojacich za vašou značkou, naplácať tam buttony, meniť farbičky, vytvoriť príbeh vášho brandu, alebo iba pekne odprezentovať konkrétnu službu z vašej ponuky.
Podľa mňa jeden z najlepších formátov Facebook reklamy, čo sa týka možnosti uplatnenia kreativity a zakomponovania kusiska informácií do jedného príspevku.
Pozor, zobrazuje sa len na mobiloch (v čom nevidím problém vzhľadom na to, že z 1,51 miliardy aktívnych mobilných užívateľov Facebooku sa cca 800 miliónov prihlasuje IBA z mobilu).
Tu si kuknite pekné príklady úspešných Canvas kampaní.
D) REACTIONS
Pamätám si, ako som tých 6 emoticonov v začiatkoch hejtovala a potom som sa tešila z výsledku propagácie príspevku, kde sme ľudí vyzývali k vyjadreniu svojho názoru práve prostredníctvom Facebook reakcií. Dosiahli sme cca 3 až 4 násobný počet reakcií pod príspevkom v porovnaní s „klasickým“ (no reactions) vizuálom, kde majú možnosť iba lajkovať. A to, že mi pod príspevkom svieti 267 prinasratých emoticonov mi je úplne jedno, keď mi zvyšujú dosah príspevku. Pardon 🙂
3. NA INSTAGRAME ZA „HOVADÁ“
Trošku pritiahnuté za uši, ale… Zatiaľ, čo (ako reklamka) na Facebooku prezdieľavate vaše blogové články a informujete o tom, ako ste sa niekde vyškolili o nejaký level vyššie, na Instagrame pijete tretie pivo s kolegami, lebo dokelu, veď aj vy ste ľudia.
Nerobte Instagram ako Facebook a nerobte Facebook ako Instagram. Ukážte svoju profesionalitu, ale podčiarknite ju niečím ľudským, veselým, bláznivým, kreatívnym, spoločenským, vizuálne atraktívnym, prehnaným filtrom, ohashtagovaným– jednoducho instagramovým.
A pokiaľ zvládate cielenie reklamy na Facebooku, tak budete zvládať aj cielenie reklamy na Instagrame. A ešte je aj lacnejšia 🙂
4. NA SNAPCHATE VÁM VYRASTÁ CIEĽOVKA
Viete, prečo som si stiahla Snapchat? No lebo som musela. A teším sa, že tak moja komunikácia s mladším bratom nabrala na ešte väčších grádoch haluzenia sa. Najskôr ma s tým Snapchatom, samozrejme, musel naučiť pracovať, ale dnes si dokážeme s mojou 28 ročnou kolegyňou každé ráno zdieľať ksichty s aplikovaním nejakého infantilného prvku na tváre.
Snapchat nie je len o „lenses“ a „face swap-och“. Je to prítomnosť, zdieľanie toho, čo sa deje teraz, vtiahnutie diváka do vášho „filmu“. Je to prchavý obsah, ktorý tu bude 24 hodín, aby ste vytvárali ďalší a ďalší, a aby si vašu story ľudia prehrali aj zajtra, aj pozajtra, lebo vždy to bude o niečom novom.
No a nepresviedčajte sami seba o tom, že reklama na Snapchate je vám na nič, lebo vaša cieľovka je človek starší ako 35 rokov. Ako dlho plánujete podnikať? Predpokladám, že dlho až navždy. Začnite sa teda kamarátiť so svojimi potenciálnymi zákazníkmi už dnes. Keď budú mať 35, budú si vás pamätať. Zo Snapchatu.
V tomto videu môžete vidieť, ako si dokážete „nadizajnovať“ vlastný snapchatový geofilter, ale dôležité je skôr to, ako ho využiť v kreatívnej kampani pre vašu značku.
A teraz si dajme príklad toho, ako spojiť silu influencerov a sociálnej siete Snapchat. Red Bull dal minulý rok kanadskému snowboardistovi Markovi McMorris-ovi kontrolu nad svojim Snapchat účtom. Sledovateľom tak dovolil nahliadnuť do deja všedného dňa mladej ikony extrémneho športu. Aha.
5. NESTAVAJTE TRENDY NAD CIEĽOVKU
Mohla som ešte spomenúť pokémonov, influencerov, ambasádorov, ale na záver si dám taký vlastný bodík 🙂
Pozrime sa čisto na tie Facebook príspevky. Niektoré z nich sú cool a potom sú také, ktoré cool nie sú. Každý social media manager chce, aby tie jeho cool boli, aby obsahovali parádny claim, možno vtipný dvojzmysel, niečo, nech z toho ide kreativita.
Počula som napríklad, že využiť deň matiek v social media komunikácii, toto sa dnes už vôbec nenosí. Podľa mňa príspevok s tematikou vinšovania všetkým mamám všetko najlepšie tiež nie je cool, ale keď to funguje na cieľovku, tak to splnilo účel. Ak sme toho prežratí my, social media manageri, neznamená to, že sú toho prežraté aj mamy, ktoré skrolujú po nástenke 🙂 Nepostujte „pohľadnicovú“ kytičku s vinšom, ale prečo túto tematiku nezapasovať do komunikácie, keď chcete pomasírovať mamičky.
Keď robím príspevky pre tety, ktoré majú navštíviť vybraný maloobchodný reťazec, aby si kúpili cestoviny, budem to robiť pre tety, ktorých skôr, ako cool vizuál so slovnou hračkou, ohúri jednoduchý recept s konkrétnymi cestovinami, ktorý navaria tomu svojmu, keď príde domov z roboty.
Tak, to len tak na záver. Aby ste nevytvárali Canvas pre Facebook stránku obecného úradu obce, kde žije najväčší podiel obyvateľstva v najstarších vekových kategóriách. To radšej zazdieľajte fotky z nedeľnej veselky, textový status o výkupe papiera alebo zmenu dátumu skúšky miestneho folklórneho súboru 🙂
Ak vám napadá trend v social media pre rok 2016, ktorý som nespomenula, sem s ním. Budem rada.
Ak by ste chceli poradiť pri tvorbe Canvasu, alebo sa spýtať na čokoľvek týkajúce sa reklamy na Facebooku, neváhajte nám to napísať 🙂