5 dôvodov, prečo zákazníci nečítajú vaše e-maily
Trávite hodiny vytváraním ideálneho uvádzacieho e-mailu, ktorým sa snažíte osloviť nového potenciálneho zákazníka. Do správy zahrniete niekoľko presvedčivých detailov o vašom podnikaní a výzvu k akcii, ktorá sa nedá odmietnuť. Správu odošlete. Prejde však niekoľko dní a vy sa musíte zmieriť s tým, že si ho pravdepodobne dokopy nikto neprečítal.
Skontrolovali ste predmet odosielaného e-mailu?
Až 33% ľudí otvára e-maily na základe uvedeného predmetu. Už po prečítaní niekoľkých slov v predmete správy, 66% adresátov označuje obdržaný e-mail za spam. Ak je odozva na vaše e-maily neuspokojivá, formulovanie predmetu vašich správ pravdepodobne sabotuje celý ich obsah.
Predmet e-mailu môže byť nesprávnym z niekoľkých dôvodov. Môže byť zavádzajúci, nevhodný alebo príliš nejasný. Našťastie, týchto chýb je pomerne jednoduché sa vyvarovať. Stačí sa oboznámiť s niekoľkými pravidlami písania reklamných textov. Uvádzame 5 chýb, ktoré znižujú mieru otvorení vašich e-mailov a odrádzajú vašich potenciálnych zákazníkov.
Predmet je príliš dlhý
Stručný predmet správy je viac, než len dobré štylistické rozhodnutie. Mnoho ľudí si dnes svoje e-maily prezerá na mobilných zariadeniach. Ak je predmet Vašej správy príliš dlhý, riskujete, že sa pri prehliadaní na malom displeji nezobrazí jeho celé znenie. Vezmite si napríklad iPhone 6. Keď držíte zariadenie vo vertikálnej polohe, naraz sa vám zobrazí iba 41 znakov, ktorými potrebujete osloviť svojho potenciálneho zákazníka. Keď prekročíte tento limit, adresátovi sa celá vaša myšlienka nezobrazí. E-mail ho nezaujme, v horšom prípade ho bude považovať za plytvanie svojim časom.
Predmet je zavádzajúci
Keď nadväzujete nový vzťah s potenciálnym zákazníkom, zavádzajúce informácie nie sú nikdy dobrou voľbou. Niektorí marketéri do predmetu svojich správ píšu skratku „Re:“, čo navodzuje pocit, že nadväzujú na predošlú komunikáciu. S daným zákazníkom pritom nikdy predtým nekomunikovali. Na toto sú dokonca citlivé aj filtre, ktoré správu následne zaradia do nevyžiadanej pošty. Snažte sa pochopiť rozdiel medzi zavádzaním a snahou vzbudiť záujem. Frázy typu „stav vášho účtu“ či „stretnutie, ktoré ste zmeškali“ neslúžia na vzbudenie skutočného záujmu zo strany zákazníka. Naopak, využívajú strach z imaginárnej krízovej situácie. Keď pomocou podobných trikov adresáta prinútite e-mail otvoriť a potom zistí, že ho vyzývate na 10 minútový telefonát ohľadom vašich služieb, jediným výsledkom bude jeho znechutenie.
Predmet vyzerá ako fráza vygenerovaná robotom – pripomína spam
Keď do rúk dostanete fyzický list, je jednoduché rozlíšiť medzi neosobnou ponuku z poisťovne a narodeninovým blahoželaním od starej mamy. Rovnaký efekt by ste mali dosiahnuť aj v rámci vašich e-mailov. Jedným zo spôsobov, ktorými to môžete dosiahnuť, je prispôsobenie kapitalizácie písmen v predmete vašej správy. Ak každé slovo začína veľkým písmenom, vo väčšine prípadov je adresátovi jasné, že v rukách drží nejakú predajnú ponuku alebo marketingový newsletter. Pokus so 100 000 e-mailmi ukázal, že predmety písané malými písmenami majú omnoho vyššiu mieru otvorenia. Možno preto, že pôsobia prirodzenejšie a budia dojem, že za strojom písanými slovami stojí skutočná ľudská bytosť.
Nesprávne používanie šablóny
Keď v konverzácii oslovíte svojho spoločníka menom, ľahšie si s ním vytvoríte dôverný vzťah. E-mail takto nanešťastie nefunguje. Keď v e-mailovej správe príliš často používate krstné meno svojho potenciálneho zákazníka, či názov jeho firmy (to znamená, že obe oslovenia použijete viac než raz), veľmi rýchlo vzbudíte dojem, že vaša správa je súčasťou veľkoplošnej marketingovej kampane. A to aj namiesto toho, aby ste adresáta presvedčili o tom, že sa snažíte nadviazať s ním osobný vzťah. Rovnako sa vyvarujte omylov pri používaní šablón. Nič nezmarí vašu snahu viac, ako preklep alebo nesprávne údaje, ktoré do šablóny doplníte. Je pravdou, že osobný prístup k adresátovi môže zvýšiť mieru otvorenia vašich e-mailov. Ak však chcete staviť na istotu, prehnane familiárnym frázam sa v predmete vašej správy radšej vyhnite.
Predmet obsahuje slang alebo nevhodný humor
Toto odporúčanie vám môže pripadať ako samozrejmosť. Avšak zarážajúce množstvo e-mailov obsahuje v predmete trúfalé či nevhodné jazykové prostriedky, ktoré vás majú šokovať a prinútiť danú správu otvoriť. Je to odvážna stratégia, ktorá je účinnou jedine v špecifických skupinách spotrebiteľov. Podobne ako zavádzajúce informácie, ani trúfalé oslovenie vám však zvýšenú mieru otvorenia e-mailov neprinesie. Ak samozrejme nepočítate správy, ktoré budete dostávať od pohoršených zákazníkov.
Skutočnosťou však ostáva, že niektoré chyby ja najťažšie spozorovať na svojich vlastných e-mailoch. Predtým, ako kliknete na tlačidlo „Odoslať“, porovnajte predmet vašej správy s týmto článkom. Identifikovanie problémov a optimalizácia predmetu správ vám možno zo začiatku zaberie viac času. Vytrvajte a nesnažte sa zvoliť si ľahšiu cestu. Vaše úsilie bude odmenené tým, že na svoje e-maily začnete dostávať vytúžené odpovede.