Vizuálny marketing a budúcnosť geolokácie
Marketingové stratégie v dnešnej dobe využívajú celú škálu nástrojov, ktoré umožňujú zamerať reklamu na konkrétnu cieľovú skupinu zákazníkov. Aj napriek tomu sú mnohé marketingové kampane príliš všeobecné. Stávajú sa tak neužitočnými a zastaralými. Uvádzame názorný príklad. Povedzme, že ste si na Amazone práve kúpili nový neoprénový oblek. Vzápätí vám v prehliadači začnú vyskakovať ponuky, ktoré vás presviedčajú, aby ste si kúpili ďalší neoprénový oblek. A to je vyslovene otravné.
Marketérom by sa najviac páčilo, keby mali k dispozícii systém, ktorý fungoval vo filme „Minority report“ – zákazník sa prechádza po nákupnom centre, predávajúci ho osloví menom a nasmeruje ho ku konkrétnym produktom. Marketér ešte pred uvedením ponuky pozná svojho zákazníka. Možno podľa spôsobu jeho obliekania, možno podľa jeho účesu. Potom predávajúci potrebuje poznať už iba to, kde sa zákazník nachádza a môže vytvoriť reklamnú ponuku zameranú na konkrétneho človeka.
Spomínaný film však nepočíta s tým, že zákazník sa vôbec nemusí nachádzať priamo v nákupnom centre. Pomocou geolokácie ho marketéri môžu nájsť kdekoľvek. Keď si uvedomíme, ako technológia pokročila v oblasti vizuálneho marketingu a geolokácie, filmová fikcia môže byť realite oveľa bližšie, ako sa zdá.
Cielenú reklamu založte na vizuálnych údajoch
Údaje z geolokátorov (tzv. „geotagy“) zmenili náš každodenný život. Na mapách si môžeme vyznačiť cieľ našej cesty, fotografie môžeme označiť údajom o mieste, kde boli odfotené. V zlomku sekundy môžeme zistiť, kde sa nachádzame a fotografie informujúce o našej destinácii budú naveky zavesené na internete. Ale čo to znamená pre podnikateľov?
Spoločnosť Google vytvorila program založený na princípoch, ktoré pri svojom fungovaní využíva ľudský mozog. Pomocou neho môžeme ku každému geolokačnému údaju priradiť ľubovoľný kontext a vytvoriť tak účinný a individualizovaný marketingový nástroj. Tínedžeri aj naďalej môžu svoje selfie označiť geo-tagom obchodu, v ktorom nakúpili svoje najnovšie módne výstrelky. Odborníci zo spoločnosti Google však hľadajú spôsoby, ktorými by tieto geotagy bolo možné využiť v prospech samotného obchodu.
Tobias Weyand a jeho kolegovia v spoločnosti Google vyvíjajú technológiu, ktorá by dokázala akúkoľvek fotografiu priradiť ku geografickej lokalite, tam kde bola vytvorená. Tento program sa nazýva PlaNet a posudzuje snímky na základe jednotlivých pixelov. Porovnáva ich s galériou, ktorá obsahuje stovky miliónov fotografií, pričom obrázky v tejto galérii majú priradené konkrétne geolokačné údaje. Potenciál tohto programu pramení z obrovského množstva fotografií, ktoré dokáže indexovať. Čím viac fotografií koluje po internete, tým presnejším výsledky PlaNet poskytuje.
Program Neural Network od spoločnosti Google dokáže pri ktorejkoľvek fotografii zistiť, kde bola vytvorená. Táto schopnosť má potenciál úplne zmeniť spôsob, akým sa využívajú mobilné telefóny. A predovšetkým to, akú úlohu zohrávajú pri online marketingu. Môžeme očakávať, že v blízkej budúcnosti budú marketingové stratégie naplno využívať kombináciu vizuálneho marketingu a geolokácie.
Údaje o tom, kde presne sa zákazníci nachádzajú a čo tam robia, zásadne povedú k zmene povahy marketingu. Selfie z posilňovne bude mať za následok, že jej autorovi sa v smartfóne začnú objavovať reklamy na vodu, s elektrolytmi značky Smartwater. Keď niekto uverejní fotografiu z letiska, zasypú ho reklamné ponuky vzťahujúce sa na miesto, kam cestuje.
Nezabúdajte na súkromie
Čoraz viac miestnych podnikov využíva mobilné technológie. Zo vzorky 1 483 opýtaných sa až 588 zákazníkov vyjadrilo, že s reklamou na podnik vo svojej blízkosti sa každý deň stretávajú vo svojom smartfóne. Spojte túto skutočnosť s pokrokmi vo vyhľadávaní obrázkov a získate účinný nástroj, ktorý len čaká na to, aby sa ho marketéri začali naplno využívať. Internet vecí (tzv. „Internet of Things“, skratka IoT) je v informatike označenie pre prepojenie zariadení s internetom. Práve táto sieť je ideálnym rozhraním, prostredníctvom ktorého sa dá uplatniť vizuálny marketing v spojení s geolokáciou. Je logické, aby sa táto marketingová stratégia zamerala na užívateľov, ktorí sú už dnes napojení na IoT.
Technológia s takýmto potenciálom však prináša rôzne otázky, na ktoré ešte treba odpovedať. V neposlednom rade ide o súkromie zákazníkov. Keď uverejníte fotografiu, na ktorej strúhate grimasu a beriete na ruky malé dieťa a obratom na vás zaútočia reklamy o chiropraktikoch a pomôckach pre jogu, pravdepodobne sa vám to páčiť nebude. Čo je však ešte dôležitejšie – môže vás táto technológia stopovať, aj keď vypnete aplikáciu? Keď sa na vás spoločnosti môžu zamerať prostredníctvom fotografie, ktorú ste uverejnili a ani na nej nie ste označení, vzbudzuje to závažné otázky ohľadom vášho súkromia.
Moderná technológia ponúka mnoho spôsobov, pomocou ktorých je možné získavať informácie o zákazníkoch. Výhody geolokácie sa však môžu stať jej záhubou v prípade, že sa bude zneužívať a spotrebitelia sa budú cítiť ohrození. Hranica medzi vhodným využívaním a zneužívaním niektorých marketingových stratégií je veľmi tenká. Všetci si na ňu musíme dávať pozor.
Film „Minority report“ sa odohráva v roku 2054. Marketing založený na kombinácii geolokácie a vizuálnej reklamy by sa do praxe mohol dostať oveľa skôr. Budeme však pripravení na takýto prevratný marketingový nástroj?
Zdroj: Wired, Mobilemarketingwatch