How to: úspešný provízny „affiliate“ marketing
Existuje podnikateľský model, v rámci ktorého môžete preskočiť vývoj produktu a zamerať sa priamo na marketing a predaje? Odpoveď znie áno. Jedná sa o takzvaný provízny („affiliate“) marketing. Ako affiliate marketér získavate provízie z každého predaja, ku ktorému sa dopracujete. Výhodou tohto prístupu je skutočnosť, že sa dokonca vôbec nemusíte snažiť predávať nové a neoverené produkty. Keď si dáte záležať na vhodnom prieskume trhu, môžete vybudovať svoju affiliate webstránku okolo produktov tretích strán, ktoré sa už osvedčili v minulosti a vytvorili si na trhu pozitívnu reputáciu.
To však v žiadnom prípade neznamená, že s budovaním vášho podnikania v oblasti provízneho marketingu nie sú spojené isté riziká. Predstavujeme vám niekoľko faktorov, ktoré by ste mali brať do úvahy pri rozhodovaní v tejto oblasti:
- Samotný affiliate program. Spolupracujete so serióznou spoločnosťou? Ako rýchlo rastie akú má šancu udržať sa na trhu? Pozrite sa napríklad na spoločnosť Amazon. S veľkou pravdepodobnosťou sa len tak nevytratí z trhu a v rámci dlhodobého časového horizontu by bolo s ňou výhodné spolupracovať, pričom by sa ukázala byť spoľahlivým partnerom. Keď plánujete spolupracovať s vybranou spoločnosťou, mali by ste si detailne overiť jej zámery a vyhliadky a posúdiť, akú životnosť dosahuje.
- Stratégia. Máte stanovené plány a očakávania týkajúce sa toho, aký zisk chcete dosiahnuť pomocou svojej affiliate webstránky? Budovanie affiliate marketingu od základov si vyžaduje dôsledné plánovanie. V niektorých prípadoch budete možno potrebovať asistenciu externého konzultanta.
- Propagovaný produkt. Aký dopyt existuje po produkte, ktorý sa chystáte propagovať? Ako bude vyzerať tento dopyt v budúcnosti? Niektoré produkty sú iba prechodnými trendmi a na trhu sa príliš dlho neudržia. Keď si nájdete „vždyzelený“ produkt, efektívne znížite riziko spojené so stratou vašich počiatočných investícií.
- Podmienky zmluvy. Affiliate webstránka je hodnotným majetkom, ktorý je možné kupovať či predávať. Keď raz predáte svoje podnikanie, budete si musieť určiť, či sa budú podmienky vašej zmluvy automaticky týkať aj nového majiteľa. V opačnom prípade môže výrazne utrpieť ohodnotenie vášho podniku. Isabel Isidrová, ktorá je spoluzakladateľkou spoločnosti PowerHomeBiz tiež poznamenala, že marketéri majú moc zmeniť štruktúru províznych poplatkov. V niektorých prípadoch dokonca bez ohlásenia. Výber spoľahlivého programu by preto mal byť vašou prioritou.
SEO a budovanie odkazov
Podobne ako pri ostatných druhoch online podnikania, aj pri budovaní úspešnej affiliate webstránky má významnú úlohu SEO a sieť spätných odkazov.
Mnohí majitelia stránok v rámci affiliate marketingu sa sústredia na kľúčové slová spojené s nákupným zámerom zákazníkov. Netvrdíme, že sa jedná o zlú stratégiu, no môže predstavovať isté riziká. Po prvé, rozmanitosť kľúčových slov je dôležitým faktorom. Keď sa budete vo veľkej miere spoliehať na jedno či dve kľúčové slová, internetové vyhľadávače vás nepochybne potrestajú. Keď budujete sieť spätných odkazov, dajte si záležať na variabilite samotného textu odkazu („anchor text“).
Po druhé, pamätajte na to, že platené odkazy a odkazy zo súkromných blogových sietí majú nižšiu hodnotu a z dlhodobého hľadiska môžu negatívne vplývať na vašu stránku.
Mali by ste tiež analyzovať, koľko námahy si vyžaduje dlhodobé udržiavanie vašej SEO kampane a budovanie siete spätných odkazov. Keď sa raz rozhodnete predať svoje podnikanie, tento faktor výrazne ovplyvní ohodnotenie vášho affiliate programu. Jedná sa však iba o jednu stránku vášho podnikania, ktorej budeme musieť pravidelne venovať zvýšenú pozornosť.
Dôležitým krokom je tiež zvyšovanie rýchlosti vašej stránky, čo povedie k zvýšenej návštevnosti. Zrýchlenie načítavania môžete dosiahnuť niekoľkými spôsobmi. Patrí medzi napríklad využitie vyrovnávacej pamäte prehliadača alebo vhodná kompresia obrázkov na vašej stránke. Ak využívate publikačný systém WordPress, máte prostredníctvom neho prístup k niekoľkým pluginom, ktoré vám pomôžu dosiahnuť požadovaný cieľ.
V konečnom dôsledku by ste sa mali zamerať na budovanie výlučne organickej siete spätných odkazov a prevádzkovanie kvalitnej SEO kampane. Nesnažte sa rôznymi spôsobmi oklamať Google. Vaša stránka takto dosiahne skutočne vysokú životnosť. Ak budete musieť čeliť penalizácii zo strany vyhľadávača, možno sa vám už nepodarí vrátiť sa naspäť do hry. Práve preto by ste mali budovať vašu stratégiu v súlade s dlhodobými plánmi.
Obsah
Mnohé affiliate podniky sa vo veľkej miere spoliehajú na obsah.
Obsahový marketing je dokonalým nástrojom na zvyšovanie návštevnosti, ale aj predajov.
Mal by sa preto stať jedným zo základných zložiek vašej stránky.
Mali by ste pamätať na nasledujúce faktory:
- Vytváranie obsahu môže byť náročné na čas a finančné prostriedky. Ako budete pristupovať k vytváraniu obsahu z dlhodobého hľadiska? Najmete si človeka na voľnej nohe, externú agentúru alebo sa zmocníte tejto úlohy vlastnými silami? Mali by ste si uvedomiť, že každý z týchto prístup zahŕňa výhody aj nevýhody.
- Váš obsah musí mať vysokú kvalitu. Keď sa obsah stane kľúčovou zložkou vašej marketingovej a predajnej stratégie, mali by ste sa uistiť, že dosahuje najvyššiu možnú kvalitu. Ak máte v pláne prirodzene prilákať nových návštevníkov na svoju stránku, váš obsah by mal byť relevantný a informatívny pre rôzne skupiny z radov vašich zákazníkov.
- Spoliehanie sa na obsah je spojené s určitým rizikom. Internetové vyhľadávače neustále menia svoje algoritmy. Spoliehanie sa na obsah môže byť z tohto dôvodu relatívne riskantné. Na druhej strane je to zároveň podnet, ktorý by vás mal prinútiť k vytváraniu skutočne kvalitného obsahu.
- Vaše kľúčové slová a zdroje návštevnosti by mali byť dostatočne rozmanité. Toto odporúčanie je v súlade s vyššie uvedenými faktormi v rámci vašej SEO kampane.
A aký typ obsahu by ste mali produkovať? Väčšina affiliate marketérov sa vo veľkej miere spolieha na recenzie produktov. Ak chcete napísať kvalitnú, úprimnú a transparentnú recenziu, ktorou zabezpečíte zvýšenie konverzie návštevníkov vašej stránky, mali by ste sa držať niekoľkých kľúčových stratégií. Poskytnite vyvážený pohľad na hodnotený produkt, poukážte na jeho výhody ale aj nevýhody a nesnažte sa ho umelo vychvaľovať.
Neil Patel, ktorý je odborníkom v tejto oblasti, odporúča:
- Vybudujte si mailing list, aby ste mohli osloviť priamo potenciálnych zákazníkov
- Organizujte webové semináre, aby ste mohli vzdelávať svoje publikum a predstavovať im obchodné ponuky
- Využite platenú PPC reklamu
Výber správneho produktu
Ak túžite po skutočnom úspechu v oblasti provízneho marketingu, musíte dobre zvážiť produkt, ktorý sa rozhodnete propagovať. Postupujte na základe nasledujúcich krokov:
- Analyzujte trh. O ideálnych produktoch pre vaše podnikanie sa často dozviete na stránkach ako ClickBank či ShareASale.
- Overte popularitu zvoleného produktu. Vhodným spôsobom je pozrieť sa na obľúbenosť produktu na portáli BuzzSumo.
- Vyhľadajte vaše kľúčové slová cez YouTube. Okamžite tak zistíte, koľko videí sa zaoberá oblasťou trhu, v rámci ktorej budete svoj produkt propagovať. Takto môžete potvrdiť alebo zavrhnúť svoj výber.
Keď sa budete riadiť vyššie uvedenými krokmi, podarí sa vám vybudovať úspešné podnikanie, ktoré sa bude neústavne rozvíjať. Keď sa ho nakoniec rozhodnete predať, obdržíte slušný zisk. Predstavili sme vám niekoľko efektívnych stratégií. Napriek tomu si však budú vyžadovať vašu dlhodobú pozornosť. V tomto smere neexistujú žiadne skratky.
Zdroj: CloudLiving, AffiliateMarketerTraining