10 rád k marketingu a generácia Y
Generácia Y alebo známa aj ako „Deti milénia” je cieľovým publikom, ktorým sa súčasný marketing zaoberá pravdepodobne najviac zo všetkých. Sú ale príslušníci generácie milénia naozaj takí odlišní? Títo ľudia vyrastali s doposiaľ neporovnateľnou mierou prítomnosti a vplyvu technológií. Presne kvôli tomu sú v súčasnosti asi najviac študovanou ľudskou generáciou.
Sokrates v roku 400 p.n.l. popísal adolescentov a mladých dospelých približne takto: „Už nevstávajú, keď vojde do miestnosti niekto starší. Odvrávajú rodičom. Tárajú a šepkajú aj v spoločnosti. Pochutiny priam hltajú rovno pri stole. Prekrižujú si nohy …” Popravde, to znie ako ktorákoľvek generácia mladých – avšak generácia Y je napriek tomu iná než tie pred ňou.
Generácia Y rozmýšľa inak, pretože iná je. Hlavne pokiaľ ide o správanie sa na internete. Zatiaľ čo niektoré charakteristiky majú úplne rovnaké ako ostatné vekové skupiny ľudí, na určité podnety reagujú odlišne – práve v súvislosti s ich dospievaním a s vplyvom technológií a sociálnych médií.
Keď rozmýšľate nad Generáciou Y, podstatnými sú dva termíny. Marketing a médiá. Prinášame vám niekoľko štatistík, ktoré vám môžu pomôcť s nastavením marketingových kampaní.
1. Generácia milénia je presvedčená, že informácie v mobile a osobnom počítači sú rovnaké
Mobilné zariadenia sú v tejto skupine ľudí veľmi obľúbené – sú na nich priam závislí. Ostatní ľudia síce tiež používajú mobily viac ako kedysi, no neveria im až do takej miery ako Generácia Y. Spoločnosť Google uvádza, že až 66 % príslušníkov generácie milénia je presvedčených, že informácie, ktoré nájdu pomocou mobilných zariadení, sú totožné s výsledkami vyhľadávania na stolných počítačoch. To sa týka napríklad údajov o letoch a ubytovaní, pričom tento názor zdieľa iba 43% cestovateľov starších ako 35 rokov.
2. Generácia milénia nakupuje a objednáva cez mobily
Google zároveň uvádza, že 64% príslušníkov generácie milénia si rezervuje izbu v hoteli po tom, ako ju našli priamo cez mobil. 58% cestovateľov nad 35 rokov cez mobilné zariadenie rezerváciu nerealizuje.
3. Zabudnite na priamy predaj. Zapojte spoluprácu
Generácia Y nereaguje na priamy predaj. Vyrástla v kultúre zdieľania. Sociálne médiá sú teda skvelým nástrojom na predvedenie vašej značky a zdieľanie reklám. Lojalitu si síce nekúpite, no so správnymi influencermi, má vaša cielená marketingová kampaň nábeh na úspech. Spoločnosti predávajúce kozmetiku, oblečenie či rôzne výživové doplnky sú ideálnymi produktmi na spoluprácu s blogermi či s influencermi. Influencer marketing je veľmi obľúbenou záležitosťou najmä na sociálnej sieti Instagram.
4. Sociálne médiá sú vašou recenziou
Hubspot tvrdí, že 84 % spotrebiteľov vyhľadáva online a 70% pred nákupom číta online recenzie. V tomto je Generácia Y rovnaká. Aj oni sa chcú prostredníctvom iných užívateľov uistiť o tom, ktorá značka si zaslúži ich dôveru a lojalitu. Tú je ťažké získať, no keď už zákazníka máte, najväčší úspech dosahuje celoplošná stratégia. Jednou z dôležitých foriem propagácie sú sociálne médiá. Leadscon hovorí, že približne 65% príslušníkov generácie milénia na sieťach ako Facebook či Twitter sleduje značky alebo aj spoločnosti a na Instagrame jetoto percento ešte vyššie.
5. Záleží na mobilite – mobile first
Štatistika siete Facebook dokazuje, že 55% príslušníkov generácie milénia sa do svojho profilu prihlasuje výlučne cez mobilné zariadenia. Toto robí zo sociálnych sietí a médií ideálne miesto pre efektívnu reklamu. Presne preto v posledných rokoch výrazne vzrástol podiel online reklám. Na Instagram sa používatelia v drvivej väčšine prihlasujú z mobilných zariadení, táto sociálna sieť je vybudovaná a prispôsobená mobilným zariadeniam. Instastories si síce viete pozrieť aj na desktope, ale ruku na srdce – Koľkokrát ste túto možnosť využili?
Reklamné agentúry presunuli svoje snahy do digitálneho sveta, aby tak dosiahli na ľudí, ktorí ho najviac používajú. Aj keď si obrovské množstvo ľudí myslí, že online marketing je dôveryhodný, rovnaký názor má v Spojených Štátoch zhruba len 6 % príslušníkov generácie milénia. Predajcovia preto postupne musia prísť na to, ako túto generáciu osloviť. Obchodníci, ktorí sa o túto demografiu zaujímajú, často pracujú na rýchlejších nahrávacích časoch, prípadne vytvárajú atraktívny obsah, ktorý sa výborne zmestí na obrazovku každého mobilného zariadenia.
6. Kupóny a zľavy sú vstupnou bránou
66 % príslušníkov generácie milénia sleduje spoločnosť alebo značku cez Twitter a 64% cez Facebook a Instagram s hlavným cieľom pre získanie zľavy. Veľmi obľúbenou záležitosťou sú zľavové kódy na produkty, ktoré čoraz častejšie nájdeme medzi Instastories našich obľúbených profilov na Instagrame. To, čo naozaj zvládli, je osekávanie nákladov v dnešnej ekonomicky zameranom období. Za účelom získania zliav z blízkych podnikov je táto skupina ochotná cez mobil zdieľať svoju polohu. Existuje vysoká šanca toho, že s reklamou o výpredaji či rozdaním kupónov na prepravu zdarma sa vaša klientela rozrastie.
7. Mobilná revolúcia
Viac ako 85% ľudí z Generácie Y vlastní smartfón. Ide o generáciu narodenú medzi rokmi 1982 a 2004. Skutočnosť, že žijeme v čase technologickej revolúcie, im pomohla adaptovať sa omnoho rýchlejšie než ostatným. Preto zároveň 84% z nich neverí tradičným reklamám. Ako sme už spomínali, títo ľudia nemajú radi, keď ich k produktu tlačíte. Vhodnejšie je s tým rovno počítať a propagovať nepriamo. Vytvárajte príspevky, ktoré pôsobia prirodzene a umiestnenie loga a značky používajte opatrne.
8. Lojálni až do konca
Ako verní sú ľudia z generácie milénia? S pomocou sociálnych médií dokážu šíriť dojmy o produktoch a službách, ktoré sa im zapáčili. Sú natoľko verní, že iba v Spojených Štátoch majú každý rokom v rukách kúpnu silu o objeme okolo 1,3 bilióna dolárov. To je číslo, na ktoré nezabudnete. Podporte lojalitu tak, že na svojej stránke sprístupníte možnosť pridávať používateľské názory a recenzie. 51% príslušníkov generácie Milénia tvrdí, že im názor iných zákazníkov výrazne pomohol pri rozhodovaní sa o kúpe.
9. Zákaznícky servis pre Generáciu Y
Zákaznícky servis sa výrazne posúva k lepšiemu a sociálne médiá sú v ňom užitočným pomocníkom. V skutočnosti si až 64% tohto publika myslí, že sociálne médiá a siete sú najefektívnejšou cestou pre vyhľadanie a komunikáciu s predajcami. Pokiaľ máte na sociálnych sieťach zákaznícky servis, nielenže zlepšíte lojalitu vašich zákazníkov – môžete naspäť pritiahnuť tých predošlých. Až 65% príslušníkov generácie milénia začína komunikovať s obchodmi v online prostredí. Ďalší výskum uvádza, že až 71 % používateľov, ktorí mali dobrú skúsenosť so zákazníckym servisom určitej spoločnosti na sociálnych sieťach, by túto spoločnosť odporúčila aj svojim známym.
10. Pracujte na sociálnych sieťach
Aj keď sú aktuálne úspešné rôzne druhy médií, televízia je stále kanálom, ktorý má na príslušníkov generácie milénia najväčší vplyv. Televízia má až o 70% vyšší vplyv ako ostatné spôsoby reklamy, no sociálne médiá sú na tesnom druhom mieste, s približne 60% vplyvom na Generáciu Y. 32% z týchto 60 tvrdí, že reklamy na sociálnych sieťach sú pri rozhodovaní dôveryhodnejšie.
Inými slovami, ak vaša značka nemá stránku alebo účet na sociálnej sieti, prichádzate o hlavný spôsob angažovania generácie milénia.
Zdroj: CustomerThink, SEOProssesor