4 stratégie, pomocou ktorých kamenné obchody môžu nonšalantne predbehnúť online predajcov
Kamenné obchody v posledných rokoch opakovane čelia názorom spotrebiteľskej verejnosti, ktorá sa domnieva, že nakupovanie vo fyzických predajniach neodvratne vychádza z módy. Nie je ničím výnimočným, že čoraz viac tradičných predajných spoločností oznamuje rušenie svojich kamenných obchodov.
Za zmienku stoja napríklad mená ako Sears, Barnes & Noble, JC Penney a mnoho ďalších. Na druhej strane spektra sa však nachádza mimoriadne úspešná spoločnosť Amazon, prostredníctvom ktorej dokážu predajcovia často predať dokonca ešte viac produktov ako na svojich vlastných webových stránkach.
Tento trend síce korešponduje so zásadnou zmenou v správaní spotrebiteľov, ale ani zďaleka nie je dostatočným dôvodom na to, aby sa kamenné obchody nechali zastrašiť gigantmi z oblasti online predaja. Koniec koncov to bolo iba pred niekoľkými rokmi, čo predajný portál Amazon ponúkal výhradne knižný tovar. Ako sa mu podarilo rozrásť sa do súčasných rozmerov? Spoločnosť skombinovala vysoko kvalitný zákaznícky servis s princípmi špičkového digitálneho marketingu a takto postupne kráčala za úspechom, ktorému sa teší dnes.
Mali by sme si uvedomiť, že kamenné obchody disponujú v súčasnosti prístupom k rovnakým stratégiám digitálneho marketingu, vďaka ktorým sa ich online konkurenti dopracovali k bezprecedentnému úspechu. Tradiční predajcovia by mali preto naplno zužitkovať potenciál moderných technológií a pracovať na vzájomnom vzťahu so zákazníkmi, aby tak povýšili svoju online marketingovú kampaň na novú úroveň.
Ak sa budete držať nasledujúcich odporúčaní, váš kamenný obchod môže zaznamenať dokonca ešte vyššiu návratnosť investícií do marketingu, na akú ste zvyknutí pri tradičných formách reklamy.
1. Využívajte lokalizovanú optimalizáciu pre vyhľadávače a zvýšte návštevnosť svojho kamenného obchodu
Vo vysoko konkurenčnom prostredí súčasného trhu sa bez webstránky jednoducho nepresadíte. Drvivá väčšina spotrebiteľov vyhľadáva informácie o predajniach vo svojom okolí práve na internete. Integrácia online marketingu spojeného s internetovými vyhľadávačmi (SEO) však neznamená iba to, že si zriadite webstránku. Naopak, to je iba prvým krokom. Následne sa musíte uistiť o tom, že stránka vašej spoločnosti obsahuje vhodné kľúčové slová a lokalizované informácie, aby sa mohla objaviť medzi výsledkami vyhľadávania potenciálnych zákazníkov vo vašom okolí.
Žijeme v ére okamžitej odozvy a pomocou lokalizovanej SEO stratégie môžete dokonca prebehnúť aj populárnych online predajcov. Ich služby sú totiž často spojené s istou dodacou lehotou. Ak však upútate pozornosť miestnych zákazníkov, nasmerujete ich do vašej kamennej predajne a dodáte im požadovaný produkt bez akéhokoľvek omeškania, okamžite získate zásadnú konkurenčnú výhodu.
Je kľúčové, aby vaša webstránka informovala návštevníkov o adrese vášho obchodu.
Zvýšite tak pravdepodobnosť toho, že vaša predajňa sa objaví medzi výsledkami vyhľadávania užívateľov mobilných zariadení. Štúdia spoločnosti Google uvádza, že až 50% vyhľadávaní prostredníctvom smartfónu vedie k návšteve danej predajne už v ten istý deň. Takmer 18% týchto návštev pritom končí nákupom. Lokalizovaný SEO marketing teda nie je iba výhodou, ale priam nevyhnutnosťou.
2. Budujte pozitívne vzťahy so zákazníkmi pomocou sociálnych sietí
Moderným zákazníkom nestačia dobré ceny. Zároveň totiž požadujú aj pozitívny zážitok pri samotnom nakupovaní. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité, aby ste rozširovali svoj vplyv na sociálnych sieťach a dostatočne zapájali aj svoje cieľové publikum. No nezverejňujte nové príspevky iba preto, aby ste vyplnili priestor na svojom profile. Zdieľajte so svojimi zákazníkmi užitočné informácie, propagujte obsah vytvorený účastníkmi vašej komunity, pýtajte sa na názory členov vášho cieľového publika, zakladajte diskusie a tak ďalej.
Takýmto spôsobom vytvoríte interaktívny vzťah medzi vašou spoločnosťou a vašimi zákazníkmi a zvýšite všeobecné povedomie o značke. Konzistentná marketingová stratégia v rámci sociálnych sietí navyše povedie zákazníkov k tomu, aby zdieľali váš obsah so svojimi priateľmi a tým vaše podnikanie ďalej propagovali. Keď sa totiž malému podniku podarí efektívne zvyšovať svoju prítomnosť v prostredí internetu, bude schopný konkurovať aj medzinárodným online predajným gigantom. Sociálne siete sú nepochybne účinným nástrojom pri získavaní nových zákazníkov a motivováciou pre tých existujúcich.
3. Zvyšujte svoju konkurenčnú výhodu pomocou všestranného marketingu
To však neznamená, aby ste zásadne zvýšili svoje náklady na marketing a snažili sa zapojiť každú existujúci reklamnú stratégiu. Namiesto toho by ste mali pristupovať k propagovaniu vašej spoločnosti inteligentným spôsobom a efektívne kombinovať tradičné metódy s online marketingom. Využívajte širokú škálu marketingových kanálov a snažte sa dosiahnuť, aby sa zákazníci opakovane vracali do vašej predajne.
Vhodnou taktikou sú napríklad automatizované e-mailové kampane či pay-per-click (PPC) remarketingové kampane, ktorými dokážete upútať pozornosť návštevníkov vašej webstránky, ktorí ešte nenavštívili ani váš kamenný obchod. Verných zákazníkov môžete odmieňať za ich opakované nákupy.
V prvom rade však musíte zhromaždiť dostatočný objem informácií o vašich zákazníkoch,
aby ste následne dokázali posúdiť, kto, ako a kedy najviac prispieva k zvyšovaniu vašich predajov.
4. Prezentujte svoj podnik prostredníctvom recenzií a vyjadrení spokojných zákazníkov
Spotrebitelia sú v súčasnosti v omnoho väčšej miere zapojení do celkového nákupného procesu ako kedysi. Mnohí z nich s veľkou obľubou píšu recenzie produktov a hodnotenia vybraných spoločností. V tejto iniciatíve by ste ich mali podporovať už od samého začiatku vášho podnikania. Zverejňujte užívateľské recenzie na mieste, kde sa k nim dostanú všetci návštevníci vašej webstránky. Vyjadrenia spokojných zákazníkov totiž zásadne ovplyvnia rozhodovanie členov vášho cieľového publika. Ak sa stretnete s negatívnymi hodnotenia, okamžite otvorte komunikáciu s daným zákazníkom a podniknite pozitívne kroky s cieľom nápravy svojej reputácie.
Zdroj: ReatilDoc, SearchForce, Google UnderstandingConsumers’ LocalSearch Behavior