8 chýb na sociálnych sieťach, ktorých by ste sa nemali dopúšťať
V súčasnosti viac ako 2,6 miliardy populácie je používateľom aspoň jednej zo širokého sortimentu sociálnych sietí. Očakáva sa, že do roku 2021 sa tento počet zvýši až o 15%, čo bude predstavovať viac ako 3 miliardy ľudí po celom svete.
Marketing na sociálnych sieťach je efektívnym nástrojom, pomocou ktorého sa marketéri môžu dostávať do kontaktu so svojím cieľovým publikom v online prostredí. Spoločnosti majú vďaka týmto platformám prístup k obrovskému objemu informácií o spotrebiteľoch. V dôsledku čoho je zacielenie marketingovej kampane na konkrétneho používateľa internetu jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. LinkedIn je bohatým zdrojom informácií o zamestnaní potenciálnych zákazníkov, Facebook a Instagram poskytujú marketérom detailné demografické údaje, pričom vďaka platforme Snapchat majú marketéri možnosť zdieľať so svojím publikom geograficky lokalizované reklamy.
V súčasnosti existuje už mnoho značiek, ktoré pomocou marketingu na sociálnych sieťach úspešne rozšírili svoje podnikanie. Mnohé ďalšie podniky bez zamerania na sociálne siete majú problém nadväzovať vzťah so svojím online publikom. Iné sú síce prítomné na rôznych platformách, ale dopúšťajú sa jednej z nasledujúcich chýb a brzdia tak svoj vlastný vývoj.
1. Zameranie na priveľa platforiem
Stať sa odborníkom si vyžaduje prax a sústredenie. Platí to pre väčšinu marketingových aktivít a marketing na sociálnych sieťach nie je výnimkou. Spoločnosti s malými marketingovými tímami by sa mali vyhnúť tomu, aby sa viazali na príliš veľa mediálnych platforiem. Namiesto toho by mali do hĺbky preskúmať možnosti jednej alebo dvoch zvolených sociálnych sietí, ktoré v najväčšej miere vyhovujú ich podnikateľským zámerom.
Iba na Facebooku sa denne uverejní viac ako 300 miliónov fotografií, každých 60 sekúnd sa objaví 510 000 komentárov a aktualizuje sa viac ako 100 000 statusov. Marketing na sociálnych sieťach si vyžaduje odborné znalosti špecifické pre jednotlivé platformy, pomocou ktorých budete schopný vyťažiť zo zvolenej sociálnej siete čo najviac. Získanie takejto odbornosti si však vyžaduje čas a sústredenie.
Pri starostlivom výbere vhodných sociálnych sietí budú dokonca aj malé marketingové tímy schopné rozvíjať potrebné zručnosti na optimalizáciu svojej činnosti v rámci kľúčových platforiem.
2. Zanedbávanie verných nasledovateľov
Derek Sivers vo svojej slávnej prednáške na podujatí TED Talks vysvetlil, že veľká zákaznícka základňa nevzniká vďaka vášni lídra spoločnosti, ale v dôsledku narastania počtu spokojných zákazníkov. Nadšení nasledovatelia značky totiž pomáhajú získavať nových nasledovateľov a zároveň im dávajú istotu, že táto značka je pre nich skutočným prínosom.
Ambiciózne značky by sa mali na rovnakom princípe dostatočne venovať svojim lojálnym fanúšikom. Ak sa istá skupina ľudí neustále a opakovane zaujíma o váš obsah, prípadne ho dokonca zdieľajú, zaslúžia si byť odmenení. Spomeňte si ich v príspevku na sociálnej sieti, alebo im zašlite e-mail s malým poďakovaním. Takto budú šíriť povedomie o vašej spoločnosti aj naďalej.
3. Kopírovanie štýlu iných značiek
Aj keď by mohlo byť lákavé jednoducho skopírovať stratégiu už existujúcej a úspešnej značky, marketéri by sa mali vyhýbať napodobňovaniu štýlu iných hráčov na trhu. Platformy sociálnych sietí sú navrhnuté tak, aby mohli spoločnosti prezentovať svojim fanúšikom vždy nový a neočakávaný obsah, čím si udržia fanúšikov. Bola by škoda nevyužiť to.
Psychológia sociálnych sietí ukazuje, že používatelia očakávajú rozdiely v obsahu a štýle prezentovaných značiek. Značky, ktoré si v online prostredí vytvorili jedinečný štýl, prirodzene získavajú viac nasledovateľov a lepšiu angažovanosť.
4. Ignorovanie štatistík
Moderný marketing je profesiou založenou na dátach a štatistikách. Platí to tak pre optimalizáciu webových stránok, ako aj pre marketing na sociálnych sieťach. Je dôležité, aby správcovia obsahu na sociálnych sieťach zhromažďovali a analyzovali údaje a pochopili, ako budú nasledovatelia značky reagovať na konkrétne príspevky. V opačnom prípade môže byť ťažké pochopiť, ako zmeniť stratégiu v rámci marketingu na sociálnych sieťach s cieľom zlepšenia výsledkov.
Tento princíp je síce dôležitý pri všetkých sociálnych sieťach, avšak obzvlášť veľkú úlohu hrá na Instagrame. Investícia do výkonného nástroja na analýzu dát z Instagramu pomôže marketérom identifikovať najvhodnejší čas na uverejňovanie príspevkov, najobľúbenejší typ obsahu a ďalšie premenné.
5. Nepochopenie cieľového publika
Spoločnosť Hubspot vznikla v roku 2006 a nevedela do čoho ide. V súčasnosti je však verejne obchodovanou spoločnosťou s hodnotou $6,7 miliardy. Tento úspech bolo možné dosiahnuť vďaka zameraniu tohto podniku na svojich zákazníkov. Obrovské odhodlanie sa odrážalo na plyšovom medvedíkovi menom Molly, ktorý sedí na zasadnutiach vedenia spoločnosti.
Molly zastupoval zákazníka spoločnosti Hubspot. Spoločnosť pozná jeho psychografické a demografické charakteristiky a zameriava sa na Mollyho potreby. Takto je schopná robiť inteligentné rozhodnutia, ktoré smerujú v prospech svojich zákazníkov. Spoločnosť Hubspot je vďaka tomu schopná uverejňovať na sociálnych médiách obsah, ktorý s istotou osloví správneho cieľového zákazníka.
Marketéri na sociálnych sieťach a lídri podnikov vo všeobecnosti by sa mali uistiť o tom, že chápu svoje cieľové publikum. Toto pochopenie vám pomôže zvoliť si najvhodnejšie platformy a vybudovať štýl značky.
6. Podceňovanie videa
Výsledky agentúry Social Media Examiner hovoria o tom, že
až 60% marketérov na sociálnych sieťach označuje video za svoj najúčinnejší propagačný nástroj.
Dôvodom popularity video obsahu je skutočnosť, že dokáže efektívne angažovať nasledovateľov značky.
Aj portál Hubspot dokladoval, že až 55% spotrebiteľov vyhľadáva video „vo veľmi veľkej miere“, čím sa stáva najzaujímavejším typom obsahu.
7. Rovnaký prístup ku každej sociálnej sieti
Žiadne dve sociálne siete nie sú rovnaké a je veľkou chybou, aby sme s nimi zaobchádzali bez rozdielu. Rôzni ľudia používajú rôzne platformy a očakávajú, že na nich budú vidieť rôzne typy obsahu. Bolo by zvláštne napríklad nájsť pracovnú ponuku na Instagrame, kým na portáli LinkedIn by to bolo úplne normálne.
Marketéri by si mali zvoliť niekoľko konkrétnych sociálnych sietí a pokúsiť sa dokonale zvládnuť každú z nich. Je dôležité pochopiť, aký typ obsahu je vhodné propagovať prostredníctvom každej zvolenej platformy.
8. Zameranie výhradne na organický marketing
Aj platené príspevky na sociálnych sieťach sa môžu stať efektívnym spôsobom, akým sa budú dať rýchlo zvýšiť cieľové metriky – akými sú napríklad počet nasledovateľov a miera ich angažovanosti. Ešte efektívnejšie je však využitie platených príspevkov ako doplnku k organickej marketingovej stratégii na sociálnych sieťach, ktorá je už úspešne zavedená.
Ak marketér napríklad narazí na príspevok, ktorý organicky rezonuje s nasledovateľmi, je logické, aby zvýšil dosah tohto príspevku prostredníctvom platených možností.
Zdroj: DreamGrow, InTechnic
Zdroj obrázkov: