4 spôsoby ako vytvoriť skvelý obsahový marketing aj s malým rozpočtom
V poslednom období sa často v marketingovej brandži spomína obsahový marketing alebo content marketing. Jeho úlohou je vytvárať kvalitný obsah, ktorý poskytuje používateľom pridanú hodnotu, prostredníctvom ktorej si ich viete „dostať na svoju stranu“.
Aký je najlepší spôsob propagácie vašej značky?
Na túto otázku by všetci odpovedali slovami: „To je jednoduché! Vytvorte skvelý obsah, ktorý používatelia konzumujú s radosťou.“ Keď ľuďom ponúknete pridanú hodnotu je oveľa pravdepodobnejšie, že uprednostnia kúpu produktu u vás pred nákupom u konkurencie, kde túto pridanú hodnotu márne hľadali. Poučte svojich zákazníkov, ponúknite im riešenie ich problémov alebo ich zabavte a oni sa vám za to odvďačia svojou lojalitou a opakovanými nákupmi.
Spoločnosť Distribion použila práve obsahový marketing na zvýšenie návštevnosti svojej stránky o 2 000% a zvýšenie predajov o 40%. A toto nie je jediná firma, ktorej sa to podarilo. Firma Qualtrics dosiahla zvýšenie o 2 500 objednávok, pričom náklady na jednu transakciu boli iba 1,30 dolárov. Spoločnosť Kraft zase hovorí o štvornásobne lepšom výsledku tejto marketingovej stratégie oproti všetkým ostatným, ktoré skúsili v minulosti.
Prečítajte si nasledujúce tipy, ktoré vám pomôžu aj s malým rozpočtom zožať veľký úspech v oblasti obsahového marketingu.
1. Zistite, aký obsah sa najviac hodí k vašej firme
Existuje mnoho rôznych druhov obsahu, ktorý môžete tvoriť:
- blog, mikroblog (napr. tweety)
- videá
- fotografie
- appky
- infografiky
- webináre
- čoraz viac obľúbené podcasty a pod.
Použitím rozličných druhov obsahu a ich obmieňaním si dokážete zvýšiť vašu sledovanosť v online prostredí. V niektorých odvetviach je u používateľov obľúbenejší klasický blog, v iných to zas môže byť video či podcast. Každý formát má svoje silné aj slabé stránky, preto treba pátrať po tom správnom, ktorý zaujme našu cieľovú skupinu.
Prvým krokom je porovnať náklady na tvorbu jednotlivého obsahu, jeho časovú aj finančnú náročnosť. Potom skúste zhodnotiť, aké výsledky prinášajú jednotlivé druhy obsahov vašej konkurencii. Zamerať sa môžete na metriky, akými sú napríklad: návštevnosť ich stránky, zdieľanie obsahu či diskusie.
Začnite jedným či dvoma druhmi obsahu, ktoré majú najlepší pomer nákladov a predpokladaného výnosu. Testujte! A zamerajte sa na ten, ktorý sa ukazuje ako ten najefektívnejší.
2. Zamerajte sa na kvalitu, nie kvantitu
Väčšina marketingových pracovníkov robí chybu v tom, že z obsahu, ktorý vytvoria, nevyťažia maximum. Je to strata času aj peňazí.
Príkladom tohto problému je napodobňovanie. Váš prieskum napríklad ukazuje, že známy bloger Neil Patel zverejňuje nové príspevky 5-krát do týždňa. Na základe tohto zistenia sa aj vy budete snažiť zverejniť 5 príspevkov týždenne. Pravdepodobne ale skončíte tak, že budete publikovať priveľké množstvo obsahu s postupne znižujúcou sa kvalitou. Toto vám ale vôbec nepomôže.
Namiesto toho sa v oblasti obsahového marketingu zamerajte na kvalitu.
Kvantita je pre tých, ktorí na to majú rozpočet.
Zoberte si príklad z Briana Deana. Jeho firma Backlinko funguje od roku 2012 a napriek tomu zverejnili na blogu iba 40 príspevkov.
Všetci vieme, že dôvodom, prečo Dean publikuje tak málo, rozhodne nie sú peniaze a malý rozpočet. No na tomto príklade je krásne vidieť, ako kvalita vyhráva nad kvantitou.
3. Zvýšte svoju výkonnosť
Ak máte na starosti celý marketing, efektivita a výkonnosť by mali byť na vrchole vášho hodnotového rebríčka. Musíte sa snažiť znižovať čas, ktorý trávite jednotlivými úlohami, ako vytváranie obsahu, jeho propagácia či plánovanie ďalších aktivít.
Pomôže vám to lepšie využiť vaše zdroje.
Existujú techniky, ktorými si môžete zjednodušiť jednotlivé úlohy. Napríklad rozdelením opakujúcich sa činností na menšie časti a následne ich sériovým vykonávaním. Predstavte si napríklad, že zakladáte nový blog, kde chcete mať kvalitný obsah. Namiesto toho, aby ste si vybrali jednu tému, urobili výskum, vytvorili osnovu a napísali článok, vyberte si 30 tém.
Keď budete najbližšie potrebovať tému, nemusíte rozmýšľať, iba si ju vyhľadať vo vašej knižnici. Nielenže vám táto technika zníži čas tvorby, ale budete schopný vytvárať kvalitnejší obsah omnoho rýchlejšie.
Túto stratégiu môžete použiť v rámci mnohých iných úloh, ako napríklad tvorba osnov, písanie príspevkov, editovanie, vyhľadávanie vhodných influencerov, písanie hromadných mailov a iné.
Tam, kde je to možné, môžete na zvýšenie výkonnosti použiť aj outsourcing. Tento spôsob je dobrý v prípade, že vy sami nemáte čas, alebo dostatočné schopnosti v danej oblasti.
4. Získajte skvelý obsah zadarmo
Niekedy je výhodné najať si copywiterov, ktorí vám napíšu článok so skvelým obsahom. No ešte omnoho lepšie je presvedčiť skvelých autorov so zvučným menom, aby publikovali svoje články na vašom blogu zadarmo.
Vy sami sa musíte začať spájať s blogermi, aby ste mohli publikovať obsah od hosťujúcich autorov. Známejší blogeri chcú síce na svojich príspevkoch zarobiť, no nájde sa mnoho skvelých autorov, ktorí radi publikujú článok zadarmo na nových stránkach, aby si rozšírili svoje publikum.
Ďalším spôsobom získavania príspevkov je vytvoriť si webstránku, ktorá bude obsahovať časť určenú na príspevky od rôznych autorov.
Takáto stránka by mala mať 3 základné elementy:
- podnet, ktorý ponúka autorom nejaký benefit.
- stránka musí jasne povedať blogerovi, aký druh obsahu chcete.
- informácia o spôsobe, ako vás môžu kontaktovať a základné faktory, ktoré chcete v článku vidieť.
Dávajte si však pozor na kvalitu týchto článkov. Zle napísaný obsah vám môže rovnako uškodiť, ako by vám mohol pomôcť.
Trvajte na určitej kvalite a relevantnosti.
Začnite implementovať niektoré z týchto stratégií a vypočítajte si, koľko získate napriek limitovanému rozpočtu – len s využitím vášho času a dobrým obsahovým marketingom.
Zdroj: Quicksprout, Coschedule