3 tipy pre optimalizáciu vašej domovskej stránky
Existuje dobrý dôvod, prečo je v slove „domovská stránka“ použité slovo „domov“. Domov je miesto, kde nemusíte priveľa rozmýšľať – iba vojdete dovnútra a všetko, čo potrebujete, tam na vás čaká. Domovská stránka by mala v ľuďoch vyvolávať podobný pocit.
Nákupné správanie sa v súlade s modernou érou nebadane zmenilo. Ľudia častejšie kúpia niečo online ako v kamennom obchode a dokonca aj tí, ktorí nakoniec radšej nakúpia v kamennom obchode, začínajú svoj prieskum trhu v online predajniach. Nákupné správanie sa teda zmenilo, ale spolu s ním sa zmenili aj nároky.
Zákazníci dnes požadujú, aby boli veci jednoduché.
Chcú sa zapájať do digitálneho sveta, chcú zľavy a akcie šité na mieru, ktoré pre nich dávajú zmysel a najviac zo všetkého nechcú robiť – alebo myslieť – viac, ako je nevyhnutné.
Jednoducho sa chcú cítiť ako doma.
Väčšina spoločností sa zaujíma predovšetkým o to, ako bude ich stránka vyzerať na počítači alebo na mobile. Ale toto myslenie je veľmi krátkozraké. Pre mnohých nakupujúcich je zariadenie, na ktorom si stránku prezerajú, menej dôležité ako samotné spojenie a jej účinok na rozhodnutie zákazníka.
Nie je dôležité, či zákazník nakupuje z domu zo svojho počítača značky Apple alebo v autobuse z tabletu značky Samsung. Dôležité je, ako zákazník na tejto stránke vníma svoje používateľské skúsenosti. Lojálnosť k istej značke je veľmi individuálna a subjektívna záležitosť. A primárnym faktorom ovplyvňujúcim zážitky a pocity zákazníka závisia v prvom rade od domovskej stránky.
Je čas, aby sa spoločnosti prispôsobili novej ére nakupovania a prvým krokom, ktorý by mali urobiť je zmena spôsobu nazerania na zmysel domovskej stránky.
Začiatkom tohto tisícročia boli domovské stránky iba signálom, ktorý firmy poslali svojim používateľom. Boli znakom toho, že firma sa nachádza aj na internete. Podávali iba kontaktné informácie a potvrdenie o tom, že firma je online. Dnes je už premávka na internete taká vysoká, že používatelia prichádzajú na stránku z rôznych smerov – vyhľadávačov, sociálnych médií, cez email a tak ďalej. Domovské stránky napriek tomu ostávajú často nepovšimnuté. Zákazníci sa cez Facebook môžu preklikať priamo k produktu alebo ku kategóriám produktov a zmysel domovských stránok tak ostáva diskutabilný. Dostať sa na danú webstránku z rôznych smerov je také jednoduché, že analýzy hovoria, že väčšina zákazníkov, ktorí sa predsa dostanú aj na domovskú stránku, majú jasný cieľ – a nie je ním objavovanie obsahu domovskej stránky.
Pre vytvorenie lepšej domovskej stránky, ktorá poslúži vaším cieľom, si musíte položiť tieto otázky: Čo si chcú moji zákazníci odniesť z návštevy mojej stránky? Aké je ich zmýšľanie a ich úmysel? Kľúčom k vyriešeniu tohto problému je pochopenie skutočnosti, že domovská stránka slúži hlavne na zoznámenie sa a vytvorenie pohodlia pre lojálnych zákazníkov, teda tých, ktorí sa už s vašou značkou stretli, obľúbili si ju a už ju dobre poznajú.
Používatelia internetu, ktorí prichádzajú na vašu domovskú stránku, sú najdôležitejší.
Často sa totiž jedná o stálych zákazníkov, ktorí vás a vašu značku už dobre poznajú. Nepotrebujú ďalšie informácie o vašej firme a jej hodnotách. Potrebujú nástroje. Potrebujú obsah vytvorený špeciálne pre nich.
Nedávno sme robili psychologickú analýzu obrovskej predajnej firmy, ktorá je lídrom na trhu. Lepším porozumením zmýšľania svojich zákazníkov v rôznych krokoch nákupu, dokáže firma lepšie prispôsobiť obsah stránok, aby tak mohli slúžiť ľuďom. Pri spolupráci s týmto predajcom sme zistili, že dve tretiny najdôležitejších lojálnych zákazníkov prichádzajú na domovskú stránku podniku s jasným cieľom a zameraním. Presne totiž vedeli, čo hľadajú: viac ako 45% z nich veľmi rýchlo našlo to, čo hľadalo. Avšak jedna štvrtina týchto používateľov hľadala špecifickú kategóriu a použili navigáciu na stránke, no predsa objekt svojho záujmu nenašli a v konečnom dôsledku museli použiť vyhľadávač.
Toto zistenie o sústredenom návštevníkovi je na jednej strane dobrým indikátorom toho, že značku či obchod poznajú. Na druhej strane sa však drvivá väčšina používateľov vôbec nezaujímala o to, čo ponúka domovská stránka konkrétnej spoločnosti. Inými slovami možno povedať, že medzi týmito používateľmi a webovou stránkou neprebieha žiadna hlbšia interakcia a tento nedostatok interakcie môže negatívne ovplyvniť vzťah ľudí k danej značke. Iba malé percento ľudí preukázalo ozajstné sústredenie na obsah celej webstránky spoločnosti a tým aj istý záväzok voči jej značke.
Na zlepšenie konečného efektu a zážitku lojálnych zákazníkov sa firmy musia zamerať na 3 dôležité funkcie: ucelenosť, interakcia a personalizácia.
Ucelenosť
Od začiatku akceptujte, že väčšina používateľov vašu domovskú stránku obíde. Zároveň ale majte na pamäti, že táto skutočnosť kladie na webových dizajnérov ešte vyššie nároky, keďže jednotlivé časti stránky musia byť jasné a obsahovať čo najväčšie množstvo informácií. Každá jedna obsahová stránka je zároveň predstavením vašej značky a produktov, keďže každá jedna môže byť miestom prvého kontaktu pre nového návštevníka. Základné elementy ako navigácia či značka by mali byť zachované na celej webovej stránke. V takomto prípade nebude záležať na tom, ako sa návštevník na stránku dostal, a ktorú jej časť otvoril ako prvú. Vždy dostane základné informácie a uistenie o tom, že môže pokračovať vo svojom prehliadaní.
Interakcia
Aby sa vám podarilo vytvoriť interaktívnu webstránku, mali by ste sa ubezpečiť o tom, že zároveň bude aj komunikatívna, dobre ovládateľná a prístupná, aby zákazníci mali možnosť aktívne spolupracovať s vašou značkou. Vhodne zostavená stránka podnieti silnejší emocionálny, kognitívny a behaviorálny zážitok zákazníka na internete a následnú plnohodnotnú interakciu so značkou.
Personalizácia
Spotrebitelia si vytvoria hlbší vzťah so značkou, keď propagačné správy od danej spoločnosti obsahujú produkty a služby, ktoré sú im šité na mieru. Takmer 50% ľudí neváha podať firmám osobné informácie, ak im firmy budú poskytovať naozaj na mieru šité ponuky. Viac ako 60% zákazníkov by zvýšilo objem nákupov, ak by im bol ponúknutý napríklad na mieru šitý vernostný program. Nákupné rozhodnutia by boli ovplyvnené včasnou informovanosťou o výpredajoch a narodeninových zľavách.
Nákupné správanie spotrebiteľov sa zásadne zmenilo a zároveň s ním sa zmenili aj potreby, túžby a úmysly nakupujúcich. Dizajnéri domovských stránok musia pochopiť túto zmenu a počítať s ňou pri vytváraní webových stránok svojich spoločností.
Zdroj: StreamCreative, WikiHow