5 dôvodov prečo váš e-shop nepredáva
Online kampaň je v plnom prúde, návštevnosť stránky trhá rekordy, no napriek tomu sa zákazníkom akosi nechce nakupovať. Prečo je to tak? V tomto článku si vysvetlíme niekoľko najčastejších dôvodov a ukážeme si pár tipov, ako túto situáciu zvrátiť.
1. Rýchlosť načítania stránky: Doba je rýchla, zákazníci netrpezliví
Štatistika je neúprosná: pokiaľ sa vaša stránka nenačíta do troch sekúnd, veľká väčšina ľudí stráca trpezlivosť a odchádza k rýchlejšej konkurencii. Faktorov ovplyvňujúcich rýchlosť je veľa – od chýb v kódovaní stránky cez veľkosť a formát obrázkov až po použitie neštandardných fontov. Ak sa vaša stránka načítava pomaly, odporúčam využiť tento šikovný nástroj: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/. Analyzuje váš web za pár sekúnd a poradí, čo treba zmeniť.
2. Kvantita ponuky vs. kvalita ponuky: Nemajte veľké oči
Čo by ste si pomysleli, keby ste vošli do potravín, v ktorých by na vás zazerali prázdne regále? Predpokladám, že by to na vás nespravilo dojem a nákup by ste si dvakrát rozmysleli. V online svete to platí dvojnásobne, nakoľko cesta od jednej stránky k druhej je predsa len kratšia, ako od jedných potravín k druhým. Častou chybou pri zakladaní e-shopov sú „veľké oči“. Začne sa veľkým množstvom kategórií, z ktorých každá vo finále obsahuje 2-3 produkty, v horšom prípade dokonca ani jeden. Ak teda nemáte kapacity na naplnenie viacerých podkategórií produktov, odporúčam kategórie radšej zlučovať. Produkty by mali obsahovať jedinečný (žiadne copy-paste), a hlavne, podrobný popis a aspoň jeden pekný obrázok. Znie to ako samozrejmosť, vôbec to však nebýva pravidlom.
3. Kvalita vs. cena: Prečo veľké ale drahé e-shopy predávajú?
Je chybou myslieť si, že k úspechu vám stačí mať najlepšie ceny na trhu. Dôkazom sú veľké e-shopy vykazujúce vysoké zisky, pričom zďaleka nie sú najlacnejšie. Čím to je? Tieto e-shopy majú niečo naviac – dobré hodnotenia zákazníkov, jednoduché používanie, vhodne radené tovary a zákazníci sa v nich nestrácajú, majú tovar, ktorý nie je inde a podobne. Pracujeme pre e-shopy, ktoré vyrástli o 300% medziročne vďaka tomu, že mali skladom tovar, ktorý mali ostatní na objednávku. No nepredával sa len tento jeden tovar, ale zákazníci k nemu „priložili“ rovno celý nákup, aj keď ostatné položky boli o málo drahšie, ako u konkurencie. Zrazu sme získali obrovské objednávky, ktoré mali jedinú spoločnú vec: PRÁVE TEN jeden tovar. Pretože je rozdiel, či si u vás zákazník kúpi len mikrovlnku za 60€ alebo celú kuchyňu za 1500€.
Vhodná reklama vám zabezpečí prílev návštevníkov stránky, pekná a funkčná stránka vám zasa dodá punc dôveryhodnosti, ktorý v množstve prípadov zaváži viac, ako cena. Zo skúseností vieme, že prostriedky investované do reklamy a webstránky sú lepšie využité, ako peniaze stratené vo forme znižovania vašej obchodnej marže kvôli udržaniu najnižších cien.
4. CTA prvky: Výzva k akcii
Call-to-action znamená presne to, čo tušíte – výzvu k akcii. Máte zaujímavú akciu, prípadne novinku? Šup s ňou do úvodného banneru, samozrejme s preklikom na daný produkt. Obracia sa na vás málo zákazníkov s otázkami? Zvýraznite na hlavnej stránke telefonický kontakt a pridajte online chat. Ľudia sú v dnešnej dobe často pohodlní – namiesto troch klikov, ktoré by ich dostali na požadovaný produkt sa radšej opýtajú, ak majú koho. Je to pre vás dokonca výhodné – v prípade, že dopytovaný produkt momentálne nemáte, môžete hneď odporučiť iný, podobný. Chýba vám online vyhľadávanie produktov? Odporúčam doplniť, najlepšie hneď do zorného poľa na hlavnej stránke
5. A na záver to najdôležitejšie:
Ani jeden z uvedených tipov vám vyšší počet zákazníkov nezaručí, pokiaľ firma nešlape ako hodinky – či už ide o rýchlosť vybavenia objednávok a reklamácií, pravidelnú aktualizáciu ponuky či kvalitu zákazníckeho servisu. Majte na pamäti, že negatívna reklama sa šíri desaťkrát rýchlejšie, ako pozitívna. Nespokojný zákazník vás všade ohovorí, zatiaľ čo spokojný vás odporučí málokedy. V online prostredí plnom diskusných fór je to zvlášť dôležité.