6 drobností z veľkej Google konferencie
Tretíkrát sme sa zúčastnili špičkovej konferencie Google Partners Accelerate a vezieme si odtiaľ kopu zážitkov nielen z Google, ale aj od najlepších svetových agentúr, nakoľko už tradične býva nadväzovanie kontaktov aspoň tak plodné ako samotné podujatie.
Tohtoročným slovom dňa (buzzword) je DISRUPTION (zlom). „Prelomové spoločnosti“ vedú svet. Čo to znamená? Prídu rýchlo a ich vplyv na trh je obrovský. Tak napríklad UBER alebo AirBnB. Im patrí budúcnosť.
1. Rýchlosť webu
Toto nie je novinka, ale je dobré si pripomenúť, že pokiaľ sa váš web nenačíta na mobile do 3 sekúnd, 40% ľudí vám odíde. A tí, čo neodídu, vám dajú 10 sekúnd na to, aby ste ich zaujali.
2. Inteligencia vecí
Počuli ste o Internet of Things (IoT)? To sú tie chytré veci, ktoré s vami vedia komunikovať, sú pripojené na internet a vlastne vás ani nepotrebujú. Napríklad, chladnička sama vie, že jej došlo mlieko a vy si radi robievate puding. Tak ho rovno objedná z vášho obľúbeného reťazca, ktorý ho doručí až domov. Na toto ešte musíme ako zákazníci dozrieť, ale keď si uvedomíte ten potenciál, je to fantastické. Mimochodom, myslím si, že obchody to nijako negatívne neovplyvní. Ale možno sa v nich niečo „zlomí„.
Tieto stroje, umelí agenti a boti s vami budú komunikovať tak, že nezistíte, že to nie sú ľudia. Paradoxne, práve preto, aby ste mohli mať osobný pocit z nakupovania alebo služby. Takže v komunikácii ľudí nahradia boti, aby sa s vami mal kto ľudsky porozprávať. Thomas Husson, viceprezident analytickej agentúry Forrester, tomu dáva 5 rokov. Maximálne desať.
3. Emócia predáva. Zážitok rozhoduje o našom nákupe
Rozhodujúcim faktorom sa stane používateľský zážitok (UX – user experience). Ak ste ešte neriešili to, ako sa zákazníci správajú na vašom webe, kam sa pozerajú a prečo nakúpia / nenakúpia, tak je absolútne najvyšší čas naskočiť do rozbiehajúceho sa vlaku. Pozrite sa, aký rozdiel dokáže urobiť premyslený použiteľný redizajn webu.
Okrem použiteľného webu musíte zákazníkom dodať emocionálny zážitok. Ako? Najlepšie videom. Najpopulárnejšie reklamy sú predsa tie, ktoré vám vženú slzy do očí. Ak ste ešte nevideli toto, tak sa otestujte:
600 očí neostalo suchých.
Weby s videom priamo na titulke konvertujú o 30% lepšie. Doteraz som nerozumel prečo. No je to jednoduché: Video upúta pozornosť, pretože vyžaduje sústredenie. Video oslovuje zadný mozog – ten, ktorý riadi najzákladnejšie pudy – a ešte lepšie limbický (emočný) systém. Dokonale to na webe zvládol napríklad Toggl.com. Používam Toggl denne, no až teraz som si uvedomil, že to video vlastne poznám naspamäť. Upúta pozornosť a vytvorí pozitívnu emóciu: win-win.
Nemusíte ísť do extrému a predsa podať kvalitnú emóciu. A rozhodnutia nás, zákazníkov, sú predsa emočné. Rozumovo si ich len dodatočne ospravedlníme.
4. Buďte užitoční
Ben Tyson z kalifornského Google trafil moju tému: Buďte rýchli, buďte tam, kde vás treba a buďte užitoční. Chcem, aby ste si toto dobre uvedomili, tak to zopakujem: buďte užitoční – dajte zákazníkom informáciu (obsah – content), ktorú nikto iný nemá.
Začína to jedinečným popisom produktu alebo služby, ale ide to oveľa ďalej. Jedinečný popis nie je preložená informácia od dodávateľa, ale vaše osobné predstavenie produktu presne tak, ako by ste ho predvádzali v predajni. Čo je na ňom iné a výnimočné, čo sa môže stať a podobne.
Počul som príbeh o istom americkom predajcovi vína, ktorý si vybudoval miliónový biznis na tom, že natáčal YouTube videá, v ktorých každé víno ochutnal a okomentoval zo svojho vlastného pohľadu. Jednoducho, či mu chutí alebo nie. Každý týždeň vybral tri vína, ktoré vo videu ochutnal. A to stačilo.
Zákazníci chcú nakupovať u niekoho, kto im vie poradiť a vyzná sa v tom, čo predáva.
5. Objednávka nie je dôležitá
No dobre, samozrejme, že je. Ale to, ako sa k nej zákazník dostal, je dôležitejšie. Ľudia majú priemerne tri zariadenia (napr. mobil + počítač v práci + notebook doma + zasa mobil + nakoniec ten domáci notebook). Takže nielen viac zariadení, ale aj viac návštev z rôznych zdrojov/kanálov. Preto fakt, že objednávka prišla z neplateného vyhľadávania (organiky) na počítači automaticky neznamená, že máte viac tlačiť na SEO.
Bez toho, aby ste sa pozreli na celú cestu zákazníka, zdroje jeho návštev a zariadenia, ktoré použil, neviete o ňom nič. Hlavne neviete, odkiaľ sa o vás vôbec dozvedel. Čo je horšie, máte pokrivený obraz, ktorý je pre váš celkový marketing veľmi nebezpečný. Tak, ako je nebezpečné spoliehať sa len a len na online kanály. Určite nemusím pripomínať, že komplexné stratégie fungujú násobne lepšie ako jednotlivé kanály samostatne a je jedno, či je to online alebo offline. Väčšinou nedokážete presne zmerať, čo funguje najlepšie, ale keď vypnete PPC, zrazu spadne aj výkon organiky. Alebo naopak.
6. Kontakty a spolupráca
Ako som na začiatku napísal, networking (ako to nie len Googleri nazývajú) má obrovskú pridanú hodnotu. Spoluprácu sme nadviazali dokonca aj v taxíku. Spoznali sme super ľudí, špeciálne pozdravujeme chalanov z pardubickej eBrány a ich co-working, ktorý sa (vraj úplnou náhodou) volá GoUP! 😉 a Peťa s Leou z Promisea.
Ďakujeme Google Partners tímu za príležitosť opäť vyniknúť a tešíme sa na plodnú spoluprácu v 2017.
PS: Premier Partner Awards vyhrala agentúra BlueRank z Poľska. Gratulujeme!