7 trendov, ktoré dominovali SEO marketingu v roku 2017
Svet optimalizácie pre vyhľadávače (SEO) nie je zďaleka nemenným. Okolo tejto stratégie sa vytvorila komunita užívateľov, ktorá neustále odpovedá na nové algoritmy spoločnosti Google, cez nové stratégie, zmeny v rozhraní, inovatívne technológie a nové výskumy a štúdie popredných ovplyvňovateľov trhu.
Je preto vhodné, aby sme sa každý rok zamerali na predošlé zmeny v tejto oblasti a analyzovali trendy, ktoré viedli k ich zavádzaniu. Minulý rok sa vyznačoval napríklad vzostupom video marketingu. Čo bolo teda najväčšími trendmi roku 2017?
1. Po prvýkrát v histórii bola optimalizácia pre mobilné zariadenia významnejšia ako kompatibilita s osobnými počítačmi. Spoločnosť Google v novembri roku 2016 vyhlásila, že po prvýkrát v dejinách plánuje uviesť na trhu stratégiu, ktorá bude zvýhodňovať obsah prispôsobený prehliadaniu na mobilných platformách. Spoločnosť poznamenala: „Väčšina ľudí v súčasnosti využíva vyhľadávač Google, prostredníctvom mobilných zariadení.“ Spoločnosť Google v priebehu roku 2017 uprednostňovala a odmeňovala webstránky, ktoré optimalizovali svoje portály pre prehliadanie pomocou mobilných zariadení. Rovnakým výhodám sa tešili aj stránky, ktoré do svojej architektúry zakomponovali kód pod názvom AMP („Accelerated Mobile Pages“). Vďaka tomuto prvku mohli prevádzkovatelia vytvárať stránky, ktoré boli špecificky navrhnuté a konštruované pre okamžité načítavanie na mobilných zariadeniach. Keď ste zasvätili čas a prostriedky plneniu požiadaviek mobilného publika, s veľkou pravdepodobnosťou ste boli odmenení zvýšenou návštevnosťou a vyšším hodnotením, v rámci organických výsledkov vyhľadávania.
2. Rýchlo napredovalo aj hlasové vyhľadávanie a internet vecí („Internet of Things“, IoT). Vlastníte už inteligentný reproduktor? Ak nie, pravdepodobne ste súčasťou menšiny. K septembru tohto roka sa predalo až 15 miliónov handsfree reproduktorov modelu Amazon Echo, ktorý ovládate pomocou svojho hlasu. Na trhu sa zároveň čoraz častejšie vyskytuje aj konkurenčný produkt – Google Home. Úsvit inteligentných reproduktorov a digitálnych asistentov ako Siri, Google Now a Cortana od základov mení spôsob, ktorým ľudia vyhľadávajú informácie. Hlasové príkazy sa v súčasnosti využívajú častejšie ako kedykoľvek predtým a užívatelia si čoraz viac zvykajú na zariadenia, ktoré sú schopné rozpoznať ľudskú reč a plniť takýmto spôsobom zadávané pokyny. Internet vecí (IoT) označuje prepojenie vstavaných zariadení s internetom. Napriek optimistickým názorom a ambicióznym predpovediam sa na scéne usídľoval relatívne pomaly, ale inteligentné reproduktory sú prvým záchytným bodom, ktorý potvrdzuje obrovský potenciál tejto technológie do budúcnosti.
3. Dočkali sme sa iba minimálneho počtu zásadných zmien v algoritmoch. Obvykle sme svedkami toho, že spoločnosť Google v priebehu roka, okolo svojich vyhľadávacích algoritmov realizuje niekoľko veľkých a menších zdokonalení. A to niekedy aj v prípade, že žiadne zmeny nie sú vopred oficiálne oznámené. Rok 2017 bol v tomto smere pomerne výnimočným. Prvá veľká zmena sa udiala vo februári. Nemala síce konkrétny názov, ale prejavila sa obdobím významnej volatility, v rámci rankingov vo výsledkoch vyhľadávania. Ďalšia zmena algoritmov nastala v marci. Bola známa ako „Fred“ a spôsobila ešte väčší chaos v rankingoch vyhľadávačov. Ani jedna z týchto zmien však nebola súčasťou závažných strategických zmien, ba dokonca ani predmetom častých diskusií. Google v súčasnosti necháva svoje algoritmy nedotknuté. Priebežné zdokonalenia sú čoraz menšie, neinvazívne a ich aplikácia je postupná a opatrná.
4. Všimli sme si, že medzi výsledkami vyhľadávania sa čoraz častejšie objavujú „súvisiace témy“. Vyhľadávač Google sa v poslednom čase snažil poskytovať rýchlejšie odpovede na najvyhľadávanejšie témy. Dôvodom je sčasti skutočnosť, že užívatelia chcú ušetriť čas, vyhľadávajú informácie za pochodu a využívajú aj hlasom ovládané zariadenia. V poslednej dobe sme svedkami toho, že okrem samotných výsledkov konkrétneho vyhľadávaniam Google poskytuje aj odpovede na „ďalšie otázky, ktoré sa ľudia pýtali“. Výber odpovedí na tieto otázky je pravdepodobne výsledkom algoritmov prístrojového učenia, ktoré spoločnosť Google propaguje v čoraz väčšej miere, za cieľom poskytovania všetkých dostupných informácii vo svete internetu.
5. Prieskum kľúčových slov sa zameriava na subjektívnu povahu obsahu. V priebehu uplynulého roku sme taktiež zaznamenali, že kľúčové slová a frázy sa čoraz viac zameriavajú na celkový kontext. Kľúčové slová už nie sú iba izolovanými slovnými spojeniami, ale tvorcovia obsahu na internete si dávajú záležať na tom, aby ich príspevky spadali do širšieho kontextu a oslovovali konkrétne cieľové publikum. Algoritmy vyhľadávača Google sú v súčasnosti schopné „porozumieť“ významu vášho obsahu a nezameriavajú sa iba na charakter prehľadávaného textu. V rámci obsahového marketingu teda už nestačí uverejňovať iba obsah, ktorý je v súlade s určitými formálnymi štandardmi. Tento trend viedol k vytvoreniu nových stratégií pri vyhľadávaní kľúčových slov, ktoré spájajú samotné slovné výrazy, s vyhľadávaním konkrétnych tém. Obsah uverejnený na internete zároveň nadobúda uvoľnenú, v niektorých prípadoch až konverzačnú formu. Takáto konverzačná forma obsahu sa v konečnom dôsledku veľmi dobre hodí do sveta, v ktorom sa vo veľkej miere využíva hlasom ovládané vyhľadávanie. Práve preto zástancovia tejto stratégie zaznamenávali zvýšený úspech.
6. Škandál falošných správ viedol k revízii okolo kvality obsahu. Po amerických prezidentských voľbách v roku 2016 nastala éra neistoty. Ľudia skrátka nedokázali posúdiť, ktorým informačným zdrojom môžu dôverovať. Na scéne sa totiž objavil strašiak v podobne falošných správ a hoaxov. Na tento trend sa rozhodli odpovedať niektoré z najväčších technologických firiem, medzi ktoré sa samozrejme zaradila aj spoločnosť Google. Mnohé z nich sa spojili s organizáciami tretích strán, ktoré sa špecializovali na overovanie hodnovernosti a správnosti informácií. Pomocou novovytvorených systémov sa následne snažili zabezpečiť čo možno najvyššiu kvalitu obsahu, ktorý tieto spoločnosti uverejňovali a propagovali na svojich platformách. Prísne zákroky spoločnosti Google voči nekvalitnému obsahu a informáciám z neoverených zdrojov spôsobili, že kvalita obsahu na internete sa ďalej zvyšovala. Novinári a autori zrazu začali venovať zvýšenú pozornosť svojim citáciám a zdrojom.
7. Vyhľadávač Google si udržal dominantné postavenie. Už pred niekoľkými rokmi bolo zrejmé, že Google bude obzvlášť úspešným vyhľadávačom. V súčasnosti má však v tejto oblasti pozoruhodný monopol a je hlavným zdrojom návštevnosti pre mnohé webstránky. Odborníci na SEO predpokladali, že sa na trhu objavia ďalšie alternatívy v podobe vyhľadávačov ako Bing či DuckDuckGo. Ďalšou možnosťou bolo, že do popredia sa dostanú sociálne siete ako Facebook a budú vo väčšej miere zodpovedné za odkazovanie užívateľov na rôzne stránky, v rámci internetu. Napriek tomu sa však zdá, že nič z toho sa nepotvrdilo. Google si naďalej udržiava dominantnú pozíciu na trhu. Jednak ako preferovaný vyhľadávač informácií a tiež ako zdroj organickej návštevnosti, veľkej časti internetu.
Ako dobre sa v priebehu uplynulého roka darilo Vašej SEO kampani? Chopili ste sa príležitostí, ktoré so sebou priniesli niektoré zo spomenutých zmien na trhu? Ocitli ste sa v zanietenom súboji so svojimi konkurentmi? Skúste plnohodnotne využiť posledné dni roku 2017 a analyzujte, ktoré stratégie vám priniesli úspech, ktoré trendy ste ignorovali a ktoré z nich by vám mohli pomôcť v budúcnosti. Práve teraz je ideálny čas na to, aby ste prehodnotili svoj prístup k SEO stratégií a začali plánovať svoje kroky na rok 2018.
Zdroj: Blogtyrant, Healthywealthyaffiliate