7 trendov online marketingu, ktoré budú dominovať v roku 2018
Ak sa pohybujete v oblasti online marketingu, nepochybne ste si vedomí toho, že jednotlivé jeho prvky sa neustále menia. Menia sa však predovšetkým aj požiadavky zákazníkov, ich názory, zmýšľanie a spôsob, ktorým medzi sebou komunikujú. Každý rok sme svedkami revolúcií na sociálnych sieťach, zrodu a pádu nových trendov a zmien v preferenciách spotrebiteľov. Všetky tieto činitele sú hybnou silou vývoja online marketingu.
Mnohí marketéri sú zvedaví na zmeny, ktoré v tomto sektore nastanú v blízkej budúcnosti. Na scéne sa neustále objavujú nové technológie a trendy, vďaka ktorým sa online marketing nikdy nestane nudnou záležitosťou. Je však pomerne náročné predpovedať, aké trendy sa objavia v priebehu budúceho roka, ako rýchlo začnú vplývať na vývoj marketingu a ktoré z nich sa efektívne udržia na scéne. Napriek tomu sme sa pokúsili zostaviť zoznam niektorých trendov, s ktorými sa budeme s veľkou pravdepodobnosťou stretávať v roku 2018.
1. Veľké dáta
Pojem veľké dáta („Big Data“) nie je exaktne vymedzeným termínom. V podstate však charakterizuje obrovský súbor dát, ktorý je taký komplexný, že ho nie je možné analyzovať a spracovať tradičnými metódami. Veľké dáta boli trendom už po niekoľko rokov, ale vo väčšine prípadov k nim mali prístup iba veľké spoločnosti a najvýznamnejší hráči na trhu. V súčasnosti sa však viac než 6 miliónov developerov venuje vývoju projektov v tejto oblasti a dostupnosť veľkých dát sa zväčšuje aj v dôsledku zapájania umelej inteligencie a prístrojového učenia. Čoskoro sa tak stanú dostupnými aj pre majiteľov malých a stredných podnikov. Čoraz viac marketingových platforiem do svojej infraštruktúry zapája aj veľké dáta. V blízkej budúcnosti bude teda veľmi náročné udržať si konkurencieschopnosť, ak nebude schopní využiť gigantické množstvo údajov o užívateľoch, ktoré sa v súčasnosti dajú vyťažiť z online prostredia.
2. Nevizuálne zážitky
Snáď nikto nepredpokladal, že trh s inteligentnými reproduktormi zažije taký úspech ako v roku 2017. Očakáva sa, že táto technológia bude do roku 2022 samozrejmou súčasťou viac než 55% amerických domácností. Iba v priebehu roka 2017 sa predalo viac ako 20 miliónov týchto produktov. Ľudia začínajú interagovať s touto technológiou vo svojom každodennom živote, pričom využívajú hlasové príkazy a počúvajú odpoveď umelej inteligencie. Spotrebitelia si postupne zvykajú na platformy, ktoré nedisponujú vizuálnym rozhraním a nevyžadujú si žiadnu fyzickú interakciu. Táto skutočnosť bude mať zásadný dopad na spôsob, akým s nimi budú komunikovať aj marketéri.
3. Využívanie aplikácií
Všetko sa dnes už dá vyriešiť aplikáciou. Prirodzene, celá škála aplikácií bola dostupná už aj pred desiatimi rokmi, ale dnes sa na nich spotrebitelia spoliehajú vo väčšej miere ako kedykoľvek predtým. Najpoužívanejšími sú navigačné aplikácie, mapy a služby poskytujúce recenzie a hodnotenia. Aplikácie sa stali prirodzenou súčasťou života spotrebiteľov a vytvárajú tak ideálny priestor, v rámci ktorého sa môžu rozvíjať jednotlivé spoločnosti a značky. V roku 2018 sa pravdepodobne staneme svedkami toho, že mnohé spoločnosti začnú uverejňovať svoje reklamy v rámci najpopulárnejších aplikácií a takýmto spôsobom sa budú snažiť zvyšovať povedomie o svojej značke.
4. Natívna reklama a inteligentný obsah
Natívna reklama („Native Advertising“) predstavuje reklamu, ktorá je prirodzene zakomponovaná do okolitého obsahu stránky. Očakáva sa, že do roku 2021 bude zodpovedná za 74% celkových ziskov marketérov. Veľmi často sa udáva, že v dôsledku prirodzenejšieho umiestnenia a formátovania, natívna reklama dosahuje väčší úspech ako tradičná reklama vo forme bannerov. Spotrebitelia ju zároveň považujú za omnoho menej rušivú. Takýto druh reklamy si však vyžaduje, aby bol jej obsah zameraný na konkrétne požiadavky užívateľov, ktorí si ju prezerajú. Jedine v takom prípade môže byť skutočne účinná. V roku 2018 nepochybne zaznamenáme zvýšené výdavky na natívnu reklamu a vznik takzvaného „inteligentného obsahu“. Ten by mal disponovať schopnosťou prispôsobiť sa konkrétnym užívateľom na základe ich súborov cookies a prispieť k hlbšiemu porozumeniu daného cieľového publika.
5. Mikromomenty
Google definuje mikromomenty ako všetky situácie, ktoré nútia užívateľa použiť mobilný telefón či iné mobilné zariadenie v rámci každodennej činnosti. Či už potrebuje získať nejakú informáciu, vyhľadať trasu cesty, vykonať nejakú činnosť v online prostredí alebo niečo si kúpiť. Značky sa budú v roku 2018 snažiť študovať, porozumieť a využiť tieto mikromomenty. Spoločnosti, ktorým sa to podarí, zaznamenajú najväčší úspech. Bude si to vyžadovať detailnejší demografický prieskum a stratégie zamerané na mobilné zariadenia. Moderné technológie budú v tomto smere nenahraditeľným nástrojom.
6. Obsahový marketing a ovplyvňovatelia trhu
Internet je hektickým priestorom a niekedy je ľahké stratiť sa v záplave rôznych podnetov. Viaceré spoločnosti z tohto dôvodu uprednostňujú individuálnu komunikáciu so svojimi zákazníkmi a personalizované užívateľské zážitky. Prirodzene, komunikácia s každým jedným zákazníkom nie je dlhodobo udržateľnou záležitosťou. Preto sa spoločnosti budú spoliehať na takzvaných „chatbotov“, ktorí predstavujú finančne prístupnú alternatívu. Chatboti, ktorí komunikujú so zákazníkom, sú v súčasnosti omnoho inteligentnejší a je možné prispôsobiť ich požiadavkám danej spoločnosti. Ich popularita narastá medzi spoločnosťami aj spotrebiteľmi. Ku koncu roka 2018 sa chatboti stanú takmer nevyhnutnou súčasťou každého podnikania. Obzvlášť v prípade, že budete chcieť poskytnúť svojim klientom rozsiahly a predsa dôverný zážitok.
Samozrejme, toto určite nie sú jediné trendy, na ktoré by sme sa mali pripraviť pred vstupom do roku 2018. Sú však tými najväčšími a už v súčasnosti nachádzajú široké uplatnenie. Práve teraz je ideálny čas na to, aby ste analyzovali úspešnosť stratégií, ktoré ste využili v roku 2017. Následne si rozvrhnite rozpočet aj na rok 2018.
Zdroj: Daily Blog Tips, Boostability