Aj malé podniky potrebujú online marketingovú komunikáciu (1. časť)
Nedá sa poprieť, že mnohí podnikatelia sú majstrami vo svojom remesle. Či sa jedná o vodoinštalatérov, kaderníčky alebo o cukrárky. Mnohé z týchto malých podnikov nedokážu alebo nevedia ako efektívne propagovať svoje podnikanie.
„Som najlepším vo svojom odbore. Ľudia sa o tom predsa dozvedia.”
„Veď predsa Tonke moje koláčiky chutili, určite sa pochváli, kto jej ich napiekol. Netreba mi žiadne fejsbúky, či instagramy.”
Je síce pravda, že ak sú zákazníci s poskytnutou službou spokojní, majú tendenciu odporúčať ju i ľuďom vo svojom okolí. V dnešnom svete, plnom konkurencie, bohužiaľ, takáto stratégia nemusí byť dostačujúca. A do svojho podnikania budeme musieť zaradiť aj online marketingovú stratégiu, napríklad už spomínané fejsbúky a instragramy :-).
Výskumy preukázali, že priemerný majiteľ podniku dosahuje vek 50 rokov, čo môže byť jeden z dôvodov absencie online marketingovej reklamy.
„Veď prečo by som mal vkladať svoje peniaze, čas a energiu, do nejakej reklamy na internete, keď môj biznis funguje už niekoľko rokov a stále ma dokáže ako tak uživiť?!”
Avšak doba ide dopredu… Nejazdíme na kočoch, nechodíme prať svoje veci do miestneho rybníka a kúpiť si rifle je ľahšie ako pripraviť si chutnú večeru. A takisto aj svet podnikania sa pohol míľovými krokmi vpred. Ak chceme na trhu prežiť, odlíšiť sa od konkurentov alebo získať si dobrú pozíciu v mysliach zákazníkov, musíme inovovať aj svoju marketingovú stratégiu.
Existuje štúdia, ktorá hovorí o tom, že približne 39 % zákazníkov, ktorí nakúpia v kamennom obchode, si urobí pred nákupom internetový prieskum. Zákazníci si vyhľadávajú podrobné informácie o produkte, či službe, o ktorú majú záujem, čítajú recenzie na samotný produkt alebo na vašu predajňu. Ak chcete získať nových zákazníkov, či neprísť o tých, čo máte nesmiete ignorovať využívanie online marketingu vo svojom podnikaní
Pričom stále platí, že:
ani tá najkvalitnejšia marketingová kampaň nie je náhradou za výborné služby zákazníkom
a kvalitné produkty. Môžete propagovať svoju spoločnosť tými najúčinnejšími a najkreatívnejšími metódami, no kľúčovým faktorom je v konečnom dôsledku úroveň ponúkaných služieb, či produktov vašej spoločnosti.
Marketing na sociálnych sieťach je dôležitý
Určite ste už boli svedkom situácie, v ktorej sedí partia ľudí pri stole v kaviarni, v bare alebo v reštaurácií a namiesto toho, aby sa bavili medzi sebou, o sto šesť ťukajú do svojich smartfónov. Drvivá väčšina ,,ťukačov”, kontroluje práve obsah na svojich sociálnych sieťach, či už na Instagrame alebo Facebooku.
Výrok: ,,Kto nie je na Facebooku, ako keby ani neexistoval.” Ste už určite zachytili. Každý je na Facebooku, moja babka, tvoja babka, teta Tonka, proste každý!
Avšak z pohľadu mladšej generácie, Facebook o svoje prvé miesto musí bojovať z čoraz populárnejšou sociálnou sieťou – Instagramom. Mladí ľudia sa radi podelia v online svete s tým, čo cez deň zažili, zjedli, vypili, precestovali, kúpili,… Je toho veľa, o čom chceme, aby svet vedel.
Sociálne siete sú výborným priestorom nielen pre zdieľanie dobre vyzerajúcej sviečkovej na smotane, ale i vlastného podnikania. Práve prostredníctvom sociálnych sietí vieme najlepšie osloviť našu cieľovú skupinu, podľa Páči sa mi to v ich profile, či sledovaných uživateľov na Instagrame, alebo podľa vyhľadávaných #hashtagov. Hashtag môžme chápať ako formu kľúčového slova.
Uveďme si príklad. Som v reštaurácií a objednala som si už spomínanú dobre vyzerajúcu sviečkovú na smotane. A samozrejme, že chcem, aby o tom všetci vedeli, prostredníctvom mojej sociálnej siete. Aby som mala, čo najviac lajkov, a aby videlo môj post, čo najviac ľudí na instagrame, použijem relevantné #hashtagy, ktoré sa hodia k môjmu postu, a podľa ktorých môžu ostatní uživatelia instagramu sympatizovať s mojím postom. Vhodné variácie by boli #food #foodporn #eat #dinner a iné, kreativite sa medze nekladú.
Ďalším podporným nástrojom vášho podnikania na sociálnych sieťach je využitie geoznačiek. Geoznačky jednoducho udávajú polohu vášho obchodu a zvýšia jeho viditeľnosť v rámci vášho okolia. Ak nedefinujete svoje podnikanie pomocou geografických súradníc, prostredníctvom vyhľadávania na internete sa o vás dozvedia ľudia z celého sveta. Čo nie je vôbec zlé, najmä ak prevádzkujete aj elektronický obchod.