Ako budovať marketingovú kampaň pomocou ovplyvňovateľov trhu?
Cielený vplyv online celebrít a relatívne nízke náklady na spravovanie sociálnych sietí tvoria všemocnú marketingovú kombináciu.
Marketing založený na spolupráci s ovplyvňovateľmi trhu je v súčasnom prostredí horúcou témou. Mnohí podnikatelia ho využívajú ako súčasť svojich marketingových a PR stratégií. Využívanie ovplyvňovateľov trhu pomaly nahrádza tradičné formy reklamy. Marketéri si uvedomujú, že spoluprácou s populárnymi osobnosťami, ktoré na sociálnych sieťach sleduje obrovské množstvo fanúšikov, môžu jednoducho rozšíriť svoj vplyv na trhu.
I keď sa tento typ marketingu závratne rozrastá, viacerí podnikatelia sa stále zmietajú v neistote, ako vlastne využiť vplyv online celebrít pri rozbehnutí efektívnej marketingovej kampane. Preto vám prinášame niekoľko rád, ako pomocou ovplyvňovateľov trhu úspešne vybudovať marketingovú kampaň.
1. Stanovte si ciele
Pre rozbehnutie úspešného marketingu založeného na spolupráci s ovplyvňovateľmi trhu potrebujete:
- Identifikovať Vašu cieľovú skupinu.
- Ujasniť si rozpočet.
- Určiť si kľúčové ukazovatele výkonnosti.
Ukazovatele, ktoré by ste mali zvážiť:
- Zásah publika.
- Impresie.
- Miera zhliadnutia.
- Vtiahnutie zákazníka do podnikania.
- Miera prekliku.
- Nárast odberateľov.
- Predaje.
- Využitie chatbotov.
2. Zvoľte si tie správne sociálne siete
Výber platformy, ktorú využijete, závisí od vašich vytýčených cieľov. Rôzne platformy vám umožnia spojiť sa s rôznymi typmi publika. Výber správnej sociálnej siete vám umožní zamerať sa na vami vytipovanú skupinu zákazníkov.
Zvážiť by ste mali aj to, akým spôsobom plánujete do svojho podnikania vtiahnuť zvolenú cieľovú skupinu. Sociálne siete v tomto smere ponúkajú celú škálu možností. Marketingová kampaň, ktorú ste rozbehli na Facebooku, však nemusí byť rovnako úspešná na Twitteri, Pintereste alebo iných portáloch.
3. Nájdite správneho ovplyvňovateľa trhu
Pamätajte si, že osobnosť, ktorú oslovíte, bude reprezentovať vašu značku. Predtým, ako s niekým rozbehnete spoluprácu, položte si otázku: „Je toto človek, ktorý bude najlepšie reprezentovať moju firmu?“. Potenciálny objekt Vašej kampane by ste si mali vopred dôkladne preveriť.
Opatrenia, ktoré môžete pred kontaktovaním konkrétneho ovplyvňovateľa spraviť, zahŕňajú:
- Prezrite si jeho profil na všetkých sociálnych sieťach.
- Overte si, či nemá zlú povesť online alebo v médiách.
- Uistite sa, že neprezentuje názory, ktoré by podkopali hodnotu vášho produktu alebo služby.
- Dbajte na to, aby bol slušný, distingvovaný a uverejňoval iba informácie podložené príspevkami
Nezakladajte svoje rozhodnutie iba na počte fanúšikov svojho potenciálneho obchodného partnera. Odporúčame vám informovať sa o tzv. mikro-ovplyvňovateľoch, ktorí si za spoluprácu nebudú účtovať horibilné sumy. To vám umožní vybudovať dlhodobú kampaň, prípadne osloviť viaceré osobnosti naraz.
4. Výber ovplyvňovateľa
Názory ovplyvňovateľa ktorého si vyberiete, by sa mali zhodovať z odkazom a povahou Vašej značky. Zákazníci tak z vášho marketingu nadobudnú ten správny dojem. Pri hľadaní vhodného reprezentanta vášho podnikania môžete postupovať nasledovne:
- Pomocou hashtagu vyhľadajte, kto o Vašej značke už hovorí.
- Vyhľadávajte podľa kľúčových slov.
- Využite marketingové nástroje.
- Žiadajte odporúčania od ďalších podnikateľov.
Vami zvolený ovplyvňovateľ by mal:
- Byť stotožnený s odkazom vašej značky.
- Mať verných fanúšikov.
- Mať pozitívne výsledky v tomto druhu marketingu.
- Byť schopný s vami rýchlo a zrozumiteľne komunikovať.
- Vystupovať ako odborník v danej oblasti.
Majte na pamäti, že sa nesnažíte vytvoriť reklamnú reportáž, v ktorej nejaká celebrita odporúča kúpu vášho produktu. Namiesto suchého vymenovávania výhod, ktoré zákazníci získajú nákupom vášho produktu, by mal ovplyvňovateľ uverejňovať autentické príspevky, ktoré budú mať pre spotrebiteľov skutočnú hodnotu.
5. Uvažujte o tom, kedy a ako často uverejňujete príspevky.
Aby bola Vaša kampaň úspešná, mali by ste uverejňovanie príspevkov na sociálnych sieťach zosúladiť s ostatnými marketingovými prvkami, ako sú podujatia, nové príspevky na blogu, články v médiách a ďalšie. Budovanie marketingovej stratégie s pomocou ovplyvňovateľa trhu vám umožní nasmerovať Vašich zákazníkov do predajného lievika.
6. Obsah pred uverejnením kontrolujte.
Pred uverejnením akéhokoľvek príspevku sa uistite, že korešponduje s požiadavkami vašej kampane a marketingovými zámermi. Prirodzene, svojmu ovplyvňovateľovi potrebujete poskytnúť kreatívnu slobodu. Všetky príspevky, obrázky a videá však pred zverejnením kontrolujte.
7. Optimalizujte svoj obsah.
Pre zvýšenie efektivity Vašej kampane propagujte príspevky pred aj po ich uverejnení. Požiadajte aj svojho ovplyvňovateľa, aby ich zdieľal cez svoje profily na sociálnych sieťach. Vďaka tomu budete schopní v rámci svojich príspevkov zdôrazniť výzvy k akcii a uverejňovať väčšie množstvo príspevkov relevantných pre vašu kampaň.
8. Hodnoťte svoje výsledky.
Ako pri iných marketingových krokoch, aj pri kampani za pomoci ovplyvňovateľa trhu si musíte byť istí, že vaša snaha dosahuje očakávané výsledky. Pozrite sa na ukazovatele výkonu, ktoré ste si stanovili a odpovedzte na nasledujúce otázky:
- Dosiahli ste pokrok?
- Čo ste sa naučili od svojich zákazníkov?
- Ktorým príspevkom sa darí najviac?
- Ktoré príspevky neboli úspešné?
Existuje päť nevyhnutných prvkov každej úspešnej kampane spojenej s ovplyňovateľom trhu:
- Používanie relevantných hashtagov.
- Rozdelenie rozpočtu, aby ste si mohli dovoliť osloviť viacerých ovplyvňovateľov.
- Zdieľať príspevky vášho ovplyvňovateľa.
- Stále zjednávať ocenenie jeho služieb.
- Uistiť sa, že zmluva s ovplyvňovateľom špecifikuje, po akú dobu s vami bude spolupracovať.
Pomocou uvedených zásad budete schopní so svojimi zákazníkmi nadviazať zmysluplnejší vzťah. To zlepší viditeľnosť vašej značky a zvýši povedomie o Vašich produktoch a službách. So svojou cieľovou skupinou budete môcť komunikovať prirodzeným a efektívnym spôsobom.
Zdroj: HubSpot, Business2community