Ako písať krátke a pútavé nadpisy
Nadpis článku sa podobá názvu knihy. Úlohou oboch je upútať pozornosť čitateľa. Prvý odstavec pripomína úryvok knihy na zadnej obálke. Tento krátky text určuje tón článku, ale taktiež poskytuje dôležité informácie o tom, čo ďalšie riadky ponúkajú. Keď nadpis nie je zaujímavý či informatívny, čitatelia si jednoducho nájdu zaujímavejší článok.
Stupňujte očakávania čitateľov
Nadpisy sú obzvlášť dôležité v rámci zvyšovania návštevnosti prostredníctvom internetových vyhľadávačov. Čitatelia si rýchlo prezerajú výsledky vyhľadávania a orientujú sa na nadpisy, ktoré najlepšie vystihujú ich okruh záujmu. Aj algoritmy vyhľadávača Google kladú dôraz na vhodné nadpisy a umiestňujú ich medzi prvé výsledky vyhľadávania. Výstižné nadpisy sú kľúčovým faktorom pri zvyšovaní návštevnosti a zdieľaní obsahu na stránkach s novinkami a sociálnych sieťach.
Jedna či dve vety dokážu vzbudiť zvedavosť a rozprúdiť fantáziu čitateľa. Krátke pútavé heslá sa objavujú všade, počnúc aktuálnymi spravodajskými príspevkami, cez výsledky internetových vyhľadávačov až po príspevky na sociálnych sieťach.
Tipy a triky
Písanie chytľavých nadpisov a pútavých úvodných viet nie je samozrejmosťou ani pre najskúsenejších autorov. Nie je všeobecne známe, že ani reportéri tradičných tlačených novín si svoje nadpisy nepíšu sami. Táto úloha väčšinou spadá do kompetencií profesionálnych editorov, ktorí vymýšľajú vtipné, pútavé a zároveň informatívne nadpisy a úvodné vety článkov.
Zvládnutie písania kvalitných nadpisov si vyžaduje prax. Na vašej ceste za dokonalosťou v tejto oblasti majte na pamäti nasledujúce odporúčania.
- Najprv dopíšte celý článok a až potom uvažujte o vhodnom nadpise či úvodnom odstavci. Po dopísaní článku budete lepšie rozumieť podstate jeho obsahu a uľahčí vám to zostavenie krátkeho zhrnutia jeho základnej myšlienky.
- Kvôli čomu sa oplatí prečítať si tento článok? Úvod článku by mal jednoznačne poskytnúť odpoveď na túto otázku.
- Dĺžka Vášho nadpisu sa odvíja od konkrétnej platformy, prostredníctvom ktorej uverejňujete článok. Uistite sa, že rozumiete pravidlám. Názvy v tradičnej tlači a časopisoch sú väčšinou obmedzené na 100 znakov. Twitter vám ponúkal 140 znakov, aktuálne však tweet používateľa môže obsahovať do 280 znakov, pričom Google Ads umožňuje uverejniť dva nadpisy v rozsahu 30 znakov. Vo výsledkoch vyhľadávania Google sa zobrazuje iba 55 znakov. Stránky ako WordPress tvoria z nadpisov URL adresy, príliš dlhý nadpis môže mať preto za následok neprehľadnú adresu.
- Najdôležitejšie informácie a kľúčové slová umiestnite na začiatok. Zdôrazníte základnú myšlienku textu a navyše sa uistíte, že nebude odstrihnutá kvôli obmedzenému počtu znakov. Dajte si tiež pozor na to, aby ste v nadpise zahrnuli názov značky a kľúčový odkaz článku.
- Je užitočné vyhľadať tému svojho článku cez Google. Dosiahnete tak hneď dve veci. Po prvé, môžete sa nechať inšpirovať ostatnými autormi píšucimi o podobnej tematike a zistíte, ako pomenovať svoj článok, aby ste sa odlíšili od konkurencie.
- Postarajte sa o to, aby obsah článku splnil očakávania načrtnuté v nadpise a úvodnom odstavci. Kontroverzné a šokujúce nadpisy možno prilákajú návštevníkov, ale ak nekorešpondujú s obsahom príspevku, okamžite prídete o čitateľov a dlhodobú dôveryhodnosť.
- Úvodný odstavec môže ponúknuť viac, ako sa v ňom píše. Keď do neho zahrniete otázky ako a prečo, predstavíte čitateľovi tému článku bez toho, aby ste odhalili príliš veľa z jeho obsahu. Napríklad: Ako písať krátke a pútavé nadpisy? Oboznámte sa s rôznymi postupmi v nasledujúcom článku.
Zdroj: Elegant Themes, SEO