Ako sa vyhnúť otravnému marketingu a vzbudzovať dôveru v zákazníkoch
Každý deň sa na internete stretávame s ponukami a marketingovými správami, ktoré využívajú naše osobné údaje a zacieľujú na nás svoje odkazy. Neustále o sebe poskytujeme informácie na základe webových stránok, ktoré navštevujeme, obsahu, ktorý čítame a hotelov, v ktorých si rezervujeme ubytovanie.
Marketéri využívajú našu digitálnu stopu, aby nám cielene prezentovali svoje ponuky. Takáto interakcia zo strany predajcov je však často vítaná. Môže nám pomôcť naplánovať si dovolenku alebo nájsť si najlepší softvér pre výkon zamestnania. Cielená reklama nám často šetrí čas, pripomína nám nedokončené nákupy alebo ponúka výhodnejšie ceny. Nedá sa teda pochybovať o tom, že zrieknutie sa kontroly nad osobnými údajmi má v istých prípadoch aj svoje svetlé stránky.
Avšak priveľa personalizácie v marketingu môže prerásť do strašidelných proporcií alebo sa jednoducho stať nepríjemným obťažovaním. Prieskum agentúry Forrester ukázal, že 89% spoločností v digitálnom prostredí investuje do personalizácie svojich marketingových stratégií. Keď sa na vás však snaží zacieliť svoj obsah a reklamu príliš veľa predajcov, okamžite začne byť viditeľná zásadná nevýhoda. Napriek užitočnosti kvalitného cieleného marketingu je obvykle viac než otravné, keď sa spotrebiteľovi zobrazuje obsah alebo reklamy na produkty, ktoré nemajú nič spoločné s jeho záujmami alebo potrebami. Keď takýmto spôsobom zistíte, koľko o vás alebo vašom podniku vie daný predajca, môže to byť obzvlášť strašidelné.
Ako však posúdiť, kedy marketéri prekračujú prijateľné hranice? V akom momente sa zákazníci cítia byť obťažovaní cielenou reklamou? Predstavujeme vám niekoľko spôsobov, ako môžete použiť zhromaždené údaje na budovanie vzťahu postavenom na dôvere s potenciálnymi aj existujúcimi zákazníkmi.
Použite dáta na pridanie hodnoty do života zákazníka
Keď využívate dáta o kupujúcich na zacielenie vašich marketingových kampaní, je kľúčové, aby ste svojím potenciálnym zákazníkom priniesli do života konkrétnu hodnotu. Nespájajte sa s nimi iba preto, aby ste ich pozdravili a dali im najavo, že viete o tom, ktorú príručku si stiahli z vašej stránky. Potenciálny zákazník v takomto prípade bude jednoducho ignorovať váš e-mail a stratí akúkoľvek motiváciu vrátiť sa na váš web.
Návštevníkom vašej stránky a sľubným klientom by ste mali poskytovať relevantné a dobre načasované informácie prostredníctvom rôznych druhov mediálnych formátov, medzi ktoré patrí napríklad infografika, video inštruktáž alebo príručka, ktorá ďalej vysvetľuje, ako riešiť problém, ktorému daní spotrebitelia čelia.
Ak si napríklad návštevník čítal online recenziu na Office 365, pošlite mu e-mail o tom, ako sa tento program integruje s ďalšími funkciami a čo by mal zvážiť pri presune na cloudové služby. Keď marketéri poskytujú relevantné informácie pre riešenie problémov, potenciálni zákazníci sú často ochotní zdieľať viac údajov o sebe, svojej spoločnosti a výzve, ktorej čelia. Venujte dostatočnú pozornosť analýze svojich dát a zistite, v ktorej fáze nákupnej cesty sa daný spotrebiteľ nachádza a aké informácie by ho povzbudili smerom k nákupu.
Zistite, kde vyhľadávajú obsah vaši cieľoví zákazníci
Najlepším spôsobom, ako sa ubezpečiť o tom, že svojim existujúcim a potenciálnym zákazníkom prinášate konkrétnu hodnotu, je poznať ich čo najlepšie. To si však vyžaduje zhromažďovať a analyzovať demografické údaje o vašom cieľovom publiku. Zákazníci reagujú na marketing odlišne v závislosti od ich veku, pracovnej pozície a individuálnych potrieb. Nedávny výskum spoločnosti Spiceworks dokonca odhalil rozdiely v tom, akým spôsobom konzumujú obsah na internete kupujúci zo sektora informačných technológií (IT) a napríklad z podnikateľskej oblasti.
Keďže ľudia z IT prostredia strávia viac času vyhodnocovaním technologických parametrov a porovnávaním predajcov, potrebujú viac technicky orientovaného obsahu a v priebehu procesu rozhodovania o nákupe v priemere skonzumujú 17 jednotlivých kusov obsahového materiálu. Títo kupujúci preferujú konzumovať obsah prostredníctvom webových seminárov, online diskusných fór a konferencií.
Zákazníci z podnikateľskej sféry si naproti tomu zvyčajne preštudujú 12 článkov či iných príspevkov, pričom ich proces rozhodovania o nákupe je ľahšie ovplyvniteľný odskúšanými marketingovými kanálmi, medzi ktoré patria e-maily, telefonické rozhovory a fyzická pošta.
Vek nakupujúcich je ďalším dôležitým náznakom toho, kde vyhľadávajú obsah a aké množstvo personalizácie považujú za prijateľné. Výsledky prieskumu ukazujú, že príslušníci generácie Milénia sa v porovnaní s generáciou Baby Boomers omnoho častejšie obracajú na Google a sociálne siete, kde sa snažia získavať informácie o nových produktoch a službách. Je tiež omnoho pravdepodobnejšie, že generácia Milénia bude pozitívne reagovať na odkazy v rámci vašej cielenej reklamy.
To znamená, že na spotrebiteľov z generácie Milénia môžete zapôsobiť napríklad špecificky prispôsobeným videom, v ktorom ich budete oslovovať menom a vysvetlíte im, ako im dokážete pomôcť pri riešení konkrétneho problému. Kupujúci z generácie Baby Boomers však budú takýto prístup považovať za vonkoncom odstrašujúci.
V konečnom dôsledku by ste teda mali porozumieť povahe svojho cieľového publika a správať sa tak, aby ste sa nedopustili narušenia súkromného priestoru vašich potenciálnych zákazníkov a aby ste im neprezentovali obsah, na ktorý nebudú reagovať.
Získajte spätnú väzbu na váš marketing v online prostredí
V neposlednom rade by ste mali dbať na testovanie výsledkov svojho prieskumu cieľového publika pomocou rôznych marketingových kampaní. Zistite, ako reagujú vaši zákazníci na rôzne úrovne personalizácie zapojením A/B testov a žiadaním o spätnú väzbu v reálnom čase. To môžete spraviť pripojením ankety k vašim propagačným e-mailom alebo jednoducho umožnite návštevníkom hodnotiť personalizovaný obsah, ktorý ste pre nich pripravili na webe vašej spoločnosti.
Následne pomocou spätnej väzby upravte úroveň personalizácie svojho marketingu a vytvorte jedinečné skúsenosti, ktoré prispôsobíte pre rôzne typy kupujúcich. Takýmto spôsobom dáte potenciálnym a existujúcim zákazníkom vašej spoločnosti trochu väčšiu kontrolu nad tým, ako budú využité ich dáta.
Čím väčšiu hodnotu poskytnete svojim fanúšikom, tým ochotnejšie s vami budú zdieľať svoje osobné informácie, pomocou ktorých im na oplátku budete schopný doručiť unikátne personalizované zážitky.
Zdroj: BrandWatch, EContentMag, Pexels