Ako zaujať na Facebooku. Súťažiť či nesúťažiť? (3/4)
Barbora nám v minulom diele ukázala ako robiť obsah, ktorý zaujme fanúšikov. Načrtla, že súťaž je jednou z najefektívnejších foriem. A dnes si vysvetlíme pre a proti.
Prvú súťaž na Facebooku sme vytvorili v roku 2010. Bolo to pre klienta ChorvatskoOnline.sk. Stránka začínala v dobe, kedy Facebook nefiltroval obsah časovej osi fanúšikov a pojmy „reach“ a „engagement“ neexistovali. Tiež neexistovali žiadne štatistiky, takže počet Likes (fanúšikov) bol jediný rukolapný výsledok kampane. Facebook vtedy oslavoval závratný počet 250 miliónov používateľov a team GoUP mal štyroch členov. Dnes už úsmevné čísla, ale vtedy sme išli do Facebook marketingu bez toho, aby sme tušili čo si s ním počneme.
Ako sa súťažilo pred mnohými a mnohými rokmi
V roku 2010 sme pre klienta navrhli súťaž „Pošli foto z Chorvátska“. Súťaž sme propagovali sumou 5€ na deň a využili sme jediný dostupný formát, súčasný click-to-web, ktorý sme smerovali na Facebook stránku klienta. Ak ste chceli v roku 2010 čokoľvek komentovať, museli ste byť fanúšikom stránky, ktorú komentujete. To bola skutočne výhoda. Teda v 2010. Dostať v tej dobe Like a navyše na stránku najobľúbenejšej dovolenkovej destinácie Slovákov nebol problém. Dnes už by asi bol.
Za prvý mesiac súťaž priniesla prvých niekoľko tisíc fanúšikov. Najkrajší efekt súťaže nastal po vyhodnotení. Aj keď bola súťaž ukončená, fanúšikovia aj ďalej pridávali fotky zo svojich dovoleniek – dnes je to takmer nepredstaviteľné. Klient získal veľký počet kvalitných fotografií. Stránka sa stala najväčšou stránkou s témou Chorvátsko.
Pozn.: V súčasnosti stránka nie je aktívne spravovaná.
Tak sme to skúsili znova
O pár mesiacov sme spustili podobnú súťaž pre stránku personálnej agentúry Trenkwalder. Tentokrát o ceny ako LCD TV alebo videokamera. Súťaž však zaznamenala oveľa menší záujem. Prečo?
- Koncept súťaže treba prispôsobiť typu stránky. Ľudia, ktorí boli na dovolenke sa predsa radšej pochvália fotkou ako tí, čo si hľadajú prácu.
- Nesúťažte za každú cenu. Najprv si dobre premyslite, či je súťaž to, čo vaši fanúšikovia chcú.
- Aj keď sa za tie roky na Facebooku veľa zmenilo, tieto dve pravidlá platia stále.
Roky vývoja
Facebook časom pritvrdil pravidlá pre súťaže, čím ich prakticky zakázal a už nie je potrebné byť fanúšikom stránky, aby ste mohli komentovať alebo dať Like príspevku. To riešili súťažné aplikácie, ktoré v súlade s novými pravidlami preniesli súťaže mimo Facebook, čo spôsobilo značný pokles záujmu ľudí a na pár rokov prakticky ukončilo súťaženie. Facebook nakoniec upustil od značne nezmyselného zákazu hodnotiť výsledky na základe počtu Likeov.
Výslovne je však zakázané organizovať súťaže typu „zúčastnite sa zdieľaním na svojej časovej osi“, „zdieľajte na časových osiach vašich priateľov, aby ste získali dodatočné účasti“ alebo „zúčastnite sa tak, že označíte svojich priateľov v tomto príspevku“. To nám ale stále umožňuje vytvárať súťaže, ktoré sa dobre šíria.
5 pravidiel súťaže na Facebooku
1. V jednoduchosti je engagement
Prvé pravidlo Facebook súťaží v súčasnosti je jednoduchosť. Ak chcete získať stovky súťažiacich, musíte postaviť súťaž triviálne, aby mohli odpovedať okamžite. Teraz. V tomto momente. Je to dôležité pravidlo, takže si ho zopakujme:
Súťažiaci musia vedieť odpovedať hneď teraz.
Nemôžete od nich žiadať nahrávanie fotiek (môžete, ale nečakajte silný engagement…), ani zisťovanie informácii v kamennej predajni. Ideálne je, ak súťažiaci poznajú odpoveď – triviálna otázka, ktorá vo fanúšikovi vyvolá dojem, že vie o niečo viac ako ostatní.
2. V komentároch je reach
Súťaže typu „zdieľaj a vyhraj“ sú teda zakázané. Ešteže sme kreatívni a dokážeme vymyslieť aspoň súťaž typu:
Koľko panáčikov má každý hráč Človeče nehnevaj sa? Odpovedajte v komentároch a my vyžrebujeme víťaza.
Dôležité je, aby súťažiaci komentovali, pretože ak vám niekto pošle správu, jeho priatelia sa o tom nedozvedia. Komentár naopak prináša značný reach. Na základe sledovaní stránok s počtom fanúšikov do 2000 sme dokonca presvedčení, že reach komentára je vyšší ako reach zdieľania. A tu nastáva tak trochu problém. Ak položíte otázku, ktorá má len jednu správnu odpoveď, zvyčajne vám ju prvý súťažiaci prezradí. Tým uľahčuje zapojenie ďalším súťažiacim = väčší reach. Avšak súťaž vo svojej podstate stratila zmysel. Otázka znie: čo je skutočným cieľom vašej súťaže?
3. Aj názor je správna odpoveď
Dobre, prízemné súťaže vám nevyhovujú, lebo ste pokročilý marketér. Dajte teda ľuďom možnosť vyjadriť svoj názor. Takýmto spôsobom súťaž zmysel nestratí – získate prehľad o tom, čo si vaši fanúšikovia myslia:
Aká farba tenisiek je vaša najobľúbenejšia?
Máme nový element: Niekto sa mňa, používateľa Facebooku, pýta na môj názor a ešte ma možno aj odmení! A vy zistíte, ktorých tenisiek objednať na sklad viac. Win-win situácia.
4. Prepájajte obsah
Veľmi zaujímavou formou je spýtať sa na niečo, čo ste uverejnili v blízkej minulosti. Donútite tým ľudí trošku preštudovať vaše príspevky, pozrieť si video alebo navštíviť vašu stránku. Ale pozor, odradíte tým časť súťažiacich. No možno práve tých, ktorí o vašu značku nemajú skutočný záujem. My sme to urobili pre Shan-shi a získali sme 308 súťažiach pri nasledovných číslach: 206 fanúšikoch pri spustení súťaže a 382 fanúšikov v deň jej ukončenia (o týždeň).
5. Nečakajte skutočných fanúšikov
Toto je najväčší problém súťaží. Nie každý súťažiaci je reálnym fanúšikom vášho produktu/služby. Na Facebooku existuje aj skupina „profesionálnych“ hráčov, ktorí majú vytvorené profily práve na súťaženie (a vyhrávanie). Všimnete si to pri správe viacerých stránok súčasne, keď sa budete stretávať s niektorými akčnými profilmi pravidelne. Nevadí, aj oni prinášajú určitý reach a keď nie, môžete ich jednoducho zablokovať (kliknete na „delete“ pri konkrétnom komentári a následne na „ban“). Šikovný Facebook dokonca dokáže skrývať viacero komentárov od toho istého človeka, čím predídete tomu, čo mnohí z nich plánujú – zvýšiť svoje šance na výhru duplicitným zapojením sa do komentovania. Narazili sme aj na aktívnych súťažiacich, ktorí sa do súťaže pokúsili zapojiť aj 7 krát. Bez problémov sme všetkých vyfiltrovali a každý dostal len jednu šancu vyhrať.
Každopádne, určite sme získali veľa pseudofanúšikov, ktorí o skutočné produkty záujem nemajú. Ale aj vďaka nim sme získali veľa tých, ktorí skutočný záujem majú a dôkazom toho je súčasných 1900 fanúšikov s organickým (neplateným) dosahom cez 20 000 unikátnych používateľov mesačne.
Sme presvedčení, že pre stránky, ktoré potrebujú rýchlo rozšíriť povedomie o tom, že ich produkty vôbec existujú je toto ideálna forma propagácie a to bez ohľadu na negatíva.
PS: My výhercov skutočne žrebujeme.