Ako získať oddaných a lojálnych fanúšikov
Snažíte sa o zlepšenie chodu firmy alebo o vytvorenie vlastnej značky? Základom je online prezentácia. Ale kým väčšina ľudí sa zameriava na povrchné veci ako napríklad počet fanúšikov na Facebooku, vy si nenechajte ujsť oveľa dôležitejšie fakty. Máme na mysli lojálnosť a oddanosť fanúšikov, resp. followerov.
Áno, veľkosť publika je naozaj dôležitá, ale… Oveľa viac získate z kvalitných ľudí, ktorým sa zapáčite a zdieľajú vaše hodnoty.
Tu je sedem vecí, ktoré musíte urobiť, aby ste si našli kvalitných fanúšikov.
Nájdite si jedinečné ciele a podeľte sa o ne
Každý má svoj vzor, na ktorý sa chce podobať. V určitých momentoch každý z nás cítil povinnosť čo najviac sa tomuto vzor podobať. Keď predsa urobíme to isté, čo urobili oni na to, aby dosiahli svoje ciele, dosiahneme ich aj my, však?
Na(ne)šťastie, vo svete získavania online fanúšikov to takto nefunguje. Úspešný tvorca podcastov John Lee Dumas povedal: „Ľudia nechcú sledovať napodobeniny. Ľudia chcú počuť tvoj jedinečný hlas, nechcú hlas niekoho, koho obdivuješ.“
Ak sa predstavíte ako imitátor niekoho iného, ľudia vás rýchlo prekuknú a stratia záujem, prestanú vás sledovať a nájdu si jedinečnú osobnosť. (poznámka redakcie – toto sa netýka neskutočne vtipného imitátora ženských postáv Františka Košarišťana 🙂 ).
Zamerajte sa na niečo väčšie ako vy sami
Ak za vašimi skutkami nestoja jasné ciele, budete mať problém niekam sa dopracovať. To isté platí aj pri získavaní followerov.
Gerard Adams, ktorý je zakladateľom spoločnosti Elite Daily, povedal: „Je to vlastne o vášni a cieľoch, ktoré vychádzajú z porovnávania vašej značky s niečím väčším ako ste vy sami, čo vlastne na vás upriami pozornosť ľudí.“
Ľudia sa často vyhýbajú značkám, ktoré vnímajú ako samotárske. Ak chcete v online svete vyniknúť, nájdite si a spojte sa s hodnotami, ktoré vyznáva aj vaše publikum.
Nikdy nepredpokladajte že vaši fanúšikovia majú rovnaké záujmy
Je lákavé domnievať sa, že všetci, ktorí vás sledujú, majú rovnaké záujmy. Všetkým sa predsa vaša stránka páčila.
Váš obsah sa točí okolo určite základnej myšlienky, ale každý z followerov má svoj jedinečný cieľ, záujmy aj obavy. Toto všetko spolu ovplyvňuje to, ako zareaguje daný človek na správu, ktorú vytvoríte.
Ryan Levesque, úspešný americký autor a držiteľ titulu z neurobiológie upozorňuje na to, že tzv. vytvorenie všeobecnej správy pre celé publikum zmenší silu tejto správy. Namiesto toho by ste mali identifikovať jednotlivé segmenty v rámci cieľovej skupiny ľudí. Popracujte na pochopení a rozčlenení ľudí podľa ich záujmov, motivácie a iných psychologických faktorov. Pre každý segment si pripravte správy šité na mieru.
Napríklad ak predávate filtre na vodu, niektorý ľudia ich používajú zo zdravotných dôvodov, iných zaujíma iba chuť vody a ďalší chcú ušetriť. Všetci títo ľudia sa zaujímajú o základnú myšlienku filtrovania vody, ale ich záujem je rozdielny. Ak sa k nim budete správať a informovať ich ako všeobecnú, jednotnú skupinu, nepochodíte.
Zamerajte sa na 100% kvalitu
Niektorí ľudia si myslia, že čím viac budú prispievať novým obsahom, tým väčšie bude ich publikum. Ale v moderných časoch, keď sme novinkami zahltení, je chyba zameriavať sa na kvantitu.
Zamerajte sa namiesto toho na vytvorenie čo najkvalitnejšieho obsahu v rámci vašej špecializácie. Je to samozrejme časovo náročnejšie. Nebudete dokonca vedieť pridávať články, videá či iný obsah tak často, ako niektorí tvrdia, že je potrebné. Ale ak si chcete udržať lojálnych a zaujatých followerov, nestačí byť dobrým, musíte ich proste ohúriť. Génius na vyhľadávanie – Brian Dean má veľmi jednoduchý spôsob ako zabezpečiť, aby váš obsah bol lepší ako obsah vašej konkurencie:
- Vygooglite si niečo ohľadom vášho odboru.
- Kliknite na prvých tri až päť výsledkov. Skúmajte obsah najlepších stránok na trhu, s ktorými chcete porovnať váš vlastný obsah.
- Všimnite si pri tom nielen prednosti daných stránok, ale aj veci, ktoré by ste na nich mohli zlepšiť. To vám pomôže vytvoriť nielen podobný obsah stránky, ale dokonca ho vylepšiť. Ak príspevok na blogu obsahuje priveľa textu, pridajte viac obrázkov. Ak stránke chýbajú dôležité fakty, urobte si prieskum a doplňte ich. Ak je článok príliš kvetnato napísaný a ťažko pochopiteľný, prerobte ho, aby bol ľahšie zrozumiteľný.
Venujte viac času propagácii vašej stránky ako jej vytváraniu
Práve ste ukončili písanie príspevku, ktorý je najlepší vo vašej oblasti a trvalo vám to týždeň. Napriek tomu, koľko hodín ste venovali tomu, aby bol dokonalý, vyzerá to tak, že si ho nikto neprečíta.
Expert na digitálny marketing – Derek Halpern pripisuje tento scenár základnému spôsobu, akým si myslíme, že sa obsah má tvoriť. Halpern povedal, že ľudia trávia čas vytváraním stále nového obsahu pre to isté publikum, pričom by sa radšej mali venovať tomu, aby už existujúci obsah videlo čo najviac nových ľudí.“
Halpern hovorí o tomto princípe ako o zákone 80/20 pre oblasť marketingu a tvorby. Mali by ste stráviť 20% svojho času tvorbou obsahu a 80% času venovať tomu, aby tento obsah videlo čo najviac správnych ľudí. Keďže je všeobecne známe, že sociálne siete čoraz viac obmedzujú organický dosah stránok. Týmto spôsobom môžete v online svete neustále zviditeľňovať svoje nápady a ciele.
Použite storytelling
Najväčšia prekážka sa ukazuje, keď sa snažíte komunikovať s tisíckou ľudí naraz a tou prekážkou je nedostatok intimity. Je fakt skvelé vytvoriť výborný a informatívny obsah, ale ak to ľudí hlbšie neosloví, získate síce ich pozornosť, ale nie ich lojalitu.
Našťastie podnikateľ Mike Dillard navrhuje spôsob, ako tento druh intimity vytvoriť. Zameriava sa na vytváranie vzťahu cez súcit.
Ak viete vytvoriť spoločné puto s niekým pomocou zdieľania cez zážitky, problémy či frustráciu, váš obsah v ňom bude rezonovať s omnoho väčšou pravdepodobnosťou. Toto sa najľahšie dosahuje rozprávaním príbehov. Môžete napísať sériu článkov o tom, aké prekážky ste museli prekonať a ako sa vám to podarilo.
Nezištne pomáhajte iným
Dnešné sociálne média obsahujú veľké množstvo egocentrizmu. Sam Hurley, ktorý je jedným z najviac oceňovaných marketingových expertov sveta, hovorí o tomto jave ako o „Mentalite Ja, ja a ja“.
Šikovný marketingový odborník chápe, že vytváranie publika je nielen o vyvíjaní vzťahov, ale zároveň aj o získavaní fanúšikov. Nedá sa vytvárať ozajstné vzťahy, keď len beriete a nič na oplátku nedávate. Musíte investovať čas do toho, aby ste sa rozprávali, učili a pomáhali jednotlivcom, ktorí tvoria vaše publikum. Neznamená to strácať svoj drahocenný čas pomáhaním zadarmo. Ale je dôležité včas si vytvoriť osobný vzťah so svojimi followermi. V budúcnosti sa z nich stanú vaši najvernejší podporovatelia a najaktívnejší online prispievatelia.
Trendy zamerané na obsah stránok prichádzajú a odchádzajú, algoritmy sa menia a mení sa aj množstvo followerov. Sociálne média sú neustále sa meniacim organizmom a s touto zmenou je potrebné držať krok. Tieto tipy vám zaručene pomôžu odlíšiť vašu značku v online svete a získať si fanúšikov. Zapamätajte si však, že zvyšovanie sledovanosti vždy bolo a vždy aj bude o reálnych ľuďoch. Títo ľudia majú rôzne záujmy a problémy a váš jedinečný príbeh chcú počuť. Pretože ľudia milujú príbehy už od útleho detstva.
Zdroj: Flipboard, DigitalCommerce