Aplikácie: pre koho sú, načo sú a koľko vlastne stoja?
Aplikácie sú veľmi populárne, no je ich toľko, že používateľov otravujú, pokiaľ nie sú naozaj zaujímavé. Potrebujete teda aplikáciu?
Appky sú super vec, ale len ak ich používate. Inak sú otravné, zbytočné a nechcete si ich sťahovať. A načo je firme appka, ktorú si nikto nesťahuje?
Aplikácie nie sú vhodné pre každú firmu / službu / produkt. Často dochádza k zamieňaniu potreby aplikácie a mobilného resp. responzívneho webu. Responzívny web totiž potrebuje každý – a to bez výnimky – KAŽDÝ web musí byť responzívny. Nejde o to, čo robíte, 40-60% vašej návštevnosti je z mobilov. A bude „horšie“. Takže ak ešte nemáte responzívny web a čítate tento článok, ktorý responzívny je, hneď nám zavolajte.
Každý web musí byť responzívny,
no nie každý potrebuje appku.
Responzívny web je teda na to, aby sa používateľ mobilu pohodlne zorientoval na vašich stránkach. Teda našiel informácie, ktoré potrebuje (prípadne len v zjednodušenej forme), kontaktoval vás a ideálne rovno poslal objednávku. Teda váš web sa musí dobre a použiteľne zobraziť na každom mobile.
Ako aplikovať aplikáciu?
Keď už máte responzívny web (alebo ešte nemáte, ale už na ňom pracujeme) a máte svojich stálych zákazníkov, ktorí hľadajú viac ako len vaše kontaktné informácie, môže sa hodiť appka. Aplikáciu potrebujete ale len ak:
- Máte stálych zákazníkov, ktorí svoje objednávky opakujú
- Máte službu alebo produkt, ktorý je jednoduchšie objednať so zapamätanými údajmi napríklad o adrese
- Chcete svojim zákazníkom uľahčiť budúce objednávky
- Chcete si vytvoriť lojálnych zákazníkov, ktorí za opakované nákupy / objednávky u vás získajú zľavy
- Ďalšie špeciálne situácie kedy sa aplikácia môže hodiť
Čiže nech je dôvod akýkoľvek stále platí jedno pravidlo: máte zákazníkov u ktorých je predpoklad, že svoju objednávku zopakujú. Alebo im chcete niečo špeciálne ukázať aby sa rozhodli pre objednávku u vás.
Tak predpokladajme, že vaši zákazníci objednávajú pravidelne
Aplikácia je pre vás absolútne nevyhnutná napríklad keď:
- Máte reštauráciu s donáškou. Napríklad pizzériu alebo sushi reštauráciu
- Ste dealer automobilovej značky a chcete pre svojich zákazníkov zabezpečovať pravidelné servisné prehliadky
- Predávate spotrebný materiál. Napríklad tonery. Alebo kancelárske spinky. Alebo hocičo iné
- Vaši zákazníci s vami často komunikujú aby získali údaje, ktoré máte v systéme a stačí ich len vytiahnuť.
- Opakovanie dodávate svojim veľkoodberateľom
- alebo ste banka
Jednoducho, komunikujete so svojimi zákazníkmi pravidelne. Aplikácia má výhodu v tom, že zákazník nemusí vždy zadávať svoje údaje, nikam sa opakovane prihlasovať. Len jedným dotykom spustí aplikáciu a ďalším objedná to, čo potrebuje. Predstavte si to na príklade tej pizzerie.
Ak si váš zákazník obľúbil vašu pizzu a objednáva +/- pravidelne, nebolo by super, ak by sme mu každú objednávku uľahčili?
Modelová situácia: Dostal som chuť na pizzu a mám v mobile appku od mojej obľúbenej pizzérie Pizzolino, pretože som si ju stiahol keď som od nich objednával naposledy a ich web mi to ponúkol ako fajn možnosť. Dokonca, ak objednám cez appku 5 pízz, tak šiestu mám zadarmo – a to sa oplatí!
Určite ako prvé siahnem po mobile, spustím aplikáciu a pozriem, akú pizzu by som si od Pizzolina dnes dal…
Všimli ste si, že som o 2 kroky ďalej v mojom See-Think-Do-Care modeli? Nezvažujem, či si dám pizzu, ani kde si pizzu objednám, ale rovno ktorú si objednám. Som už publikum DO a konám – a keďže konám v aplikácii Pizzolino, objednávka nepôjde nikam inam.
Čo poviete, oplatilo sa Pizzolinu mať túto appku?
Máte zákazníkov, ktorí si to najprv musia „ohmatať“?
Aj pre vás je aplikácia. Napríklad developer, ktorý potenciálnym zákazníkom priamo v rozostavanej budove ukazuje ako budú vyzerať jednotlivé byty.
Alebo interiérový architekt dizajnuje klientove steny priamo u klienta doma.
Alebo ako obchod s nábytkom necháte zákazníka navrhnúť si vlastnú vstavanú skriňu, ktorú vám rovno pošle na nacenenie.
A takýchto príkladov je veľa. Určite vás napadol aspoň jeden ďalší. Toto sú špeciálne využitia aplikácii v rozhodovacom THINK procese a sú celkom náročné na návrh tak, aby zákazníkom skutočne pomohli.
A koľko stojí taká aplikácia? Dokopy nič
Podľa ADMA je to 5000€ a viac. Ak máte špeciálnu aplikáciu, ktorá pracuje so zložitým databázovým systémom alebo je skutočne obsiahla, cena sa pohybuje bez problémov okolo 20 000€. No pokiaľ vám stačí jednoduchý objednávkový systém s prihlasovaním, ktorý odošle objednávku do systému cez e-mail, tak to nemá cenu 20 000, ani 5 000, dokonca ani 4 000€.
Presne takúto aplikáciu ako môže mať Pizzolino vám vieme urobiť do 2 000€.
A to sa vyplatí (© Horst Fuchs, WS Teleshopping).
Pokiaľ má pre firmu takto vysokú hodnotu, je to naozaj nič.