B2B marketing potrebuje online
O B2B marketingu hovoríme vtedy, ak spoločnosť predáva svoje produkty alebo služby iným podnikom či organizáciám. Business-to-business marketing sa vzťahuje na marketingovú stratégiu, ktorá je zameraná na podnikanie s inými firmami alebo organizáciami.
Zákazníkmi B2B marketingu nie sú koncoví zákazníci (jednotlivci), ale iná firma. Preto je potrebné uvedomiť si, že B2B a B2C marketing sa líšia nielen vo svojich marketingových stratégiách, ale aj v cieľovej skupine a spôsobe, akým komunikujú. Dobré je zadefinovať si, ako by mal takýto marketing fungovať a aké má špecifiká. Digitálny vek zmenil spôsob B2B komunikácie, no aj vďaka nemu môžete úspešne predávať produkty a rozšíriť povedomie o vašej značke. Pre vaše podnikanie nikdy nie je neskoro rozšíriť ho o online, tak prečo nezačať?
Ako rozbehnúť B2B marketing v online prostredí?
Veľkým problémom B2B firiem v online marketingu je schopnosť pracovať na marketingových aktivitách pre potencionálnych klientov vo všetkých krokoch nákupného procesu. Nielen tam, kde je klient rozhodnutý o kúpe, ale aj tam, kde sa o kúpe ešte len rozhoduje. Dôležitá je maximálna koordinácia online a offline aktivít a taktiež odborná znalosť marketingu, ktorá sa nemôže zameriavať len na offline prostredie. Ak hľadáte cieľovú skupinu, nezabúdajte, že človek, ktorý sa zaujíma napríklad o varenie, nemusí pracovať v gastro sektore. Jednoducho len rád varí alebo o varení číta. Pri B2B online marketingu je práve cielenie častokrát veľkým problémom. Nutnosťou je vytvárať kvalitný a špecifický obsah, ktorý zaujme vašu relevantnú cieľovú skupinu.
Ktorý online kanál využiť v B2B marketingu?
Najlepšie všetky. 🙂 Ak máte príležitosť, určite sa pustite do viacerých platforiem a kanálov, cez ktoré spropagujete svoje podnikanie. Či už ide o email marketing, kvalitnú webovú stránku, sociálne siete či PPC vyhľadávanie. Na každého vplýva reklama inak, niekde budete mať výsledky lepšie, niekde horšie. Obrovskou výhodou je, že ich viete merať a tvoriť tak relevantný obsah.
Využite B2B online naplno
Email marketing – Je efektívnou metódou oslovenia firiem a potencionálnych B2B partnerov. Emaily vedú k interakcii, kde sa odoberateľ dozvie o vašej firme, produktoch a môže sa z neho stať váš zákazník. Narozdiel od B2C marketingu, kde ľudia lepšie reagujú na emócie, B2B zákazníci potrebujú logiku. Preto musí B2B emailový marketing rezonovať s obchodnými zákazníkmi a zameriavať sa na konkrétne veci, ako napríklad peniaze a zdroje. Nie každý email, ktorý odošlete je vhodný pre všetkých ľudí vo vašom zozname. Vaše kontakty sa môžu nachádzať v rôznych štádiách nákupného procesu alebo hľadať iné riešenia. Preto je nutné dbať na kvalitu obsahu v emaile a premýšľať o predmete mailu tak, aby oslovil zákazníka a email nevymazal. V emaily neumiestňujte veľa preklikávajúcich odkazov, prijímateľ sa v nich stratí a pôsobí to neprehľadne.
Webová stránka – B2B online nemôže nikdy naplno fungovať bez kvalitného a pútavého webu. Až 80% kupujúcich navštívi pred nákupom práve web. Navyše B2B nezahŕňa jedného človeka, ale viacerých, ktorí stoja za rozhodnutím spolupracovať – webová stránka sa tak stáva jednoduchým a priamym spôsobom ako sa dozvedieť o vašom produkte či firme. Treba si uvedomiť, že spustením webovej stránky to nekončí. Berte ju ako fungujúci živý systém, ktorý treba pravidelne meniť, aktualizovať a prispôsobovať pre potreby zákazníka.
SEO a organická návštevnosť – Platí jednoduchá rovnica. Bez SEO nie je možné ľahko získať nových návštevníkov vašej stránky. Bez návštevníkov nemôžete rozvíjať svoje podnikanie. SEO vám pomáha vo vyhľadávaní, zobrazuje vás na vyšších priečkach a vďaka nemu hodnotí vašu stránku ako kvalitnú. Vytvorte si blog na vašom webe, píšte a ukážte zákazníkom, že ste profesionálom vo svojom odbore. V B2B marketingu to platí dvojnásobne. Až 80% podnikateľov uprednostňuje získavanie informácií z članku ako z reklamy. Vaši zákazníci sa budú opätovne vracať na stránku, budú vás odporúčať a stanú sa vašimi dlhodobými partnermi. Použite na webovej stránke video, infografiku, ebook a zapojte svoje publikum. Vytvárajte interakciu – dosiahnete tak povedomie o vašej značke. V neposlednom rade vám SEO pomôže v organickom zobrazovaní a vy budete za platenú propagáciu platiť menej, lebo váš obsah bude dôveryhodný, dobre hodnotený a kvalitný.
PPC kampane – Ak v šúčasnosti nevidíte požadované výsledky, vynikajúcou možnosťou sú PPC kampane s nastavením správneho rozpočtu, ktorý vyhovuje vašim potrebám. Pri PPC reklame platíte za kliknutia na reklamu. So správnym zacielením viete vďaka reklame osloviť, tých ktorí budú s najväčšou pravdepodobnosťou vaši zákazníci. Reklamu nemusíte spúšťať na konkrétne produkty alebo služby, ale môžete ju využiť na propagáciu značky alebo obsahu.
Sociálne siete – Sociálne siete nie sú stavané len pre B2C, ale taktiež aj pre B2B marketing. Na zasiahnutie relevantných používateľov môžete využiť niekoľko sociálnych sietí, ako napríklad Facebook, Instagram alebo LinkedIn. Práve LinkedIn je platformou, kde je cielenie na B2B sektor najlepšie. Vďaka reklame na sociálnych sieťach rýchlo zasiahnete cieľovú skupinu, viete otestovať spôsob komunikácie, ktorý je najúčinejší, výsledky máte za niekoľko dní, ale dokážete tiež získať aj kvalitné leady. Jedným z najlepších spôsobov pri B2B marketingu na sociálnych sieťach je využitie blogu. Vytvorte príspevky, ktoré zákazníka nasmerujú na konkrétny obsah a poskytnú mu informácie.
Preto, ak viete, že chcete využiť online, ale nemáte časový priestor či potrebné zručnosti, oslovte odborníkov, ktorí vám radi pomôžu a postarajú sa o celkové zastrešenie vášho marketingu. Bez starostí tak, aby ste vy mohli aj ďalej pokračovať vo svojej riadiacej činnosti, zatiaľ čo vám marketing bude prinášať nové obchody, kontakty a výsledky.