Chcete vybudovať úspešný online biznis?
Ak by som chcel byť zákerný, tak by bol tento článok veľmi krátky: postavte sa do rady! Ale ja som nápomocný, preto vám prezradím tie absolútne najzákladnejšie predpoklady úspešného online biznisu.
1. Viete, kde je sever
To je také klišé, pokiaľ ste vo svojom biznise 5-25 rokov, tak jednoznačne viete, čo robíte a kam smerujete. Aj tak sa môže stať, že považujete online marketing za niečo éterické a zázračné, čo váš biznis prenesie cez kruté obdobie. To sa ale nestane. Online nezachráni váš biznis, pokiaľ je v úpadku. Ak však prekvitá, tak online je najlepší spôsob, ako ho postaviť na nový pilier vašej budúcnosti.
2. Poznáte svojich zákazníkov
Viete, čo vaši zákazníci chcú. A nebojíte sa im to dodať. Ak prichádzate s novým produktom, ktorý nikto nepozná, musíte počítať s tým, že vytvárate trh a preto musíte investovať do publika SEE (SEE-THINK-DO-CARE zmení váš marketing). Ak máte na trhu etablovanú vec, idete rovno predávať – ale musíte dať pozor, aby ste neboli len ďalší v rade.
3. Nie ste najlacnejší
Akože čože? Môže byť najlacnejším nevýhodou? Nuž môže a nie je to preklep. Pokiaľ na cene postavíte celú svoju stratégiu, tak sa nebudete mať veľmi kam rozvíjať. Ideálne je, ak ste s konkurenciou plus/mínus vyrovnaní, pretože:
- Ak ste výrazne drahší ako všetci ostatní, musíte dať niečo navyše. A to niečo musí mať skutočnú hodnotu, inak nepredáte.
- Ak ste trochu drahší, ale máte výborné hodnotenie na Heuréke, tovar skladom, dopravu zadarmo, predĺženú záruku alebo ako darček dávate set kvalitného vína, zákazníci vám to odpustia.
- Ak ste trochu lacnejší, ale hodnotenia nič moc, nemáte vybudovanú značku, dlhú dodaciu lehotu alebo tovar nie je skladom, nepredáte.
- Ak ste výrazne lacnejší, zákazník sa má na pozore a konkurencia ešte viac. Pokiaľ vám všetko funguje, tak prosím, ale pokiaľ očakávate, že nízka cena vám urobí obrat a zisk nejak príde, bude lepšie začať počítať odznova. Dlhodobo dumpingovo nízka cena kazí trh, spôsobuje, že nič nezarábate a vaši konkurenti prídu s niečím, aby vám tento „výhodný“ biznis pokazili.
Pamätáte si rok 2010? Približne v tomto roku všetci objavili veľkosklady s parfémami. Behom 3 mesiacov vzniklo asi 20 parfumérií. Každý, kto mal obývačku s internetom mal pocit, že môže mať eshop s parfémami. Najkrajšie na tom bolo to, ako vznikli v tom istom meste – ak to predáva sused, tak môžem aj ja, veď už viem odkiaľ to berie… Ostalo ich zopár a o nich ste už určite počuli. Moja rada znie:
Neničte trh, lebo trh zničí vás.
4. Máte maržu
A nehanbíte sa ju použiť! Viete, akú maržu majú maloobchodné reťazce na každom jednom rožku, ktorý vám predajú? Áno, veľkú. Výška marže samozrejme závisí aj od priemernej ceny tovaru, ktorý predávate, ale v zásade platí, že nízkomaržové produkty môžete predávať len vo veľkom – a to nie je zrovna online priestor – minimálne tú platenú časť veľmi ťažko pokryjete. Proste, nebojte sa mať maržu 80 %, budete mať dostatočný priestor získať zákazníka.
5. Necháte si poradiť
Vy poznáte svoje produkty najlepšie. Aj svojich zákazníkov. Ale my najlepšie poznáme online prostredie. Máme za sebou históriu a know-how, na ktoré sa musíte spoľahnúť. Pokiaľ budeme pre vás len služba, neporastiete s nami a my neporastieme s vami. Ak vám povieme, že niečo nepovažujeme za dobrý nápad, máme k tomu dobrý dôvod a bez problémov si ho obhájime. Naopak vás radi vyzveme k rastu vášho biznisu hneď, ako sa naskytne príležitosť. Váš rast je našou úlohou!
6. Veríte vo vašu online budúcnosť
Ak onlinu neveríte, nebudete mu venovať ani potrebný čas a on vás nepresvedčí. Online nie je doplnok vášho biznisu, ale jeho pilier, pokiaľ ho uchopíte správne.
Poznámka na záver: Samozrejme, úspešný biznis môže fungovať aj bez všetkých týchto predpokladov, je to však výnimočné – je to ten prípad, o ktorom budete čítať motivačné články. Tie sa totiž nepíšu o tých tisíckach neúspešných, len o hŕstke super-úspešných.