Facebook stránku máme. Poďme robiť dobrý obsah (2/4)
O sile Facebooku hovoriť netreba. Viete, čo sa stane po 30 sekundách skrolovania nástenky?
Otváram Ticketportal. Kirschnerkin Facebook mi pripomína, že je na tour. Milka prezentuje produkt, ktorý som ešte nemala a ja mám v poslednej dobe stále chuť na sladké. Nivea zdieľa tipy na účesy. Vo video-návode. Pekne. To mi pripomenulo, že už nemám krém na tvár… Chvíľka na Facebooku a niektoré príspevky splnili účel. Viete, ako tvoriť obsah tak, aby vaša stránka získavala fanúšikov, teda potenciálnych zákazníkov a produkovala engagement? Poďme pekne poporiadku.
1. Rozoznateľná profilovka, chytľavý cover
Profilová fotografia vašej stránky s vami „chodí“ všade. Stojí pri každom statuse, zdieľaní, jednoducho pri každom Facebookovom update vášho page-u. Zvoľte si teda fotografiu, ktorá je dobre zapamätateľná, napr. logo vašej spoločnosti.
V prípade, že ste osoba, ktorá vedie svoj vlastný biznis, pokojne použite svoj portrét ako Jon Loomer.
Dajte si záležať na atraktivite vášho coveru. Akú silu pripisujete prvému dojmu? Po kliknutí na vašu stránku je to prvá vec, ktorá môže návštevníka zaujať, pobaviť, sklamať, niečo, hocičo. Je to na vás. O správnej veľkosti profilovej a titulnej fotografie sme hovorili v našom predchádzajúcom článku, kde si môžete stiahnuť template pre tvorbu atraktívneho „úvodníka“ vášho timelinu.
Využite titulnú fotografiu na propagovanie prebiehajúcich akcií, nových produktov, blížiacich sa eventov či dosiahnutých úspechov.
My sme to poňali trošku boratovsky:
Twix originálne:
Malý tip: pridajte k popisu vašej profilovej a cover fotografie link na váš web. A aby ste zistili, či tento krok vôbec generuje nejaké výsledky, pridajte do linku UTM parametre, na základe ktorých viete v Analytics zistiť, koľko preklikov smerovalo na váš web z Facebooku. Toto môžete používať aj pri vkladaní konkrétnych odkazov do textov vašich postov.
Malý tip 2: Pridajte call to action (CTA) do vášho coveru. Na výber máte z 9 možností: Book Now, Call Now, Contact Us, Send Message, Use App, Play Game, Shop Now, Sign Up či Watch Video a prepojte ich s konkrétnou URL. Prečo nesmerovať trafiku na svoj page?
2. Tlačte na silné stránky. Strategicky
Kto je vaša konkurencia? Ako predáva svoj produkt? Viete, v čom vynikáte pred konkurenciou vy? V čom ste iní, lepší, jedineční? Rozanalyzujte si social media stratégiu vášho konkurenta. Ako často postuje, čo postuje, aký jazyk používa na komunikáciu so svojimi fanúšikmi? Robí súťaže? Odmeňuje fanúšikov? Zdieľa vlastné články, alebo je jeho timeline mixom vlastného obsahu a off-site článkov týkajúcich sa noviniek z oblasti vášho podnikania? Ktoré z jeho príspevkov majú najväčší engagement?
Postavte svoju Facebook stratégiu na identifikovaní toho, čo vás odlišuje od ostatných. Pri tvorbe príspevkov pre vašu stránku majte na pamäti, že ak ponúkate podobný produkt ako váš konkurent, musíte ho ponúknuť inak. Lepšie. Krajšie.
3. Farbičky, farbičky
Kedy sa pri skrolovaní nástenky zastavíte, aby ste si prečítali textový obkec k obrázku, prípadne klikli na odkaz, ktorý je v ňom umiestnený? Keď vás príspevok zaujme. Tvorte kvalitné obrázky. Rozmer 1200 x 900px pri klasickom „nástenkovom“ príspevku, nezabúdajte umiestňovať logá, že ľudia majú slabosť na ľudské tváre a pozitívne emócie a že na farbe záleží.
Podľa výskumu Wisemetrics, ktorý vychádzal z analýzy miliónov postov desaťtisícov stránok na Facebooku, preferujú užívatelia zelenú, zatiaľ čo posty obsahujúce červenú a ružovú farbu boli lajkované najmenej. Modrá farba má podnecovať dôveryhodnosť, spoľahlivosť a komunikáciu (ktovie, prečo si ju vybral samotný Facebook). Vo výsledkoch výskumu si však neviedla tak, ako by sa dalo očakávať. Dôvodom môže byť práve fakt, že na modrom pozadí Facebooku skôr splýva, ako by mala pritiahnuť oko skrolujúceho.
Takto vyzerajú preferencie užívateľov na základe lajkov (z globálneho hľadiska):
Aby sme však priniesli dáta, ktoré sú pre nás relevantnejšie, ukážme si regionálne preferencie. Slovenské aj české publikum preferuje ružovú:
Nezabudnite, že obrázok, ktorý chcete boostnuť, nemôže obsahovať viac ako 20% textu. Pekné free obrázky môžete nájsť napr. na pexels, pixabay, gratisography, isorepublic a ďalších free (alebo platených) fotobankách. Nekonečný zoznam viac ako 100 zdrojov nájdete tu.
4. Prispôsobujte stratégiu štatistikám
Vytvorili ste si nový page? Dobre. Sledujte dosah vašich príspevkov a engagement. Vyhodnoťte, ktoré typy príspevkov sa páčia vašim fanúšikom najviac, na ktoré reagujú a držte sa tej správnej línie. Postujte pravidelne, majte pripravených niekoľko príspevkov dopredu. Ušetrí vám to veľmi veľa času. Ak si nechcete pamätať, že vždy v pondelok a štvrtok o 19:00 máte zdieľať ďalší post, tak si ich naplánujte dopredu. Ak ste si vytvorili novú stránku, testujte, ktorý čas je pre zdieľanie vašich príspevkov najvhodnejší. To, že si dopredu môžete naplánovať aj boost, o tom vám povie v ďalšom článku môj kolega Kubo.
Už v predchádzajúcom článku sme spomínali, že viete, v ktorý deň a čas je online najviac z vašich fanúšikov. Všetky štatistiky nájdete v Insights a túto konkrétnu v záložke Posts. Využite to pri plánovaní ďalších príspevkov.
5. Chutne, vtipne, kreatívne, pýtajte sa, súťažte
Aj takto to robí Nutella (teraz nemám na mysli slovenskú verziu stránky, ale Default region). Medzi jednotlivými regiónmi sa môžete prepínať tu:
Nutella zgrupuje viac ako 30 miliónov fans z celého sveta a teraz si ukážeme, aké tipy postov nájdete na ich nástenke.
Chutné:
Inšpiratívne s Nutella-odkazom:
Kreatívne na engagement:
Ale teraz o inom. O nápade. Sara Rosso, americká blogerka a milovníčka Nutelly žijúca v Taliansku, sa rozhodla vzdať úctu Nutelle v roku 2007, kedy vyhlásila World Nutella Day. Jej čin podnietil fanúšikov tejto orieškovo-čokoládovej pochúťky zdieľať nutellové obrázky, recepty a kreatívne nápady online. Svetový deň Nutelly (5.február) tak nabral na virálnom rozmere. To, že Sarin nápad vyprodukoval viac ako 49 tisíc fanúšikov na Facebooku a 8000 hashtagov #nutelladay na Instagrame je vec prvá, ale to, že nahneval spoločnosť Ferrero, to je vec druhá.
6. Súťažte
Súťaž typu komentuj a vyhraj je často považovaná za jednoduchý spôsob naháňania počtu lajkujúcich, ktorý však prináša viac „profesionálnych“ súťažiacich ako tých skutočných fanúšikov. Aj tieto súťaže sa dajú robiť kreatívne a ich výsledok je v istých bodoch komunikácie výrazne prospešný. Ale o súťažiach vám viac povie môj kolega Tomáš v ďalšom článku z našej obsahovo-facebookovej série.
Keď sme vytvárali Facebook stránku pre jedného z našich klientov, rozhodli sme sa vytvoriť engagement a nárast počtu fanúšikovskej základne zakomponovaním súťaží do social media stratégie. Žiadna reklama na získavanie fanúšikov bežiaca od začiatku v pravom stĺpci. Boostli sme súťažný príspevok. Ten vyprodukoval (pri celkovom dosahu cca 11 000 ľudí) a vtedajších 206 fanúšikoch:
227 likes
203 zdieľaní
308 súťažných komentárov
Bez výzvy na nutnosť zdieľania a lajkovania. Za 56 dní správy kampane sme získali 725 fanúšikov, ktorí sa naďalej zapájajú do chodu našej stránky a vytvárajú engagement aj vtedy, keď sa nesúťaží. Prispievajú vlastnými tipmi či receptami. Vybrali sme si pomalšiu cestu budovania silnej základne aktívneho publika namiesto engagementovo mŕtvej stránky s 5000 fanúšikmi.
Dúfame, že sme vás inšpirovali k tomu, aby ste prehodnotili svoju komunikačnú stratégiu a chceli to robiť lepšie 🙂 V prípade, že máte nejaké otázky, neváhajte a napíšte nám.
Zdroje: hubspot.com, blog.wisemetrics.com