GoUP zmenil logo. Google tiež. Logá v roku 2015 (1.diel)
Určite ste všetci zachytili nové logo Google. Asi mesiac predtým, ako ste v jeho vyhľadávaní mohli vidieť doodle predstavujúce túto zmenu, sme vymenili logo aj my v GoUPe.
Zmena „politiky“ brandu, posun spoločnosti kúsok inam alebo iba snaha držať sa trendov v navrhovaní log vedú spoločnosti k prehodnoteniu toho, či súčasné logo stále reflektuje myšlienku, ktorú reflektovať má, a či je dostatočne catchy, teda zapamätateľné, pre potenciálnych zákazníkov. Redizajn loga nemožno podceniť.
Nové logo Google:
Nové logo máme aj my:
A keď už sme pri tých logách, v 1.diele nášho článku si ukážeme niekoľko tendencií v oblasti súčasného dizajnu. Portál Logo Lounge každoročne prináša Trend Report – správu, ktorej predchádza analýza tisícov log, pričom si všíma aj technologický a spoločenský vplyv na ich dizajn. Pozrime sa na niekoľko zovšeobecnení, ktoré tento report prináša.
Na veľkosti záleží
Bill Gardner hovorí o zmenšovaní veľkosti screenov, prostredníctvom ktorých sledujeme digitálny svet a o dôležitosti pozorovania správania sa tínedžerov. Práve tí sú, podľa zakladateľa portálu Logo Lounge, najadaptívnejšími na trendy. Dizajn log preto musí nasledovať trend a prispôsobovať parametre mobilným zariadeniam.
Responzívne weby sú stránky, ktoré sa prispôsobia veľkosti zariadenia, na ktorom sú zobrazené. Preto sa tá istá stránka zobrazí inak na mobile, tablete či klasickom desktope. Množstvo rôznych screenov na súčasnom trhu tak smeruje k novému trendu aj na poli navrhovania log. Dizajnéri vytvárajú logo sety pre rôzne veľké zariadenia – navrhujú responzívne logá.
Pozrime sa na zaujímavý projekt Responsive logos z dielne Joe Harrisona. Autor sa rozhodol adaptovať logá svetoznámych brandov (Coca Cola, Walt Disney, Nike, Channel,…) na rôzne typy zariadení. Tento koncept má posunúť branding z pevných smerníc k flexibilnejšiemu prístupu.
Ako obohrať koncept
Mono-line je výborným prostriedkom na to, ako ikonograficky čo najviac zjednodušiť reálny prvok. Takéto ikony či logá sú dobre čitateľné aj na malých plochách a, podľa Gardnera, fungujú. Naša komunikácia sa pretavuje do symbolov a ikonografia búra jazykové bariéry. Autor reportu však predpovedá, že etapa 2010 – 2019 sa môže stať charakteristickou práve „obohraním“ tohto konceptu. Nadmerné používanie mono-line log prirovnáva k javu z 80-tych rokov, kedy, podľa jeho slov, na tú dobu fantastické dizajny pre logo AT&T z roku 1986 a letné olympijské hry z roku 1984 (obrázok nižšie) vyvolali vlnu stripe, teda pruhovaných log, ktorá časom spôsobila, že tieto logá nadobudli zastaraný vzhľad.
Report Logo Lounge z predchádzajúceho roku hovorí o motion lines – ako o jednom z trendov v navrhovaní log v tomto období (obrázok nižšie). Ide o pridanie líniových prvkov k statickému obrázku, ktoré majú vizuálne znázorňovať pohyb. Podľa Gardnera sa dizajnéri mohli v tomto smere čo to naučiť od autora mnohých komiksových superhrdinov Stana Leeho. V dôsledku používania tohto konceptu pri tvorbe ikoniek aplikácií a užívateľského rozhrania (napr. ikony vyžarujúce línie pri aktívnom stave zariadenia, ktoré poznáme všetci) sa tento typ loga stal skôr “old school”.
Obrázky, obrázky, obrázky
Instagram a Pinterest sú ukážkami toho, ako sa menia preferencie ľudského vnímania smerom k vizualite. Dnešná, kreativitu vyžadujúca spoločnosť so záujmom o dizajn bude schopná vytvárať nové, vlastné riešenia a prístupy. Nie každý „dizajnér“ je však skutočným dizajnérom. Mnohí vytvárajú logá, ktoré na prvý dojem pôsobia zaujímavo, ale zblízka sú nekonzistentné. Alebo vytvoria vizuálne atraktívne logá (obrázky), ktoré sú bez funkcionality. Podľa Gardnera je základom úspešného brandu objektivita, preto je pri tvorbe loga potrebná schopnosť pochopiť objektívny charakter dizajnu.
Jednou zo zaujímavých predikcií autora je možnosť nárastu počtu žien v odbore dizajnu. Napriek tomu, že na tomto poli vždy prevládali muži, je možné, že dominantný podiel žien, užívajúcich „vizuálne“ sociálne siete Instagram a Pinterest, zvýši ich participáciu v dizajnérskych odboroch.
Zeleno-žltý Mekáč?
Zaujímavý pohľad na dôležitosť farby loga prináša kreatívny experiment z dielne Pauly Rúpolo. Vzájomným prehodením farieb v logách svetových brandov poukazuje na to, že najdôležitejším prvkom loga nie je symbol, slová ani typografia. Práve farba predstavuje element, na ktorý sa zameria náš mozog, aby vyfiltroval z obrovského množstva informácií to zapamätateľné.
V 2.diele článku sa pozrieme na 15 trendov v súčasnom dizajne log podľa reportu Billa Gardnera.
Zdroje: logolounge.com, blog.hubspot.com, joeharrison.co.uk