Kedy má zmysel robiť SEO?
Máte nový web alebo ste na trhu nový (čakáte okamžité výsledky)
Dnes si povieme kedy má zmysel sa pustiť do SEO a kedy by sme mali začať s inými kanálmi. Ušetríte si tak veľké množstvo peňazí, ale aj energie.
Ak máte nový web a čakáte, že zo SEO budete mať okamžité výsledky, musím vás sklamať. V takejto fáze sa budete musieť spoľahnúť na platenú reklamu (PPC, porovnávače tovaru) a až následne časť prostriedkov presunúť do SEO. Nástup každej SEO kampane trvá nejaký čas. V dnešnej dobe sú to mesiace, no v konkurenčných oblastiach to môže byť aj rok, či rok a pol. Nemôžete si dovoliť čakať, než vám začne fungovať SEO. Takýmto spôsobom sa môžete dostať do straty.
Máte produkt, ktorý nikto nehľadá
Ak máte druh produktu, ktorý ľudia síce nakupujú ale priamo ho nehľadajú, tak SEO pre vás nie je ten správny kanál. V tomto prípade vám nepomôžu ani platené kanály ako PPC reklama a cenové porovnávače. V tomto prípade vám môžu pomôcť agregátory tovaru. Predovšetkým sa jedná o produkty, ktoré ľudia nakupujú očami – je to napríklad móda, bytové dekorácie a podobne.
Paradoxne, hore uvedený produkt sa vyhľadáva. Nepodarilo sa mi nájsť produkt, ktorý sa nehľadá 🙂
Aj keď sa daný produkt v súčasnosti nevyhľadáva, neznamená to, že sa to v budúcnosti nemôže zmeniť. Odporúčam preto priebežne v niekoľko ročných intervaloch robiť opakované analýzy kľúčových slov, ktoré nám prezradia, čo a ako ľudia na internete vyhľadávajú z vášho segmentu.
Máte škaredý web
Je to možno prekvapujúce, ale weby si ľudia nečítajú, ale prezerajú. Z tohto dôvodu musí byť web vytvorený na základe zaužívaných konvencií. Týchto konvencií by sme sa mali držať, pretože používatelia sú na ne zvyknutý a každá výrazná odlišnosť môže používateľov zmiasť a z webu nám okamžite odchádzajú. V takýchto prípadoch vám môže napríklad pomôcť mierny refresh webu.
Zlé technické prevedenie webu
Ak máte technicky nevyhovujúci web, akékoľvek SEO aktivity nebudú mať žiadny zmysel. Dosť často sa stáva, že klienti chcú hneď začať z aktivitami a nemajú záujem o technickú analýzu webu. Pred začatím prác na SEO je potrebné najprv zistiť „diagnózu“ a až potom sa môžeme pustiť do nejakých aktivít. U nás postupujeme nasledovne:
- technická analýza webu a oprava nedostatkov (zväčša robí programátor, niekedy ale aj SEO špecialista)
- úprava obsahu webu a jeho vylepšovanie (title, meta popisy, nadpisy, obsah)
- budovanie spätných odkazov
Ak je na tom web veľmi zle, je múdrejšie začať s tvorbou nového webu, ktorý bude vytvorený na základe analýz od SEO špecialistu, tak aby sa na nič dôležité nezabudlo.