Mala by sa vaša spoločnosť sústrediť na SEO?
Je optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) v rámci vašej marketingovej stratégie naozaj dôležitá? Áno aj nie.
Podnikatelia a obchodníci majú tendenciu SEO príliš komplikovať. Kvôli tomu majú často neprekonateľný pocit, že „toto nie je pre nás“ alebo „nemáme na to dosť skúseností ani času“. SEO je však v podstate jednoduchá záležitosť. Stačí ignorovať hrozivé mýty a pochopiť základné princípy tejto metódy. Tými sú on-site (zmeny, ktoré robíte priamo na Vašej webstránke) a off-site faktory (činnosti mimo Vašej webstránky).
Čo si predstaviť pod pojmom on-site alebo off-site SEO?
Cieľom on-site SEO je spraviť vašu webstránku kompatibilnú s internetovými vyhľadávačmi. To zahŕňa optimalizáciu titulkov webstránky, uverejňovanie kvalitného obsahu a strategickú štruktúru stránky.
Off-site SEO zahŕňa proces, v ktorom ostatné webstránky potvrdia, že vaša stránka je užitočná pre ľudí, ktorí vyhľadávajú konkrétne informácie v danej oblasti. Najlepším spôsobom, ako dosiahnuť validáciu od iných webstránok, je získavať spätné odkazy (ang. backlink) – znamená to, že webstránka zobrazuje odkazy smerujúce na váš web. (Je však dôležité, aby ste sa vyhli tzv. „neprirodzeným“ odkazom – ak ich budete uplatňovať vo veľkom, môže Vás Google penalizovať.)
Ak to nedáva zmysel, analógia so schôdzkou naslepo vám to možno objasní. Povedzme, že ste v práci a zbadáte sympatického kolegu alebo kolegyňu, ktorá Vás priťahuje. Je umytá, má upravené vlasy, dobré oblečenie a príjemný parfém. Páči sa vám jej vzhľad. Z jej strany to znamená, že úspešne zvládla svoje on-site SEO. Inými slovami, má vysokú nominálnu hodnotu pre človeka, ktorý niečo hľadá – v prípade tejto analógie je to láska. Prirodzene zájdete aj za ďalším kolegom a opýtate sa ho, čo si o Vašej vyhliadnutej osobe myslí. Zistíte, že vyštudovala program MBA na Harvarde, je v lakrosovom tíme a každé leto robí dobrovoľníčku pre charitu, ktorú vy sami podporujete. To znamená, že úspešne zvládla svoje off-site SEO. Chvália ju aj iní ľudia a Váš názor na ňu sa potvrdil.
Čo je teda dôležité?
Najdôležitejšou časťou SEO je on-site SEO. Sem spadajú prvky, ktoré máte pod kontrolou. Prostredníctvom nich Google zisťuje, o čom je vaša stránka a akú prioritu dostane medzi výsledkami pri vyhľadávaní.
Off-site SEO by ste stále mali riešiť až na druhom mieste. Nad obsahom svojej stránky máte kontrolu, je teda oveľa ľahšie najprv zdokonaliť túto časť. Zhodnotíte výsledok a potom zvážite, či sa potrebujete pustiť aj do off-site SEO.
Keď ide o zlepšenie Vášho on-site SEO, najlepším začiatkom je optimalizácia vášho obsahu ako pre užívateľov, tak aj pre internetové vyhľadávače.
Obsah je dôležitý hneď z niekoľkých dôvodov. Po prvé, ak vám chýba kvalitný obsah, nemáte čo zdieľať na sociálnych sieťach, cez e-mailový marketing, na Vašej webstránke, v reklamách či na sesterských stránkach, teda nemáte možnosť rozšíriť svoj predajný lievik. Toto všetko sú kľúčové súčasti digitálneho marketingu a zároveň primárne dôvody, prečo by ste mali investovať do tvorby vlastného obsahu. Vaše podnikanie bude z kvalitného obsahu ťažiť na viacerých úrovniach; SEO je iba jednou z nich.
Tajomstvom pre zvýšenie efektivity on-site SEO je vhodná stratégia pri používaní kľúčových slov. Dôležité je to, ako im prispôsobíte stránku samotnú. Zistite, ako si zvoliť najlepšie kľúčové slová pre usmernenie čo najväčšieho počtu návštevníkov. Uistite sa, že svoju stránku optimalizujete pre tieto kľúčové slová, aby ste sa čo najlepšie umiestnili medzi organickými výsledkami vyhľadávania.
Obsah je kráľ! Hmm, ale prečo?
Ba čo viac, tvorba kvalitného obsahu je skutočným dôvodom, prečo budú na vašu stránku odkazovať ďalšie stránky. Toto nasledovne zvýši vaše off-site SEO hodnotenie. Ľudia častejšie uverejnia odkaz na váš obsah ako zdroj užitočných informácií, alebo sa odkážu na vašu stránku ako argument pri rôznych diskusiách. Z toho vyplýva, že zameraním sa na kvalitný obsah zabijete dve muchy jednou ranou: zlepšíte svoje on-site SEO a zároveň svoje off-site SEO.
Je tu však jeden problém: Väčšina ľudí v skutočnosti netuší, čo kvalitný obsah naozaj znamená. Možno si myslíte, že k nim nepatríte. Máme pre vás zlú správu, pravdepodobne ste jedným z nich. Navštívte Facebook alebo blog svojej spoločnosti. Sú tam príspevky, ktoré priamo pojednávajú o produkte alebo službe, ktorú poskytujete? Ak áno, neposkytujete obsah, ktorý priláka zákazníkov z prvej fázy predajného lievika.
Komu tým pomôžete?
Tu je jeden príklad. Zákazník nosí okuliare. Ak vlastníte online obchod s okuliarmi, pravdepodobne uverejňujete obsah zameraný na nové trendy alebo populárne štýly. Možno máte na blogu príspevok s názvom „10 najlepších rámov pre oválnu tvár“. To môže byť vhodné na prilákanie ľudí, ktorí nosia okuliare. Tí sú si vedomí svojho problému (krátkozrakosť) a zvažujú riešenia svojej situácie (rozhodujú sa pre kúpu nových okuliarov). Najväčší potenciál pri zvyšovaní návštevnosti má pre väčšinu podnikov využitie obsahu na prilákanie ľudí, ktorí ešte ani nevedia, že Váš produkt alebo službu potrebujú. Pozrime sa na rovnaký príklad s okuliarmi: čo píšu do vyhľadávača ľudia, ktorí okuliare potrebujú, ale nie sú si toho vedomí?
Možno vyhľadávajú frázy ako:
- Prečo ma pri práci bolí hlava?
- Ako mám prestať žmúriť?
- Prečo vidím rozmazane?
- Čo znamenajú čierne bodky v mojom zornom poli?
Online predajca okuliarov, ktorý vytvára kvalitný obsah, si toto uvedomuje. Vopred si tiež spravil prieskum persóny svojich zákazníkov a vytýčil si požiadavky tejto persóny. Ak ste tak ešte nespravili, tu je výborný nástroj na vytváranie zákazníckych persón pre váš podnik. Spomínaný predajca okuliarov na svojom blogu uverejní príspevok o dôvodoch bolesti hlavy v práci. Rady, ktorými by sa priblížil zvolenej persóne v začiatkoch nákupného procesu, môžu zahŕňať:
- Každých 30 minút sa postavte od stola a choďte sa prejsť.
- Znížte jas svojho monitora.
- Každých 10 minút zamerajte svoj zrak na vzdialený predmet.
- Vyhľadajte odbornú pomoc a nechajte si vyšetriť zrak.
Takto dáte cieľovému zákazníkovi možnosť vyriešiť svoje vlastné problémy bez toho, aby ste sa mu hneď snažili niečo predať. A v prípade, že prechádzka, zníženie jasu ani dívanie sa do diaľky nepomôžu, možno daný zákazník naozaj zájde na odborné vyšetrenie. Určite si vtedy spomenie, že ste mu boli nápomocní a nakoniec si z Vášho obchodu kúpi okuliare sám od seba.
Toto je zveličený a zrýchlený príklad niekoho, kto prechádza troma stupňami nákupného procesu: identifikácia problému, hodnotenie možností a rozhodnutie o kúpe produktu či služby. Skutočným prínosom je to, že keď zákazníkovi poskytnete kvalitný a nápomocný obsah, je pravdepodobné, že ho budú zdieľať na sociálnych sieťach, na svojom osobnom blogu uvedú odkaz na vašu stránku a povedia o nej svojim kolegom. Keď tento prístup skombinujete s dôkladnou analýzou kľúčových slov a silnou on-site SEO stratégiou, budete mať oveľa väčšiu šancu získať vysokú prioritu medzi výsledkami vyhľadávania cez Google.
SEO je dôležitou súčasťou digitálneho marketingu. Pomáha vám priťahovať návštevníkov z prvej fázy predajného lievika. Nie je však tým najdôležitejším prvkom. SEO funguje najefektívnejšie, ak je zložkou širšej stratégie založenej na obsahovom marketingu. Sústreďte sa na tvorbu kvalitného obsahu a výsledky sa dostavia nie len v oblasti SEO, ale v každej činnosti v rámci vášho digitálneho marketingu.