Pomôžte Vášmu podnikaniu! Bezplatnou analýzou sociálnych médií.
Sociálne médiá si vyžadujú odhodlanie a starostlivé plánovanie. Tvorba stratégie či hĺbková analýza je však možná aj bez vybielenia vášho účtu.Viete, že vaše podnikanie sa musí prezentovať aj na sociálnych sieťach, no je vaša snaha skutočne účinná?
86% obchodníkov verí, že sociálne siete sú pre obchod dôležité. Očakáva sa, že Spojené štáty na marketing v rámci sociálnych sietí utratia v roku 2019 viac než 17 miliárd dolárov. Napriek tomu iba 3,4% podnikateľov potvrdzuje, že sociálne siete výraznou mierou podporujú fungovanie ich organizácií.
Aby sa vplyv sociálnych médií na podnikanie preukázal a vďaka nemu sa podnik zlepšil, musíme ho najprv správne zmerať a teda určiť ROI („Return on Investment“; rentabilitu investícií). Aj keď môže byť takáto analýza zaujímavá, zároveň často obsahuje nesmierne množstvo informácií. Je takmer pravidlom, že marketingové oddelenia začínajúcich podnikov sa často vo veľkej miere zaoberajú podobnou analýzou. Ak do nej ale neinvestujú dostatok prostriedkov, je možné, že v snahe o čo najlepší prehľad nad nekonečnými informáciami vyhoria a nestihnú získané dáta aplikovať do praxe. Ak navyše v celom procese v správnom čase nezavedú postupné zlepšenia, investícia úplne stratí zmysel.
Aj keď spomínané analýzy poskytujú bohaté a všestranné informácie, ktoré podporujú dlhodobé marketingové stratégie, podniky s menším rozpočtom nemusia okamžite investovať do drahých programov a nástrojov. Pokiaľ má váš podnik vytvorený účet na sieťach ako Facebook, Twitter či Pinterest, viete sa k množstvu dát dostať už vďaka integrovaným analytickým pomôckam – a to úplne zadarmo.
Určite vám pomôžu nasledujúce tri užitočné body.
Angažovanosť: Meradlo reklamy na sociálnych sieťach
V poslednom období si stále viac obchodníkov postupne uvedomilo, že aj keď milión fanúšikov vyzerá dobre, neznamená to automaticky vyššie predaje. Zväčšujte svoje publikum a rozširujte dosah, no nezabudnite, že
angažovanosť je kľúčovým faktorom.
Facebook, Twitter aj Pinterest poskytujú informácie o správaní vašich fanúšikov. Hovoríme najmä o spôsoboch, akými reagujú na váš obsah – lajkovanie, zdieľanie, komentáre, preposielanie a podobne. Ak sa ľuďom váš obsah páči natoľko, že naň reagujú verejne, sú ochotnejší sa k vám vrátiť, budovať si k vám vzťah a (časom snáď) otvoriť svoje peňaženky.
Keď si prezeráte najobľúbenejšie príspevky, hľadajte podobnosti. Zistite, čo ľudí zaujalo. Zopakujte tento typ obsahu a vytvorte si základy pre vašu reklamu. Väčšina používateľov reklamu nenávidí a často majú problém so značkami, ktoré ich reklamami zaplavujú. Na sociálne siete však reklama stále patrí a vy musíte zužitkovať najlepší obsah stránky. Propagovaním najobľúbenejších príspevkov sa na Facebooku dostanete k širšiemu publiku. Ak navyše prispôsobíte obsah a vzhľad vašich reklám práve obľúbeným príspevkom, budú pôsobiť podobne ako to, čo už ľudí zaujalo predtým.
Demografia publika: Ladenie profilu zákazníka
Facebook, Twitter a Pinterest ponúkajú aj pomerne detailný pohľad na demografiu a zloženie vášho publika. Zdarma zistíte pohlavie, pôvod, vek a (napríklad na Twitteri) aj údaje o koníčkoch a záľubách. Povedzme, že vaši fanúšikovia obľubujú jedlo, cestovanie, varenie a stravovanie v prírode. Zodpovedajú tieto záľuby zákazníkovi, ktorého chce váš podnik osloviť? Ak je odpoveď kladná, potom vaša stránka priťahuje ľudí, ktorí by u vás reálne mohli nakupovať. Obsah potom môžete prispôsobiť na niečo, čo ich už k nákupu skutočne presvedčí (len sa snažte dodržať pravidlo 80:20).
Ak zistíte, že ľudia na vašej stránke nekorešpondujú s vašim cieľovým zákazníkom, je čas na úpravy.
Vráťte sa k profilu vášho ideálneho zákazníka a rozmýšľajte ako by asi sociálne siete používal.
Aký obsah chce vidieť? Nebojte sa byť kreatívni. Najlepší obsah možno nebude len o vašom produkte. Napríklad zákazník, ktorý bude kupovať omáčku na cestoviny, by rád videl niečo o cestovaní do Talianska. Možno ho zaujmú rady k vareniu alebo video o výrobe parmezánu.
Vaša stránka by mala pridať niečo nad rámec ponuky a potencionálneho predaja.
Aj keď ste možno priťahovali rôznorodé publikum, ľudia z neho môžu mať o váš produkt stále záujem. To by mohol byť čas pre ďalšie návrhy marketingových plánov a vytvorenie nových zákazníckych profilov
Sledovanie konkurencie: Porovnávajte a odlišujte sa
Facebook umožňuje sledovať stránky konkurencie. Môžete vidieť ako sa o nich ľudia zaujímajú, koľko získavajú lajkov a koľko príspevkov zverejnili v danom týždni. Porovnajte si získané údaje. Zaujímajú sa o nich ľudia viac? Pribúdajú konkurencii lajky a komentáre rýchlejšie ako vám?
Porovnajte si najúspešnejší obsah vašich súperov s najlepším obsahom u vás. Má ich obsah väčšiu odozvu? Ako často zverejňujú príspevky? Uberte alebo pridajte obsah podľa ich vzoru. Môžete si tiež poobzerať ich staršie príspevky a prídete na to, čo ľudí zaujímalo a ako tieto informácie vložiť do vlastnej stratégie.
Sociálne médiá a siete si vyžadujú dlhodobú prácu a dômyselné plánovanie. Na dobrú analýzu a tvorbu stratégie však nemusíte minúť všetko, čo máte. Bezplatné formy získavania informácií, ktoré vám môžu v podnikaní výrazne pomôcť, sú prístupné pre každého. Použite tieto informácie, upravte podľa nich obsah a formu pridávania príspevkov. Po čase sa investície začnú vracať.
Zdroj: NetBase, WordStream