Porazte konkurenciu pomocou dátovej analýzy
Mnoho odborníkov zastáva názor, že zhromažďovanie a analýza obrovského objemu dát je jedinou cestou k zadržiavaniu zákazníkov. Skutočnosť je však taká, že samotné dáta nestačia. Schopnosti analytických nástrojov narastajú každým dňom. Napriek tomu iba 31% generálnych riaditeľov s istotou uvádza, že ich spoločnosti disponujú možnosťou vykonávať dátovú analýzu na najvyššej úrovni.
Načo však slúžia všetky tieto dáta?
Väčšina spoločností ich využíva pri hodnotení svojho výkonu a optimalizácii stratégií. Mnoho ďalších však nedokáže vhodne posúdiť, ktoré súbory údajov sú hodnotné v procese spoznávania svojich zákazníkov a pri ich usmerňovaní na ceste za konverziou.
Niektoré spoločnosti sa jednoducho rozhodnú, že čím viac údajov zhromaždia, tým úspešnejšie bude ich podnikanie. Ale obrovský objem nespracovaných dát môže spoločnosti viac poškodiť ako pomôcť. Je kľúčové, aby ste zhromažďovali tie správne dáta a následne ich efektívne analyzovali.
Ako zhromažďovať?
Start-upové spoločnosti by nemali zhromažďovať všetky dáta, ku ktorým majú prístup. Namiesto toho by sa mali zamerať na kľúčové súbory údajov.
Nákupné správanie je jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré je potrebné analyzovať. Keď spoločnosti získajú informácie o tom, čo ich zákazníci v online prostredí nakupujú, môžu posúdiť, ktoré taktiky sú pre nich skutočne hodnotné. To im pomôže orientovať sa v záplave rôznych údajov. Následne sa môžu sústrediť na tie oblasti, do ktorých už zákazníci investovali svoj čas a peniaze.
Spoločnosti môžu hlbšie spoznať svoje cieľové publikum analýzou všetkých prvkov svojej marketingovej kampane, ktoré viedli k úspešnému zapojeniu zákazníkov. Prípadne môžu zistiť,
aký typ propagácie vyvolal v radoch zákazníkov pozitívne ohlasy.
Následne môžu pristúpiť k optimalizácii užívateľských skúseností, čo povedie k zvyšovaniu miery zapojenia, konverzie a zadržiavania existujúcich zákazníkov.
Porozumenie správania zákazníkov v online prostredí nevyhnutne povedie k zvyšovaniu návratnosti investícií a nachádzaniu príležitostí pre rozvoj spoločnosti. Zhromaždené dáta by mali byť porovnané s údajmi o tom, ktoré stránky a podstránky zákazníci najčastejšie navštevujú. Marketéri takýmto spôsobom získajú ucelený obraz o aktivite zákazníkov na svojich webstránkach.
Analýza správania zákazníkov môže byť vašou tajnou zbraňou
Iba prostredníctvom dôslednej analýzy je možné odhaliť, akým spôsobom môže spoločnosť efektívne ovplyvniť svoje podnikanie, vhodne osloviť svojich zákazníkov a v neposlednom rade im predať svoje produkty. Zakladatelia úspešných start-upov tvrdia, že najdôležitejšími údajmi v rámci analýzy marketingovej kampane sú informácie o správaní zákazníkov a ich aktivite na internete. Keď sa vám tieto dáta podarí úspešne zhromaždiť, môžete ich efektívne zužitkovať nasledujúcimi spôsobmi:
1. Sledujte úplne všetko
Spoločnosti by mali vybaviť každý svoj hypertextový odkaz sledovacím kódom, aby tak zvýšili objem dostupných údajov. Následne by mali spracovať zhromaždené dáta a analyzovať výkon svojej kampane. Sledovanie odkazov tiež umožňuje porovnávať údaje s dátami tretích strán, na základe čoho je možné hodnotiť koreláciu s trhovými štandardmi.
Iba 17% spoločností dokáže v plnej miere analyzovať nákupnú cestu spotrebiteľov od nadviazania prvého kontaktu až po uzatvorenie obchodu. Schopnosť vykonávať takúto analýzu však každému podniku poskytne náskok pred konkurenciou. Pozrime sa napríklad na značku Nike. Je známa tým, že jej produkty sa predávajú prostredníctvom niekoľkých portálov, rôznych elektronických predajní. Napriek tomu sa z nejakého dôvodu vyhýba partnerstvu so spoločnosťou Amazon. Analýza dostupných údajov však potvrdila, že keby sa výrobky značky objavili na predajných stránkach tohto giganta, predaje spoločnosti Nike by narástli až päťnásobne. Táto informácia pravdepodobne nezmení postoj riaditeľov značky. No už samotné dáta, ktoré boli zhromaždené pomocou analýzy správania zákazníkov, majú obrovskú výpovednú hodnotu pre všetkých ostatných marketérov.
2. Zabezpečte, aby skúsenosti hovorili samé za seba
Keď spoločnosť pochopí, ako často navštevujú zákazníci jej webstránku, čo na nej hľadajú a ako často na nej nakupujú, môže takpovediac ušiť svoju ponuku na mieru každému zákazníkovi. Zostavujte e-maily, ktorých obsah sa bude zakladať na predošlom správaní a nákupoch vašich zákazníkov. Takýmto spôsobom im budete schopní ponúknuť ten správny produkt, v tom správnom čase.
Vhodným príkladom je vernostný program spoločnosti Starbucks, ktorý medziročne narástol o 28%. V súčasnosti zahŕňa 10,4 milióna členov len na území Spojených štátov. Je to výsledkom faktu, že spoločnosť bola schopná aplikovať nazbierané dáta o nákupnom správaní svojich fanúšikov a zabezpečila im lepšiu zákaznícku skúsenosť a personalizovaný prístup.
3. Prispôsobte rozhranie zákazníkom
Spotrebitelia sú v súčasnosti zvyknutí na personalizované zážitky. Neuspokojte sa však so základnou personalizáciou marketingu a choďte ešte o krok ďalej. V propagačných e-mailoch oslovte zákazníka krstným menom, webstránky a služby prispôsobte podľa údajov o správaní konkrétnych zákazníkov.
Agentúra Boxever nedávno uverejnila štúdiu, ktorej výsledky hovoria o tom, že až 60% zákazníkov uprednostňuje obchodné ponuky zamerané na ich lokalitu a správanie. To znamená, že ak chcete zvýšiť výkon a predaje vašej spoločnosti, mali by ste propagovať produkty spojené so záujmami vášho cieľového publika. Nespoliehajte sa výhradne na všeobecný zoznam výrobkov, ktoré sa vaša spoločnosť snaží predať.
4. Zužitkujte informácie o zákazníkoch
Online marketingové platformy ako Facebook a Google majú zabudované nástroje, pomocou ktorých môžete svoju marketingovú kampaň zacieliť na zvolené cieľové publikum. Celá platforma Facebooku je založená na možnosti oslovovať zvolené skupiny užívateľov sociálnej siete v závislosti od ich konkrétnych záujmov, miesta bydliska a ďalších demografických kategórií.
Služba Google AdWords môže pomôcť spoločnostiam zacieliť nové či existujúce publikum prostredníctvom funkcie „Customer Match“. Keď do systému načítate zoznam e-mailov vašich zákazníkov, Google ich porovná s vlastnou databázou. Užívateľov, pri ktorých nastane zhoda, môže služba následne zacieliť prostredníctvom reklamy spojenej s kľúčovými slovami alebo propagácie na portáli Gmail.
Ďalším vysoko efektívnym nástrojom je takzvaná programatická reklama (RTB), ktorá vedie k optimalizácii reklamného priestoru, lepšej znalosti zákazníkov a lepšej možnosti cielenia marketingových kampaní. Pri tomto prístupe by ste sa však mali uvedomiť, že úspešnosť programatickej reklamy závisí od kvality údajov, na základ ktorých ju budujete. Uistite sa, že stále využívate dáta, ktoré reprezentujú vašich najsilnejších zákazníkov. Takto zvýšite svoju šancu na úspech.
V konečnom dôsledku neexistujú žiadne pochybnosti o tom, že dáta hýbu súčasným svetom marketingu. Spoločnosti však musia prihliadať na svoje dostupné prostriedky a zužitkovať najmä tie údaje, ktoré majú pre nich najväčší prínos. Zhromažďovanie najvhodnejších dát vám umožní realizovať najprínosnejšiu analýzu.
Zdroj: Beintheknow, Experfy