Pozícia reklamy: viete, čo na ňu vplýva?
Vždy, keď váš potenciálny zákazník zadá do vyhľadávania kľúčové slovo, ktoré sa nachádza vo vašej kampani, spustí sa aukcia.
Aukcie sa zúčastnia všetci inzerenti, ktorí sa chcú zobrazovať na dané kľúčové slovo. Po vyhodnotení aukcie sa zobrazia reklamy užívateľovi na základe hneď niekoľkých faktorov, ktoré sa navzájom ovplyvňujú. Tými sú nie len ponúkaná cena (ako to býva pri klasických aukciách), ale v tomto prípade aj skóre kvality kľúčového slova, vplyv rozšírení reklamy, historická miera prekliknutia či celková história účtu. Toto všetko sa zadá do vzorca, ktorý pozná iba Google a vyhodnotí pri každom jednom vyhľadávaní v priebehu niekoľkých milisekúnd. Poďme si teda rozobrať jednotlivé zložky tohto vzorca, ktorý určí, aká bude pozícia reklamy.
Cena
Cena v prípade aukcií je veľmi dôležitá pri určovaní pozície reklám. V kampaniach Google poznáme viacero druhov cien ako napr. CZA, CTZ, CZZ či CZK. Teraz si vysvetlíme posledný typ, teda CZK. Za touto skratkou sa ukrýva presne Cena Za Kliknutie. V prípade aukcie sa berie do úvahy Maximálna CZK, ktorá vyjadruje maximálnu peňažnú hodnotu, ktorú je inzerent ochotný zaplatiť za kliknutie na jeho reklamu. Neznamená to ale, že inzerent túto sumu aj zaplatí. Inzerentovi sa zaúčtuje len o jeden cent vyššia suma, akú ponúka ďalší inzerent zúčastňujúci sa aukcie zobrazený o jednu pozíciu pod vašim inzerátom (príklad: vaša ponúkaná Max. CZK je na úrovní 1 € a Max. CZK vášho konkurenta v danej aukcii je 0,50 €. V tomto prípade reálna CZK bude 0,51 €.) Avšak, ako spomíname vyššie, cena nie je jediný faktor pri vyhodnocovaní v aukcii, takže sa kľudne môže stať, že vás predbehne na vyššiu pozíciu inzerent, ktorý ponúka nižšiu Maximálnu CZK ako vy.
Skóre kvality
Skóre kvality sa vypočítava na úrovni kľúčového slova. Vyjadruje sa číselne v hodnote od 1 po 10. Skladá sa z troch zložiek:
Očakávaná miera prekliknutia
Relevancia reklám
Skúsenosti so vstupnou stránkou
Pri zobrazení sa uvádza v troch stupňoch ako nadpriemerné, priemerné a podpriemerné.
Očakávaná miera prekliknutia
Presne povedané, ide o stav kľúčového slova, ktorý meria, nakoľko je pravdepodobné, že používatelia kliknú na vaše reklamy v prípade zobrazenia pre určité kľúčové slovo. A to bez ohľadu na pozíciu vašej reklamy a iné formáty reklamy, ktoré môžu ovplyvniť viditeľnosť vašich reklám.
Relevancia reklám
Táto položka skóre kvality uvádza, nakoľko sú vaše reklamné texty relevantné s daným kľúčovým slovom. Toto je jedna z najľahšie ovplyvniteľných položiek skóre kvality, keďže stačí len zmeniť reklamný text, ktorý by mal súvisieť s kľúčovým slovom.
Skúsenosti so vstupnou stránkou
Vstupnú stránku inzerátu je možné nastaviť na úrovni každého kľúčového slova. Preto treba niekedy správne zanalyzovať internetové stránky tak, aby sa po kliknutí na reklamu návštevník dostal na podstránku s relevantným obsahom. Tiež je dôležité, aby sa stránka načítala rýchlo a ponúkla tak dobrú užívateľskú skúsenosť aj tým, že sa návštevník na stránke nestratí a rýchlo nájde to, čo hľadal. Veľmi dôležité je jasne a hneď informovať o tom, čo od neho chcete. Ak máte e-shop, umiestnite tlačidlo „pridať do košíka“ či „kúpiť“. Ak chcete, aby vám vyplnil formulár, je potrebné to jasne uviesť na stránke. V dnešnej dobe nie je dobré podceniť správne zobrazovanie vašej stránky na mobiloch, k čomu slúžia buď mobilné verzie vašich internetových stránok alebo responzívny dizajn.
Rozšírenia reklamy
Rozšírenia reklám zobrazujú ďalšie informácie o vašej firme. Môže ním byť napr. rozšírenie o adresu, podstránky či telefonický kontakt. Rozšírenia reklamy zvyčajne zlepšujú viditeľnosť reklamy. Google zobrazuje v rámci vašej reklamy jedno alebo viac rozšírení, keď vypočíta, že rozšírenie zvýši výkonnosť vašej kampane a keď je hodnotenie reklamy dosť vysoké na to, aby sa zobrazilo rozšírenie. To znamená, že sa nemusí zobraziť vždy a ak, tak sa zobrazujú nad výsledkami vyhľadávania, nie v priestore pozdĺž bočného panela.
Miera prekliknutia
Je to pomer, ktorý uvádza, ako často ľudia, ktorým sa zobrazí vaša reklama, na ňu skutočne kliknú. Uvádza sa v percentách a vypočíta sa ako podiel kliknutí a zobrazení. Tento faktor vieme ovplyvniť pútavou textovou reklamou vo vyhľadávaní alebo napr. pridaním rozšírení, kedy vaša reklama môže zaberať podstatne väčšiu plochu ako reklama bez rozšírení a je tak väčšia šanca, že užívateľ klikne práve na takú reklamu. Google, samozrejme, potom takéto reklamy „odmeňuje“ vyššími pozíciami, keďže na ne ľudia klikajú.
História účtu
Na dnes posledným faktorom, ktorý Google berie do úvahy pri reklamných aukciách, je história vášho AdWords účtu. To znamená, že ak sa v minulosti pokúšal váš účet spravovať niekto, kto sa do správy a tvorby kampaní nevyzná, tak sa to s vaším účtom nesie aj do budúcnosti. V takomto prípade je lepšie si jednoducho vytvoriť nový účet a začať od začiatku. Druhým, a tým lepším prípadom je, ak váš účet podával dobré výkony v minulosti a starostlivosť oň bola na vysokej odbornej úrovni. Preto odporúčame kampane na dlhšiu dobu. Výkon sa postupne zvyšuje, ale inzerent neplatí za kredit kampane vyššie čiastky, no ťaží z dobrej histórie účtu.
Tento článok som napísal najmä na základe mojich skúseností s klientmi, kedy neraz trvali napr. na odstránení rozšírení reklám alebo chceli mať jeden reklamný text pre celú kampaň. Takto sa kampaň zbytočne predražuje a znižuje sa jej výkon. Tiež ale pripomínam, že to, čo som napísal dnes, nemusí platiť zajtra. Google svoj algoritmus a vzorec na vyhodnotenie aukcií neustále vylepšuje a optimalizuje a preto je dôležité mať zverené svoje reklamné kampane v rukách Certifikovaných špecialistov Google, ktorí sú priebežne vzdelávaní o zmenách a vedia tak najlepšie optimalizovať a nastaviť jednotlivé kampane. GoUP je certifikovaná partnerská agentúra Google, čo vám dáva najväčšiu záruku v tom, že sme naozaj odborníci v tom, čo robíme.