Prečo váš e-shop nepredáva viac?
Pred mesiacom Ivan rozobral základné problémy e-shopov s pohľadu vás, ako majiteľa. Dnes sa ja pozriem na to, kde sú základné problémy vášho e-shopu z pohľadu zákazníka.
Koľko objednávok môžete od svojho e-shopu očakávať?
To záleží od veľa vecí… alibistické tvrdenie, ktoré rieši všetky možnosti. Tak to skúsme určiť presnejšie. Všetko závisí na vašej miere konverzie (miera konverzie = percento objednávok). Čo to je? To je to číslo, ktoré vám povie, koľko percent vašich návštevníkov skonvertuje na zákazníkov. Teda prvá vec je zistiť, či máte 1%, 2% alebo 4% mieru konverzie. Predpokladajme, že ste v neoficiálnom slovenskom priemere, teda máte veľkú konkurenciu, prakticky žiadnu konkurenčnú výhodu a mieru konverzie 1%. Potrebujete teda 100 návštevníkov na web aby ste získali jedného zákazníka.
Taaaakže, ak budete mať namiesto 100 návštevníkov až 500, tak budete mať 5-krát viac objednávok (konverzii).
Platí to len vtedy ak bude tých 500 návštevníkov rovnako kvalitných ako tých 100, ale pre ilustráciu nám to stačí.
Má váš eshop dobrú mieru konverzie?
Ako teda zistiť, či má váš e-shop dobrú mieru konverzie? Kým sa nespýtate svojich konkurentov, tak to presne nezistíte. Ale môžete sa skúsiť spýtať nás, my o tom zo skúsenosti vieme dosť 😉
Teraz to veľmi zjednoduším:
0,5% —– 1,0% —– 2,0% —– 5,0%
🙁 😐 🙂 🙂 🙂 🙂
Ak ste na 0,5%, musíte s tým niečo robiť. Vždy existuje možnosť, že je to proste priemer pre váš segment, hlavne ak máte silný ROPO efekt – teda zákazníci vyberú online, nakúpia offline. Ale musíte to skúsiť zlepšiť.
Ak ste okolo 1% tak by ste s tým mali niečo robiť.
Ak ste nad 2%, tak blahoželám, ale aj tak by ste s tým mali skúsiť niečo robiť.
Zistime, prečo máte nízku mieru konverzie
To, prečo predávate menej, ako by ste chceli nemusí byť vinou ceny vašich produktov. Nemusíte byť najlacnejší na trhu, ale za vyššiu cenu musíte poskytnúť niečo navyše.
„Vyzerá“ váš web dobre?
Nákup je záležitosť emócii, nie rozumu. Aj keď existujú čisto pragmaticky orientovaní zákazníci, nakoniec rozhodne pocit. Ak sa váš e-shop páči väčšine zákazníkov a nielen vám, zabezpečíte si viac objednávok.
Je váš e-shop „použiteľný“?
Nestačí byť pekný, dizajn musí byť aj funkčný. Musí zákazníka naviesť celým nákupným procesom, a to až po odoslanie objednávky. Prehľadne, jednoducho, hladko. Pokiaľ sa zákazník „zasekne“ na tom, že doprava stojí 6€ alebo na tom, že si nevie nájsť verziu produktu, máte priestor na zlepšovanie. To rieši Analýza použiteľnosti webu, ktorá dokáže zvýšiť mieru konverzie o cca 20 až 40%. Použiteľný e-shop je najrýchlejšia cesta k zákazníkovi!
Aké máte hodnotenie na Heuréke?
Heuréka je nie len zdroj objednávok ale hlavne zdroj dôvery. Hodnotenie „Overené zákazníkmi“ dokáže v konkurenčnom prostredí zvýšiť vašu mieru konverzie kľudne dvojnásobne. A dvojnásobná miera konverzie znamená dvakrát viac objednávok!
Máte reálne očakávania?
Nečakáte náhodou na zázrak? Prečo si myslíte, že predávate menej ako je priemer vo vašom obore? Často sa stáva, že si hlavne začínajúci e-shopisti myslia, že u nich nakúpi každý druhý návštevník a niekedy treba zreálniť svoje očakávania. Napríklad, ak predávate špecifické športové oblečenie na ktorom je marža 25%, dopyt po produkte je max. 50 objednávok mesačne a priemerná objednávka je v hodnote 40€, tak jednoduchou matematikou máte šancu zarobiť maximálne 500€ mesačne – ak nepočítam s nákladmi na reklamu, ktoré zrejme budú oveľa vyššie.
Dávate niečo navyše? Máte konkurenčnú výhodu?
Cenová vojna výrazne nižšou cenou nie je dobrá pre nikoho. Namiesto toho dajte niečo, čo nie je samozrejmosť. Napr. vzorku zadarmo, darček k nákupu alebo predĺženú záruku. Darček k nákupu dokáže zázraky. Jeden náš zákazník má vianočnú akciu v ktorej k 50€ objednávke dáva darček v hodnote 100€! Prirodzene toto je otázka veľmi vysokej marže, no aj to je možné.
Máte aspoň konkurencie schopné ceny?
Nemusíte mať o 1 cent nižšiu cenu ako všetci ostatní. Kľudne ju môžete mať o pár eur vyššiu, ale ak predávate o 20% drahšie ako váš silný konkurent, potom to v online bez silnej konkurenčnej výhody nepôjde.
Pozrite sa na svoj shop, akoby ste boli zákazník
Toto je ťažké, ale dá sa to. Dajte svoj web pozrieť aspoň známym alebo niekomu kto váš biznis nepozná. Dajte mu úlohu kúpiť nejaký konkrétny produkt a sledujte ako mu to pôjde.
Tak čo s tým robiť? Ako zvýšiť mieru konverzie?
Skúste sa odosobniť od svojej profesionality a použite svoj e-shop ako zákazník. Pozrite sa svojich zákazníkov napríklad cez nástroj SmartLook. A keď si s tým nebudete vedieť dať rady, potom nás kontaktujte, preberieme Vaše možnosti.