Rozdiel medzi brandovou a výkonovou kampaňou (budovanie značky vs. priamy predaj)
Viem, čo si teraz asi myslíte. Otrepaný názov alebo (ešte lepšie) otrepaná téma. Môže byť 🙂 Ak chcete, tak ste práve dočítali, a ak nie, tak som rád. V nasledujúcich riadkoch si povieme niečo o obidvoch.
Odhliadnime teraz od toho, že máme v konečnom dôsledku vždy rovnaký cieľ, akým je predaj produktu alebo služby. Dosiahnuť to môžeme pomocou rôznych metód a nástrojov. My sa zameriame na brand a výkonovku. Každá stratégia si sleduje svoje ciele osobitne.
Aby sa predávali Vaše produkty, musí vzniknúť potreba zo strany potenciálnych zákazníkov a musia Váš produkt poznať, aby vedeli čo a kde kúpiť. Ak zákazník disponuje znalosťou, tak super. Je to ľahšie. Ak ale nie, tak nastupuje osveta.
Brandová kampaň (budovanie povedomia o značke)
Firma musí osloviť ľudí, nečakať, že ju oni sami budú hľadať. V brandovej kampani dávame o sebe alebo svojich produktoch vedieť. My sami tak oslovujeme zákazníkov. Ukazujeme im, že sme tu, že máme nový produkt. Nový model auta, líčidlá, šaty a pod. Je to celkom ťažká úloha, ak ide o čisto novú, doposiaľ nepoznanú vec. Chce to veľa času, úsilia a v neposlednom rade aj peňazí.
V dnešnej dobe nám túto úlohu pomáhajú zvládať sociálne média ako Facebook, Youtube, Google a pod. Na spomínaných sieťach sa vedia dosiahnuť slušné čísla v dosahu na ľudí, resp. interakciách s nimi. Novinky tak majú pomerne kvalitnú a lacnú cestu stať sa známymi. Zobrazovanosť ide do miliónov. Dôležité je tu poznamenať, že ide o investície rádovo niekoľko stoviek EUR. Áno, TV reklama je v tomto smere stále č. 1, ale úprimne si povedzme. Kto z normálnych (rozumej bežných) slovenských firiem má desaťtisíce, ak nie stovky tisíc ročne na TV kampane? No vidíte, oplatí sa to skúsiť, avšak treba si so sebou vziať trpezlivosť.
Iný prípad brandovej kampane je vtedy, keď sa chceme pripomenúť zákazníkom. Naše produkty sú etablované na trhu, ale krivka ich predaja klesá alebo stagnuje. Vtedy sa im takpovediac vraciame na oči. Je to dobrá cesta na udržanie pozornosti.
Výkonovka (kampaň zameraná na predajné výsledky)
Druhá stratégia, ktorú nazývame v tomto článku „výkonovka“, nastupuje vtedy, keď ľudia naše produkty už aktívne vyhľadávajú. Tu je dôležité, aby sme zachytili čo najviac ich dopytov (rozumej fráz, ktoré zadajú do Google).
Máme na mysli relevantné dopyty na ponúkané produkty. Čím viac ich chytíme, tým je vyššia šanca na oslovenie zákazníka a následný predaj alebo nadviazanie spolupráce. Najlepšia situácia nastane, ak kampaň vedie kvalitný PPC špecialista, klient vie, čo robí a robí to dobre, pričom má všetky „Pečka“ marketingového mixu nastavené predajne smerom k zákazníkom. Veci sa potom hýbu správnym smerom. Dobre nastavená kampaň má neoceniteľný podiel na úspechu klienta.
Výkonovka, rovnako ako brand, nemusí stáť vôbec veľa peňazí. Áno, sú aj tu výnimky, kde sa míňa mesačne niekoľko tisíc EUR. V istých prípadoch sú to desiatky, avšak priemerná, kvalitne nastavená kampaň stojí len stovky.
Čiže, ak ste v ktoromkoľvek štádiu, kľudne sa na nás obráťte. Radi Vám s tým pomôžeme.