Spôsoby budovania silnej základne nasledovateľov na internete
Či už budujete novú spoločnosť alebo svoju osobnú značku, pozitívna reputácia v online prostredí je jedným z kľúčových prvkov. Mnohí marketéri sú však takmer posadnutí povrchovými záležitosťami, medzi ktoré sa nepochybne radí napríklad počet fanúšikov na Facebooku. Zároveň však zabúdajú na činitele, ktoré sú skutočne dôležité. Jedná sa o lojalitu a angažovanosť cieľového publika.
Prirodzene, na veľkosti vášho publika záleží. Najviac hodnôt vám však obvykle plynie z povahy ľudí, s ktorými vaša spoločnosť interaguje. Je totiž kľúčové, aby boli ich názory v súlade s vašimi cieľmi a aby sa s entuziazmom zapájali do obsahu, ktorý im budete ponúkať.
Predstavujeme vám sedem spôsobov, pomocou ktorých si v online prostredí vybudujete silnú základňu fanúšikov (followerov).
1. Nájdite svoj účel a oboznámte s ním vaše publikum
Každý má nejaký vzor. A každý sa v istom momente svojho života snaží na tento vzor aj podobať. Keď predsa budeme kopírovať úspešných ľudí, tiež sa staneme úspešnými, alebo nie?
Nanešťastie to nie je také jednoduché. A najmä pri budovaní online základne fanúšikov. John Lee Dumas v rámci jedného zo svojich podcastov povedal: „Ľudia nemajú záujem nasledovať niekoho, kto je iba kópiu. Chcú počuť vaše názory, nie názory niekoho, koho obdivujete.“
Keď sa budete snažiť podobať svojim vzorom, vaše publikum rýchlo stratí záujem a radšej sa bude zaujímať o človeka, ktorého názory ste doteraz prezentovali. Preto je mimoriadne dôležité, aby ste venovali čas hľadaniu a budovaniu vášho vlastného účelu. Následne sa sústreďte na to, aby ste tento jedinečný účel prezentovali svojmu cieľovému publiku vlastnými slovami a vaším unikátnym štýlom.
2. Zamerajte sa na vyšší cieľ
Keď nepoznáte skutočný cieľ, ktorý poháňa každú vašu činnosť, iba veľmi ťažko zotrváte na správnej ceste za jeho dosiahnutím. To isté platí aj pri budovaní vašej základne followerov.
Gerard Adams, ktorý je zakladateľom elektronickej spravodajskej platformy Elite Daily, povedal: „Keď spojíte svoju značku s nejakým vyšším cieľom, uvedomíte si, že zrazu máte svoj účel a môžete rozvíjať svoje podnikanie s dovtedy nepoznanou vášňou. V dôsledku takéhoto prístupu si vás spotrebitelia začnú všímať a postupom času sa s vaším cieľom aj stotožnia.“
Ľudia sa často vyhýbajú spoločnostiam a značkám, ktoré považujú za samoúčelné. Keď sa skutočne túžite presadiť v online prostredí, venujte čas dôslednému prieskumu vášho cieľového publika a snažte sa formulovať svoj cieľ v súlade s hodnotami jeho členov.
3. Nikdy nepredpokladajte, že všetci vaši fanúšikovia majú rovnaké záujmy
Mnohí marketéri podliehajú mylnej predstave o tom, že všetci ich fanúšikovia uprednostňujú tie isté veci. Koniec koncov, všetci z nich predsa prejavili záujem o stránku danej spoločnosti.
Všetok obsah, ktorý v online prostredí uverejníte, istým spôsobom vyjadruje vaše názory týkajúce sa vopred vytýčenej témy. Každý váš fanúšik má však unikátne ciele, obavy a záujmy. Každý z týchto činiteľov do veľkej miery ovplyvňuje spôsob, ktorým budú jednotliví členovia vášho publika prijímať vaše myšlienky.
Uznávaný spisovateľ Ryan Levesque je úspešným absolventom štúdia neurológie. Vysvetlil, že ak svojmu cieľovému publiku adresujete všeobecne zameranú správu, jej účinok sa veľmi rýchlo vytratí. Namiesto toho by ste mali v rámci vášho cieľového publika identifikovať isté záujmové skupiny. Pokúste sa analyzovať rozdiely medzi týmito skupinami v súvislosti s ich motiváciou, záujmami a ďalšími psychologickými faktormi. Každej z týchto skupín následne prezentujte jedinečné myšlienky, ktoré budú apelovať na jej členov.
4. Zameriavajte sa na kvalitu
Niektorí marketéri zastávajú názor, že čím viac obsahu vypustia do online prostredia, tým viac zákazníkov sa začne zaujímať o ich spoločnosť. V súčasnosti je však internet preplnený obrovským objemom obsahu a je veľkou chybou, ak sa zameriavate výhradne na kvantitu.
Namiesto toho by ste sa mali sústrediť na vytváranie vysoko kvalitného obsahu v rámci oblasti, v ktorej ste odborníkom. Nepochybne sa však jedná o časovo náročný proces. Je veľmi pravdepodobné, že skutočne kvalitné články, videá či iné materiály nebudete schopní uverejňovať s takou frekvenciou, akú by privítali členovia vášho publika. Ak si však chcete udržať pozornosť svojich followerov, nebude stačiť, že vyčnievate z davu. Musíte ich jednoducho ohúriť.
Brian Dean, ktorý je géniom v oblasti SEO marketingu, povedal: „Existuje jednoduchý spôsob na posúdenie toho, či je váš obsah lepší ako obsah vašich konkurentov. Vyhľadajte si tému z vášho odvetvia cez Google. Otvorte si tri až päť prvých výsledkov vyhľadávania a považujte ich za akýsi štandard, voči ktorému budete porovnávať svoje výtvory. Analyzujte nájdené výsledky, posúďte ich prednosti a nedostatky a pokúste sa odhadnúť, akým spôsobom by ste vy sami dokázali vytvoriť kvalitnejší obsah.“
5. Venujte viac času propagácii obsahu ako jeho tvorbe
Predstavte si situáciu, v ktorej ste po celom týždni práve dokončili písanie vášho doteraz najlepšieho blogového príspevku. Avšak napriek vašej obrovskej investícii sa zdá, že si ho na internete nikto nečíta.
Derek Halpern, ktorý je odborníkom na digitálny marketing, uviedol: „Ľudia často obetujú neprimerane veľa času vytváraniu obsahu pre tých istých ľudí. Pravdou však je, že by sa namiesto toho mali snažiť prezentovať svoj obsah novým skupinám potenciálnych zákazníkov.“
Halpern v tejto súvislosti spomenul takzvané pravidlo 80/20. Potvrdil, že 20% svojho času by ste mali zasvätiť tvorbe obsahu a v rámci zvyšných 80% času by ste sa mali snažiť o to, aby váš obsah videli tí správni ľudia.
6. Budujte si vzťah s publikom pomocou príbehov
Keď sa snažíte súčasne komunikovať s tisíckami fanúšikov, kľúčovým problémom je nedostatok osobného prístupu a dôvernosti. Je síce výborné, ak sa vám podarí vytvoriť pútavý a hodnotný obsah, ale ak sa členovia publika s vašimi myšlienkami na bytostnej úrovni nestotožnia, vaše úsilie bude v konečnom dôsledku zbytočné.
Úspešný podnikateľ Mike Dillard odporúča, že najlepším nástrojom je v tomto prípade empatia. V prvom rade by ste si mali so svojimi nasledovateľmi vytvoriť dôverný vzťah založený na spoločných zážitkoch, problémoch či obavách. Až potom budú členovia vášho publika skutočne schopní plnohodnotne reagovať na váš obsah. Takýto dôverný vzťah najefektívnejšie vybudujete pomocou osobných príbehov. Zdôverte sa svojím nasledovateľom napríklad s výzvami, ktorým ste čelili na ceste za založením vlastnej spoločnosti a následne im prezraďte, ako ste ich vyriešili.
7. Nezištne pomáhajte druhým
Buďme k sebe úprimní. V súčasnosti sa na sociálnych sieťach objavuje mimoriadne veľký objem egocentrizmu a osobnej propagácie. Sam Hurley, ktorý je jedným z najúspešnejších online marketérov na svete povedal, že sa jedná o takzvanú „Ja-ja-ja mentalitu“.
Inteligentní marketéri rozumejú tomu, že budovanie základne fanúšikov je úzko prepojené s budovaním dobrých vzťahov. A k tým sa nedopracujete, ak do nich nič neinvestujete. Rozprávajte sa s jednotlivými členmi vášho publika a snažte sa im pomôcť s ich problémami. Prirodzene, neobetujte všetok svoj čas bezplatnej pomoci bezradným ľuďom. Ale je veľmi dôležité, aby ste obchodné vzťahy budovali na pozitívnych osobných skúsenostiach.
Trendy vo svete marketingu sa neustále menia, algoritmy sa zdokonaľujú a zákazníci prichádzajú a odchádzajú. Nemali by ste však zabúdať na to, že zväčšovanie publika je nevyhnutne spojené s budovaním pozitívnych vzťahov medzi reálnymi ľuďmi. Títo ľudia majú rôzne záujmy a podobné problémy. A chcú počuť váš jedinečný príbeh.
Zdroj: SpringLead,ImpactBND