Návod: ako sa stať expertom v Google vyhľadávaní
Vyhľadávanie v Google, čo je na tom ťažké? No nič. Do vyhľadávača napíšete hľadaný výraz(y), stlačíte enter. Hotovo. Výsledky zobrazené. Keby to fungovalo iba týmto spôsobom, nevznikol by tento článok.
Algoritmus, ktorý pozná iba Google
Medzi stlačením enteru a zobrazením výsledkov vyhľadávania prebehne vyhodnocovanie brutálneho algoritmu, ktorého konkrétnu podobu pozná iba Google. Algoritmu, ktorého priebeh, samozrejme, nezaznamenáte a ktorého úlohou je priniesť vám tie najlepšie výsledky.
Ale ako môže priniesť najlepšie výsledky každému užívateľovi, keď to, čo je najlepšie pre jedného, nemusí byť najlepšie pre druhého? Pretože Google algoritmy sa spoliehajú na viac ako 200 jedinečných kľúčov, ktoré mu umožňujú uhádnuť, čo skutočne hľadáte.
Google po zadaní rovnakých výrazov do vyhľadávača 2 rozdielnych užívateľov nemusí zobraziť rovnaké stránky, ktoré hľadané výrazy obsahujú. Google svoje vyhľadávanie prispôsobuje na základe mnohých faktorov, ako sú napr. geografický región, webová história či užívateľské návyky a záujmy na internete.
Ako inzerenta by vás mohlo zaujímať, čo vplýva na pozíciu vašej reklamy.
Teraz vás ale naučíme, ako zadávať výrazy do vyhľadávacieho okna Google tak, aby boli výsledky vášho vyhľadávania ešte relevantnejšie.
1. Hľadám výrazy v presnom poradí
V tomto prípade použite úvodzovky. Google tak nebude hľadať slová rozhádzané v rámci textu, ale pevnú „frázu“. Bude dbať na presné poradie hľadaných slov.
„jozko mrkvicka“ teda nájde stránky, kde sa v texte spomína celý „jozko mrkvicka“
jozko mrkvicka bez úvodzoviek môže nájsť stránky, kde sa spomína napr. jozko hrasko a janko mrkvicka
2. Hľadám výraz na konkrétnej stránke
Čítali ste náš článok o tom, ako vymazať históriu vyhľadávania na Facebooku a chceli by ste sa k nemu vrátiť. Hľadať v obsahu webu sa vám nechce. Urobte to prostredníctvom operátora site, za ktorý napíšete stránku, v ktorej má Google hľadať. Bez medzery!
Pre vyhľadávanie výrazu v titulku stránok použite intitle:
Pre vyhľadávanie výrazu v URL stránok použite inurl:
3. Chcem z výsledkov vyhľadávania vylúčiť určitý výraz/stránku
a) Nemyslel som raketu, ale raketu
Ak hľadáte výraz, ktorý má viacero významov, výsledky vyhľadávania vás môžu pekne napáliť. Ako veľmi jednoduchý príklad si uvedieme výraz „raketa“, ktorý vám vo výsledkoch zobrazí stránky s dopravnými zariadeniami, ale aj tie, ktoré ponúkajú tenisové rakety. Druhé z nich by ste z výsledkov Google mohli vylúčiť pomocou znamienka mínus nasledovne:
b) Nechcem výsledky z tejto stránky
Poznáte to, hľadáte spoločnosti zamerané na určitú oblasť podnikania, aby ste si urobili prieskum trhu a ono vám to stále zobrazuje stránky spoločností, ktoré už poznáte. Túto stránku/stránky vylúčite z výsledkov vyhľadávania použitím znamienka mínus pred operátorom site. Napr. takto:
Ale takto to nerobte 🙂
4. Hľadám jeden alebo druhý výraz
OR (alebo) predstavuje logický súčet. Pomocou tohto operátora teda Google vyhľadá stránky obsahujúce jeden ALEBO druhý výraz ALEBO oba výrazy. Stačí, aby stránka splnila aspoň jednu podmienku.
5. Hľadám v určitom rozsahu
V tomto prípade stačí medzi číslami, ktoré vyjadrujú napr. cenový rozsah hľadaného produktu, napísať dve bodky.
produkt xy 100 EUR..150 EUR
6. Hľadám konkrétny typ súboru
V tomto prípade použite operátor filetype. Tak napr. png-čko Facebook loga vyhľadáte takto:
7. Hľadám rovnaký obrázok
Túto funkciu som využila napr. pri online súťaži, v ktorej bolo potrebné uhádnuť názvy spoločností podľa ich loga. Logá, ktoré som pomenovať nevedela, som stiahla do počítača. V Google vyhľadávači som zvolila možnosť obrázky (vpravo hore) a do kolónky určenej na vyhľadávanie som potiahla stiahnutý obrázok. Vo výsledkoch sa zobrazili stránky, ktoré obsahovali podobné obrázky a prezradili správne odpovede (nevyhrala som).
8. Hľadám informácie o konkrétnej webovej adrese
Operátor info vám dovoľuje zobraziť informácie ako verzia stránky uložená vo vyrovnávacej pamäti, podobné stránky a stránky, ktoré na danú stránku odkazujú:
Príjemné googlenie
Zdroje: digitaltrends.com