Web design opradený mýtmi
Poďme sa pozrieť na 8 častých domnienok o web designe, o ktorých by som nenapísala článok, keby boli pravdivé…
1. mýtus: Design alebo vytvorenie peknej stránky
Stalo sa vám niekedy, že ste sa dostali na graficky peknú stránku, ale ani po pol hodine hľadania ste na nej nenašli to, čo ste potrebovali? Mohli sa stať 2 situácie:
-
a) buď ste hľadali karbobrúsku na stránke s detským oblečením
-
b) alebo sa tvorcovia stránky zamerali len na jej grafické prevedenie
Veľa ľudí vníma design ako určitú dekoráciu, umenie alebo vizuálny prvok, ktorého úlohou je polahodiť nášmu oku. Toto je však len jedna z jeho stránok. Design má svoju formu a funkciu. Tento termín bol spájaný s architektúrou 20. storočia, no bez problémov sa dá aplikovať aj pri web designe.
Hovorí o tom, že design by mal byť primárne založený na funkčnosti a význame. Jeho cieľom je efektívne vyriešiť používateľov problém, umožnenie vyhľadania relevantných informácií, vykonania požadovanej akcie a celkovo pochopenie jeho správania.
„Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it Works.“ Steve Jobs
2. mýtus: Ľudia obsah stránky čítajú
Začnem výsledkom jednej štúdie z roku 2008, ktorý hovorí, že na klasickej webovej stránke používatelia prečítajú menej ako 20% celkového obsahu stránky.
Steve Krug v knihe Nenuťte uživatele přemýšlet (Don’t Make Me Think) popisuje správanie používateľa ako skenovanie. Ľudia nečítajú, ale prezerajú.
Pokiaľ chceme, aby používateľ našiel na stránke to, čo potrebuje, mali by sme zvýšiť čitateľnosť textu.
Docielime to vynechaním:
-
– dlhých a nezáživných blokov textu
-
– návodov
-
– reklamných textov
A naopak využívaním:
-
– zvýraznených kľúčových slov
-
– zmysluplných nadpisov
-
– zoznamov s odrážkami
-
– odstavcov obsahujúcich jedinú myšlienku
-
– stručných a relevantných textov
3. mýtus: Všetky stránky majú byť dostupné do 3 kliknutí
O pravidle troch kliknutí ste už asi počuli. Ak nie, tu je krátke vysvetlenie: Jedná sa o akési neoficiálne pravidlo web designerov, ktoré hovorí o tom, že každá stránka by mala byť dostupná do 3 kliknutí, inak bude používateľ frustrovaný a stránku opustí.
Toto pravidlo bolo testované v rôznych štúdiách, ktoré jeho pravdivosť vyvrátili. Pre používateľov nie je dôležitý počet kliknutí, ale plynulosť a jednoduchosť cesty, ktorou sa dostanú k požadovanej informácii. Či sú kliknutia 2 alebo ich je 5, to si používateľ neuvedomuje, pokiaľ sa po stránke pohybuje bez zamyslenia.
4. mýtus: Redesign treba robiť pravidelne
„Prešiel rok od posledného redesignu, treba spraviť ďalší.“ Alebo: „Naša konkurencia redesignovala stránku, spravme to aj my.“ Dobrý nápad. Alebo?
Poviem to hneď na rovinu: Ľudia nemajú radi zmeny. Spomínate si, keď v roku 2010 spravil Facebook redesign svojej Homepage? Alebo dokonca, keď v roku 2006 predstavil News feed? Tieto zmeny sme neznášali. Nie preto, že by neboli dobré, ale preto, že sme boli zvyknutí na niečo iné.
Aby bol redesign úspešný, treba pochopiť správanie používateľov na stránke, jeho zmenu od posledného redesignu, určiť si, čo funguje a čo nie. Často stačí zrealizovať malé zmeny. Používatelia si ich ani nemusia všimnúť, ale efektivita stránky sa zvýši. Takto to robí napr. Google či Amazon.
5. mýtus: Na tvorbu designu nie je potrebný obsah stránky
Veľmi často sa stáva, že podklady na tvorbu stránky sa posielajú designerovi počas tvorby, alebo až po vytvorení designu. Nie je na tom nič zlé, veď sa použije Lorem Ipsum. Ale, vedeli ste o tom, že Lorem Ipsum môže narobiť viac škody ako úžitku?
Použitie Lorem Ipsum vytvorí pekný, ale nereálny design a vytvára ilúziu, že obsah je druhoradý. Obsahová špecialistka Kristina Halvorson v rozhovore tvrdí, že tvorba designu by sa mala riadiť obsahom.
Ak už Lorem Ipsum použiť musíte, dajte mu trochu štýl a využite niektorú z jeho náhrad. Mojim favoritom je Bacon Ipsum a Hodor Ipsum 🙂
6. mýtus: White space = premrhanie miesta
White space (alebo tiež negative space) je prázdne miesto medzi jednotlivými prvkami designu. Možno sa pýtate, prečo by chcel mať niekto prázdne miesto na stránke. Tu je pár dôvodov:
-
– Zlepšuje čitateľnosť textov
-
– Pomáha určiť, čo je v designe dôležité a čo s čím súvisí
-
– Vedie používateľa po stránke
-
– Vytvára pocit elegancie
-
– Vytvára balans a harmóniu designu
-
– Oddeľuje obsah
7. mýtus: Najdôležitejšou stránkou je Homepage
Kedy sa vám naposledy stalo, že ste niečo hľadali cez Google a dostali ste sa priamo na homepage? Pokiaľ nejdete na stránku priamo zadaním adresy www.nejakasuperstranka.sk, je viac než pravdepodobné, že sa dostanete na nejakú podstránku (napr. služby, o nás atď.). Vďaka vyhľadávačom ako Google, ktoré vás presmerujú na konkrétnu podstránku, sa Homepage stáva stále menej a menej navštevovanou.
8. mýtus: Stránku netreba testovať
Či je váš design úspešný, a ako sa používatelia na stránke správajú, zistíte až po jej spustení a následnom testovaní. Nájde používateľ to, čo hľadá jednoducho alebo sa musí trochu potrápiť? To a veľa ďalších vecí zistíte jedine testovaním.
UX špecialista síce dokáže identifikovať hlavné problémy v použiteľnosti, ale keďže sa používatelia častokrát správajú inak, ako očakávate, následné testovanie môže mať veľmi prekvapivé výsledky. Veľmi užitočné je kombinovať tieto dve metódy – UX analýza a následné testovanie s reálnymi používateľmi.
Napadá vám niečo, čo som mohla spomenúť, ale nezmestilo sa mi to do článku? 🙂
Zdroje: nngroup.com, websitemagazine.com, blog.hubspot.com, uxmyths.com