Základy Google tag manager (Správca značiek Google): Na čo nám slúži a čo to vlastne je? #2
V predchádzajúcej časti článku o Google tag manager-i sme sa zoznámili s jeho funkciou. Ďalej sme si ujasnili ako ho začať používať a spomenuli sme aj čo je to vstupný bod.
Spúšťače
Druhým krokom pri nastavení značky je už spomínaný spúšťač. Jeho funkciou je zachytiť a odoslať informáciu zakaždým, keď sa zapnú vami nadefinované premenné.
Najzákladnejším a najpoužívanejším spúšťačom je url adresa stránky pomocou, ktorej dokážete zachytiť veľa informácií.
Príklady kedy spúšťač je url adresa:
- všetky stránky pre nastavenie merania Google analytics
Pre kompletné dáta vo vašom Google analytics je potrebné nastaviť meranie všetkých stránok vašej webovej stránky aby ste v rozhraní Google analytics dokázali hodnotiť 100% dát.
V takomto prípade vašim spúšťačom budú všetky stránky, ktoré sa zaznamenajú na vašej doméne.
- nastavenie konverzie na ďakovnú stránku
Viete, že ak užívateľ na vašom e-shope uskutoční objednávku tak sa mu zobrazí ďakovná stránka, ktorá môže vyzerať napríklad takto: www.mojeshop.sk/order_succesfull
V takomto prípade vašim spúšťačom url adresa, ktorá sa zhoduje s:‘/order_succesfull‚
Ďalšími, už menej známymi, no stále dosť dôležitými spúšťačmi môžu byť napríklad:
- kliknutia,
- udalostí,
- odoslanie formuláru,
- DOM ready
Dobrý príklad ako môžete využiť spúšťač ‚kliknutia‚. Predstavte si, že máte e-shop a existujú dve tlačidlá ako si užívateľ môže pridať produkt do košíka. Pomocou spúšťaču ‚kliknutia‚ je možné nastaviť meranie, na ktoré tlačidlo sa koľkokrát kliklo. Nebolo by super vedieť, na ktoré tlačidlo používatelia viac klikajú?
Spúšťač ‚udalosť‚ vám pomôže merať počet odoslaných formulárov na vašej webovej stránke.
Pre nastavenie týchto spúšťačov je potrebné ovládať Google tag manager trochu viac.
Tieto funkcie si podrobne rozoberieme v ďalšom našom článku.
Značky
Posledným krokom funkčnosti nástroja je nastavenie značky. Pre každú značku nastavujete spúšťač, ktorý obsahuje predpis premenných. A týmto zabezpečíte prenos informácií od ich spustenia na stránke až po výstupný bod čo predstavuje značka.
Google tag manager obsahuje preddefinované šablóny značiek pre:
- Google analytics značky,
- Google konverznú značku,
- Google remarketingovú značku,
- DoubleClick značky,
- Google Optimize značky
- Google Surveys Website Satisfaction značku
Všetky ostatné značky je potrebné nahraváť prostredníctvom vlastného HTML kódu.
A na záver je dôležité povedať si aké sú výhody tohto super nástroju?
Najväčšou výhodou nástroju je nezávislosť PPC-čkára alebo osoby, ktorá spravuje značky a potrebuje si nastaviť akékoľvek meranie na webovej stránke. Predstavte si aké veľké množstvo nástrojov sa dá použiť pre sledovanie aktivít na webovej stránke. Bez Google tag manager-a všetky tieto kódy by musel implementovať programátor po jednom do webovej stránky.
Ďalšou výhodou je pri väčšom množstve dát prehľadnosť značiek, ktoré sú na webovej stránke nasadené. Platí pravidlo, že implementovať značku je jednoduché, no odstrániť túto značku je ťažšie. Veď to poznáte, nie je čas alebo sa na to jednoducho zabudne.
Má tento nástroj aj nejaké nevýhody, prípadne problémy pri správe?
Áno, aj tento nástroj má svoje nevýhody.
Bohužiaľ nástroj nezabezpečuje vždy 100% zaznamenanie všetkých dát. Môže sa stáť, že určité percento informácií sa nástrojom nezachytí.
Ďalšou nevýhodou je, že nie vždy viete nastaviť premenné tak aby ste informáciu zachytili a v takomto momente potrebujete pomoc od programátora, ktorý musí zmenou zdrojového kódu zabezpečiť aby ste dokázali zachytiť informáciu.